Interview

Lars Sang Mo Boom: ‘FPV racing wordt the next big thing’

Lars Sang Mo Boom

Wie de Nederlandse drone-scene een beetje volgt, heeft ongetwijfeld de naam Lars Sang Mo Boom wel eens voorbij zien komen. Lars stond aan de wieg van Drone Addicts, een bedrijf dat trainingen en workshops op het gebied van drones verzorgt, en in opdracht aerial footage maakt. Inmiddels richt Lars zich met zijn nieuwe bedrijf FormulaFPV op de snel groeiende FPV racing scene in Nederland. Dronewatch vroeg Lars naar zijn achtergrond en plannen voor de komende tijd.

Wat was je eerste ervaring met het fenomeen drones, en wanneer was dat? Wat triggerde je om er professioneel iets mee te gaan doen?
“Ergens begin 2014 werd raakte ik besmet met het drone-virus. Na het zien van een aantal te gekke dronevideo’s voelde ik een prettige drang om zelf te gaan ontdekken wat een drone is en om ermee te gaan vliegen. Dat jaar ging ik met de zomervakantie naar Curaçao en daar wilde ik per se met een drone video’s maken. Een paar weken voor vertrek heb ik een DJI Phantom 2 gekocht. Een GoPro had ik al, dus ik was klaar om te gaan. Na een paar rondjes om de kerk – letterlijk – kon het drone-avontuur gaan beginnen.

Mijn eerste productie is deze, waarin met de drone geschoten clips in zijn verwerkt. Zoals je kunt zien had ik nog geen gimbal, ik had toen nog geen idee wat dat was. Na die zomervakantie ontmoette ik Ran Hendriks. Hij was als hobby met Drone Addicts begonnen. Na een paar gesprekken trokken we de stoute schoenen aan en zijn we Drone Addicts serieus in de markt gaan zetten. Hij als piloot/instructeur en ik als content/marketing/concepten-man.”

Waar vlieg je zelf mee? Welk(e) aspect(en) van drones vind je het leukst?
“Ik heb met de Phantom 2 en Inspire 1 gevlogen. Voor workshops vlogen we het liefst met Battleships 959 Pro van WLtoys, omdat deze bijna onverwoestbaar is. Tijdens een event maak je hiermee zonder problemen honderden vluchten per dag, inclusief valpartijen. Verder vlieg ik sinds kort met een paar zelfgebouwde racers. En heb ik onlangs een Yuneec Typhoon 4K aangeschaft. Ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden met de Yuneec en werd ook een beetje DJI moe.”

Yuneec Typhoon 4K

Wat doet Drone Addicts precies?
“Met Drone Addicts hebben we ons in het begin vooral gericht op het informeren van mensen middels workshops, trainingen en lezingen. Daarnaast kregen we steeds meer verzoeken om filmopnames te maken. En deze verzoeken kwamen niet van de kleinste partijen.

In september van dit jaar hebben we besloten om beide een andere weg in te slaan. Ran gaat zich met Drone Addicts volledig op professionele videoproducties richten. Ik ben met compagnon Gerard de Vries het nieuwe bedrijf FormulaFPV begonnen. Daarmee richten we ons op FPV racing.”

Hoe ziet jouw betrokkenheid met de Nederlandse FPV racing scene eruit?
“Met FormulaFPV hebben we als doel om FPV racers te verenigen en hun de mogelijkheid bieden om hun sport naar een volgend niveau te tillen. Wij organiseren professioneel opgezette races door het hele land en volgend jaar ook over de grens.

Dit jaar hebben we een toffe partner gevonden in de Jaarbeurs, die deze missie graag steunt. We hebben daar inmiddels al 3 indoor races georganiseerd en er zit nog meer aan te komen, waaronder ook races op kartbanen en parkeergarages. Wij zorgen vervolgens voor broadcasts, livestreams en toffe video’s en foto’s.

Hoe denk jij dat de FPV racing scene zich in Nederland gaat ontwikkelen?
“Wat mij betreft wordt FPV racing the next big thing. Het is in feite real life gaming. Het bevat snelheid, energie, snelheid, kracht en een hoog showgehalte. Het feit dat de quadcopters (nee, noem het geen drones 😉 ) door de racers zelf gebouwd en getuned worden geeft het een extra dimensie.

Hoewel het nu nog een soort van underground is verwacht ik dat het binnen een paar jaar als echte sport kan worden gezien, met zichtbaarheid op tv, YouTube en tijdens grote events. Van de racers is op dit moment 99% man, maar ik heb de stille hoop dat over een paar jaar 10% van de racers vrouw zal zijn. Ook tijdens onze events zullen we dit stimuleren. Daarnaast besteden wij aandacht aan kinderen en onderwijs, omdat wij denken dat races voor deze doelgroep een mooie manier is om met techniek in aanraking te komen.”

Welke (technische) ontwikkelingen zullen FPV racing nog spannender maken?
“We zullen uiteindelijk naar full HD video streaming gaan. De videokwaliteit in de brillen is nu eigenlijk gewoon slecht. Het wordt wel beter, maar de ontwikkeling gaat nog niet snel genoeg. Je wilt eigenlijk dat je het beeld vanaf de quadcopter in full HD kunt streamen naar brillen en schermen, zonder vertraging en strepen in het beeld.

Ook de quadcopters zelf zullen snel veranderen. Zijn het nu vooral een soort rechthoekige, zwarte, vliegende objecten, binnenkort zie ik ze gestroomlijnd, in felle kleuren, metallic lak en volop LEDjes. Het uiterlijk gaat een rol spelen en ze zullen dus veel fraaier worden.

Race quadcopter leds

Tot slot denk ik de brillen beter gaan worden. Het beeld wordt scherper en groter, en je hebt meer mogelijkheden voor layers. Tijdens broadcasts zouden wij graag de commentaren van de racers tijdens de race aan de video’s willen toevoegen voor een extra beleving.”

Wat zijn de plannen voor FormulaFPV?
“FormulaFPV heeft een mooie racekalender samengesteld tot het EK FPV Racing 2016. Deze blijven we versterken met mooie circuits. We zijn volop bedrijven aan het benaderen voor sponsorships en partners die een strategische bijdrage kunnen spelen in ons concept.

Voorlopig is onze climax Campus Party Europe in de Jaarbeurs in mei 2016 met het EK FPV Racing. Wat daarna komt zien we dan wel weer. Mensen die met ons willen meedoen mogen zich melden via lars@formula-fpv.com. We nodigen ze graag uit voor een kennismaking op ons kantoor bij Area071 in Leiderdorp.”

Fpv display drone racen

Hoe zou de regelgeving er volgens jou uit moeten gaan zien?
“Volgens mij gaat het de goede kant op. Je wilt zowel veiligheid als vrijheid en dat gaat niet altijd samen. Dat er verschil is tussen particulier en zakelijk gebruik snap ik, maar is moeilijk te handhaven. Uiteindelijk is het de piloot die verstandig moet zijn, net als bijvoorbeeld in het verkeer.

Voor FPV racing is het in zoverre vervelend dat zodra wij buiten vliegen wij ons aan de wet moeten houden. En de wet zegt dat niet met FPV bril mag vliegen, en ja, laat dat nou net de kracht van FPV racing zijn. Tja. Dus qua regelgeving zou ik het liefst zien dat er een hoop mag, maar dat zij die er een zootje van maken, hierop worden aangesproken.”

Wat zijn jouw drie tips voor beginnende dronepiloten?
“Tijdens de Drone Addicts workshops hamerde ik er altijd bij de mensen op dat ze vlieguren moesten maken. Dat is dan ook mijn eerste tip. Mijn tweede tip: begin met een kleintje, en als je die onder de knie hebt stap je over naar een grotere drone. Veel mensen kopen direct een Phantom of zelfs een Inspire 1, maar hebben geen idee wat voor een machines het zijn. Ik vind het dan ook bizar dat retailers niet verplicht zijn om informatie te delen of trainingen aan te bieden.

Mijn derde tip: win zoveel mogelijk kennis in over het vliegen en laat je begeleiden door ervaren piloten. En wees vooral niet bang voor de politie. Zij vinden het vaak ook mooi spul. Trek er juist op uit, weet waar je mag vliegen en doe dat veilig, gooi dat ding de lucht en maak adembenemende video’s of doe aan spannende races mee. Veel plezier en hou het veilig en leuk voor iedereen!”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier