Amerikaanse overheid voert nieuwe regels voor beroepsmatig dronevliegen in
Vanaf augustus 2016 wordt het beroepsmatig vliegen met drones in de VS een stuk eenvoudiger. Dat heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) vandaag bekend gemaakt. De nieuwe Small UAS Rules hebben veel weg van de minidrone-regeling zoals die binnenkort in Nederland ingevoerd wordt, alhoewel de Amerikaanse regels een stuk minder strikt zijn.
Online cursus en theorie-examen
Onder de nieuwe regeling mogen piloten van 16 jaar of ouder commercieel gebruik maken van drones, die volgens de nieuwe regeling maximaal 25 kg mogen wegen. Dan moet men wel eerst een online cursus doorlopen hebben, die afgesloten wordt met een theorie-examen.
De FAA vereist verder dat de piloot voorafgaand aan iedere vlucht het toestel onderwerpt aan een preflight checklist. Het toestel hoeft verder niet op luchtwaardigheid gekeurd te zijn. Daarna mogen vluchten uitgevoerd worden tijdens de daglichtperiode en tijdens de schemering, mits de drone is voorzien van navigatieverlichting.
De maximale hoogte wordt 120 meter (400 voet), en de drone moet tijdens de gehele vlucht in het oog gehouden worden (visual line of sight, VLOS). Er zijn geen specifieke eisen ten aanzien van de bescherming van de privacy van mensen op de grond, maar de FAA komt wel met aanbevelingen.
Overeenkomsten met minidrone-regeling
De nieuwe Amerikaanse regels voor beroepsmatig dronegebruik hebben veel weg van de regels zoals die per 1 juli in Nederland worden ingevoerd. Ook in ons land is sprake van een theorie-examen. In de VS mag men echter hoger (120 meter in plaats van 50 meter) en verder (binnen zichtafstand, in plaats van binnen 100 meter horizontaal) vliegen.
Dan is er nog het verschil in gewicht: in de VS mag men toestellen tot 25 kg vliegen onder de nieuwe regeling, terwijl dat in Nederland maar 4 kg is, tenzij men over een volledige RPAS Operator Certificate (ROC) beschikt.
Dat je in Amerika hoger mag vliegen is niet zo boeiend, op 120m zie je toch geen details meer. Dat je hier maar 100m ver mag vliegen is grote onzin en ik twijfel dan ook om commercieel er mee te gaan of lekker blijf hobbyen. Maar aan de andere kant; waar geen handhaving is, hoeft men ook niets te vrezen.