Incident

Dronepiloot de mist in bij vliegveld Hilversum

Afgelopen donderdag is bij vliegveld Hilversum een dronepiloot weggestuurd die vlak naast het vliegveld met zijn drone luchtopnamen aan het maken was. De man gaf aan dat hij op internet geen regels had gevonden over het gebruik van drones nabij vliegvelden, en dat hij erop vertrouwde dat de geofencing-sofware in zijn drone wel zou weten waar hij wel en niet mocht vliegen.

Volgens medewerkers van het vliegveld werd de drone in de middag gesignaleerd boven een naast het vliegveld gelegen snackbar. Op het moment dat zij de man aanspraken hing de drone nog op een hoogte van 20 tot 30 meter in de lucht, precies in het verlengde van één van de landingsbanen.

‘Volstrekt onverantwoord’

‘Levensgevaarlijk en volstrekt onverantwoord’, noemt het vliegveld de actie van de dronepiloot. “Een vliegtuig vliegt in de laatste fase voor de landing (op de plaats van de drone) ongeveer 90 tot 130 kilometer per uur. De drone die werd aangetroffen weegt circa 1,4 kg. Dat heeft ongeveer hetzelfde effect als iemand een baksteen laat vallen vanaf een viaduct op auto die met 100 km/h op een snelweg rijdt.”

eh-ad-2-drone

Vertrouwen op geofencing

Naar eigen zeggen was de man bezig met een commerciële klus. Hij had de drone nog maar net in bezit en dacht dat de ingebouwde geofencing hem wel zou beschermen tegen vliegen op plekken waar dat niet mag. Hij had nog wel even gegoogled of het verboden was om naast een vliegveld te vliegen met zijn drone, maar beweerde dat hij hierover geen informatie had kunnen vinden.

Uiteindelijk heeft het vliegveldbestuur geen aangifte gedaan bij de luchtvaartpolitie. Dit omdat ‘de bestuurder aangaf erg geschrokken te zijn’ en ‘goed aan te spreken was op zijn gedrag’, en omdat men bij het vliegveld liever heeft dat er veel ruchtbaarheid wordt gegeven aan het incident in plaats van een zaak die achter de schermen door de politie wordt afgehandeld.

3 km afstand

Van ongecontroleerde vliegvelden zoals vliegveld Hilversum dient men minstens 3 km afstand te houden. Er mag alleen dichterbij worden gevlogen met een drone als men vooraf toestemming heeft gekregen van de havendienst. Wie commerciële opdrachten uitvoert met een drone dient bovendien te beschikken over de juiste papieren, in de vorm van een ROC of ROC-light ontheffing.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

8 gedachten over “Dronepiloot de mist in bij vliegveld Hilversum

  • Bijzonder. Commerciele opdracht en dan niet op de hoogte zijn van regelgeving? Ook geen ROC-L waarschijnlijk . 2 x fout dus. Jammer dat geen aangifte gedaan is. Gevaar voor de sector.

    Beantwoorden
  • Laurens

    Als hij de regels mag verbreken mogen wij dat dan ook? Niet echt een goed voorbeeld zo 😛

    Beantwoorden
  • Daar gaan wij ook niet voor ROC- Leight, en we gaan gewoon door met het werk. De kans is klein, dat je gepakt word. Wij vliegen door het hele land, uiteraard niet bij vliegvelden.

    Beantwoorden
  • Tenenkrommend….. Geen informatie kunnen vinden op internet, commerciele opdracht, geen roc-light, bij een vliegveld vliegen, vertrouwen op geofencing, ….. En juist dit soort figuren verpest het voor anderen waardoor regelgeving steeds wordt aangescherpt. !!!
    Hier helpt geen regelgeving voor, maar gezond verstand. In dat kader zou een geestelijke gezondheidsverklaring meer zoden aan de dijk zetten dan aanscherpen regelgeving.

    Beantwoorden
  • Ben het met iedereen wel eens. Wel commercieel vliegen, maar je verder van de domme houden. Niet echt waard denk ik dan.

    Beantwoorden
  • Plausibel verhaal van de man, maar vind het onzin om te stellen dat we nu allemaal maar tegen de regels ingaan omdat tegen deze man geen aangifte werd gedaan.
    Houdt je aan de regels (in het algemeen) ook al gaat een ander de fout in

    Beantwoorden
  • peter tenhave

    Tsja, toen ik laatst zonder papieren boven een Natura 2000-gebied vloog met mijn 249g zware DJI Mavic Mini werd de politie gebeld. En ze kwamen nog ook …drie keer raden hoe het is afgelopen! (kwam ze tegen op de terugweg) Regels worden gemaakt om te omzeilen. Maar svp verknal het niet voor ons als vreedzame vliegers!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier