Review

DJI Phantom 2 Vision+ review: deze drone stijgt boven de concurrentie uit

Het Chinese bedrijf DJI Innovations timmert al enige jaren aan de weg met het op de markt brengen van Unmanned Aerial Vehicles (UAV) – drones in de volksmond – voor amateurs en professionele gebruikers. Hun laatste consumentendrone, de Phantom 2 Vision+, is ‘Ready To Fly’ en voorzien van een gestabiliseerde camera. Dronewatch onderwierp de cameradrone aan een test. 

Vind je fotograferen leuk maar ben je uitgekeken op het nemen van foto’s aan de oppervlakte van moeder aarde? Dan is er goed nieuws: quadcopters met ingebouwde camera’s worden steeds betaalbaarder en veelzijdiger. Liefhebbers van luchtfotografie moesten zich vroeger behelpen met camera’s gemonteerd op radiografische bestuurbare vliegtuigjes en modelhelicopters. Doorgaans waren de investeringen hoog en moest je flink wat oefenen wilde je ongeschonden een vlucht kunnen maken, en het fotograferen en filmen zelf was meer een kwestie van goed geluk dan van gecontroleerd richten en opnemen.

Phantom 2 Vision+

De laatste jaren zijn quadcopters stevig in opmars: kleine UAV’s die voorzien zijn van vier propellers. Dankzij steeds geavanceerdere vluchtcomputers en accu’s zijn deze apparaten relatief makkelijk te vliegen en kunnen ze tot soms wel een klein half uur in de lucht blijven. Uitgerust met een kleine camera kun je de meest fantastische luchtopnamen maken. Dankzij ‘first person view’ (FPV) is het met de meest recente modellen zelfs mogelijk om op je smartphone realtime te zien wat de camera van de drone ziet.

De Phantom 2 Vision Plus is zo’n quadcopter met FPV. De set wordt als een complete set geleverd, dus inclusief afstandsbediening, camera en ‘gimbal’: een langs drie assen gestabiliseerde robotarm waar de camera aan bevestigd is. Het voordeel van een gimbal is dat ongewenste bewegingen worden gecompenseerd. Je krijgt dus zeer stabiele videobeelden, ook al wordt de drone flink heen en weer geschud door windvlagen: net als een kippennek zorgt de gimbal ervoor dat de camera in dezelfde positie blijft.

De Vision+ camera en de langs drie assen gestabiliseerde gimbal
De Vision+ camera en de langs drie assen gestabiliseerde gimbal

In de doos bevinden zich naast de drone zelf twee setjes propellors, een afstandsbediening met daarop een losse Wifi range extender, en een vluchtaccu met bijbehorende lader. Afgezien van de smartphone bevat de set alles wat je nodig hebt om te vliegen: je moet alleen eerst flink wat accu’s opladen. De afstandsbediening zelf werkt op vier penlite batterijen, de Wifi extender heeft een eigen accu en ook de accu’s van de drone en van de smartphone moeten natuurlijk volledig opgeladen zijn.

Fisheye camera

De camera is voorzien van een fisheye lens. DJI heeft de elektronica uit de camera zelf gehaald en boven de gimbal geplaatst: zodoende weegt de camera bijzonder weinig, wat de stabilisatie ten goede komt. Voorgaande drones van DJI (zoals de Phantom 2) werden zonder camera geleverd en je moest er dan ook zelf bijvoorbeeld een GoPro aan hangen. Dat heeft als voordeel dat je kunt kiezen uit meerdere merken en soorten camera’s; bij de Vision+ zit je vast aan het meegeleverde model.

De f/2.8, 14 MP 140° fisheye camera
De f/2.8, 14 MP 140° fisheye camera

De camera heeft een resolutie van 14 megapixels. Je kunt er zowel in full HD kwaliteit mee filmen als foto’s mee maken in een maximale resolutie van 4384×3288 pixels. Er zijn meerdere opnamemodi beschikbaar, bij het filmen kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om opnamen in small- of wide angle te maken (een gezichtsveld van 85° respectievelijk 110°). Nadeel van de fisheye-lens is dat je vooral bij de wide angle-modus een flinke vertekening krijgt, waardoor het beeld sterk gekromd wordt. Dat is achteraf wel aan te passen met goede videosoftware en een filter, maar dat vraagt wel een extra handeling. Verder is de camera niet heel lichtsterk, als het donker is zie je al snel veel ruis. De beelden zijn wel scherp en gedetailleerd.

Vertekening als gevolg van het fisheye objectief
Vertekening als gevolg van het fisheye objectief

De opnamen die tijdens de vlucht worden gemaakt belanden op een micro-SD kaartje. Bij de Vision+ wordt een kaartje van 4 GB meegeleverd. Als je wilt kun je een kaartje met hogere capaciteit kopen, de drone accepteert maximaal 32 GB. De beelden kun je tijdens of na een vlucht draadloos (via de Wifi-verbinding) naar je smartphone verzenden, of eventueel kun je de opnamen via een kabeltje naar een computer overzetten.

Sensoren, kompas en GPS

De geavanceerde vluchtcomputer en ingebouwde sensoren (hoogtemeter, gyroscopen, elektronisch kompas, GPS) zorgen ervoor dat je weinig moeite hoeft te doen om de drone stabiel te laten vliegen. Dankzij de ingebouwde GPS weet de drone waar hij is opgestegen en kan deze eenmaal in de lucht op dezelfde plek blijven hangen, zelfs als het waait. Na een paar keer oefenen kun je al snel indrukwekkende video’s maken, zoals deze ‘ultimate drone selfie’ of  ‘dronie’:

Je moet bij het opstijgen wel wachten tot je een ‘GPS lock’ hebt. Dan gaan de leds die in de armen van de drone zijn ingebouwd groen knipperen. Heb je geen GPS lock dan weet de drone dus niet waar deze is opgestegen en kan hij ook zijn positie niet bepalen. Dat is riskant, want dan loop je de kans dat de drone wordt meegevoerd door de wind. Dit is geen theoretisch risico: YouTube staat vol met filmpjes van ‘fly aways‘ en crashende Phantoms

Mocht de verbinding wegvallen tijdens een vlucht dan is de drone in staat om automatisch terug te komen. Deze ‘return to home’ modus wordt enkele seconden na het wegvallen van de verbinding geactiveerd. De quadcopter vliegt dan langzaam terug en landt automatisch, tenzij de verbinding intussen weer hersteld wordt. Het is wel opletten geblazen met deze ‘return to home’ modus: de drone heeft geen sensoren voor obstakels. Als er zich dus een boom of gebouw in de terugwaartse vluchtroute bevindt, dan vliegt de Phantom hier onherroepelijk tegenaan en is het gedaan met de pret.

Vliegen met de Phantom 2 Vision+

Voordat je het luchtruim kunt kiezen moet je aardig wat handelingen verrichten. Natuurlijk moeten alle accu’s opgeladen zijn. Daarna zet je de afstandsbediening en de range extender aan, en schakel je de drone in. Vervolgens moet je smartphone verbonden worden met het Wifi-netwerk van de Phantom: de communicatie met de drone verloopt via Wifi. Daarna kun je de app opstarten en zie je als het goed is live beeld van de camera.

De remote control, met daarop de smartphone en Wifi range extender bevestigd
De remote control, met daarop de smartphone en Wifi range extender bevestigd

De afstandsbediening is voorzien van twee joysticks. Met de linkerjoystick regel je de hoogte van de drone, evenals het draaien om zijn as (gieren). Met de rechterjoystick kun je naar voren, achteren, links en rechts vliegen. De propellers start je door beide joysticks even schuin naar elkaar te bewegen: vervolgens kun je door de linkerjoystick omhoog te bewegen de drone de lucht insturen. Dat gaat gepaard met een kenmerkend geluid, dat nog het best te omschrijven valt als een zwerm boze bijen.

Het opstijgen gaat behoorlijk snel: ook al weegt de drone ca. 1,2 kg, klimmen doet het apparaat indrukwekkend rap, tot maximaal zes meter per seconde. Ook zijdelings kan de drone een flinke snelheid bereiken, tot vijftig kilometer per uur. Daardoor kan de Vision+ ook aardig wat wind compenseren: ook al waait het flink, de drone zorgt er dankzij GPS en het ingebouwde kompas voor dat deze op dezelfde plek blijft hangen, zelfs als je de afstandsbediening loslaat. Ondertussen zorgt de gimbal de voor dat de camera precies op dezelfde manier gericht blijft en dat resulteert in bijzonder stabiele filmbeelden, zoals je in onderstaande video van de windmolens bij Kinderdijk kunt zien.

Op zich heb je de bediening redelijk snel onder de knieën, maar wil je mooie filmopnamen maken van bewegende objecten, of wil je rond objecten vliegen waarbij de drone tegelijk om zijn as draait en lateraal beweegt, dan moet je aardige skills hebben. Een paar keer oefenen boven een verlaten veld is dus geen gek idee, zeker omdat links-rechts-voor-achter afhankelijk is van de oriëntatie van de drone. De besturing is erg precies en je kunt subtiele moves maken. Landen gaat erg soepel dankzij de stabilisatie: kwestie van langzaam laten dalen en bij touchdown direct de propellers uitschakelen.

De ingebouwde accu is goed voor zo’n twintig tot vijfentwintig minuten aan vliegplezier. Dat is indrukwekkend lang; veel andere drones houden het maximaal een kwartier vol. Samen met het bereik van een paar honderd meter kun je dus aardige vluchten maken. Tijdens het vliegen zie je op het scherm wat de resterende accuduur is, en als deze onder een zelf in te stellen waarde komt, klinkt er een alarmsignaal. Het verdient aanbeveling om dan wel terug te keren, want als de drone zich een paar honderd meter van je vandaan bevindt en zonder stroom komt te zitten, dan valt deze onherroepelijk als een baksteen uit de lucht.

First person view

Op het scherm van de smartphone kun je naast het streaming beeld afkomstig van de camera allerlei vluchtgegevens en statusindicatoren zien. In theorie is het mogelijk om te vliegen zonder de drone zelf in de gaten te houden: je ziet immers precies wat de camera filmt. Toch is het niet aan te raden om puur op FPV te vliegen: je ziet niet altijd alle obstakels aankomen en als de verbinding hapert en het beeld stokt of wegvalt vlieg je feitelijk blind. Mocht dit toch gebeuren, raak dan niet in paniek en stuur de drone zo snel mogelijk omhoog: dan verminder je de kans om zijdelings een obstakel te raken en krijg je de quadcopter hopelijk snel in je gezichtsveld.

Handig is de mogelijkheid om de camera op- en neer te bewegen door ofwel je smartphone te kantelen, ofwel door op via een slider op het scherm de camera te bedienen. Je kunt dus shots maken waarbij de camera volledig naar beneden is gericht, of je kunt er voor kiezen om de camera op de horizon te richten. Via de app kun je het filmen starten en stoppen, foto’s maken en de gewenste resolutie instellen. Ook kun je de ISO-waarde en witbalans regelen.

De getoonde status- en vluchtinformatie omvat onder andere de afstand, oriëntatie en hoogte van de drone, het aantal GPS-sattelieten (je hebt er minimaal zes nodig voor een accurate positiebepaling), de accucapaciteit van de vluchtaccu en van de Wifi range extender, en informatie over het aantal foto’s dat je nog kunt maken. In principe kun je tot 300 meter hoog en tot 800 meter ver (in FCC modus) vliegen met de Phantom Vision 2+. Dat is een flink bereik en het is dus mogelijk om aardige afstanden af te leggen, mits er geen gebouwen of andere obstakels tussen zender en drone komen.

Screenshot van de app, met voorbeeld van FPV in actie
Screenshot van de app, met voorbeeld van FPV in actie

Conclusie

Inmiddels zijn er flink wat quadcopters om de markt, en het is ook mogelijk om zelf een drone te maken met vier of meer propellers. Op Kickstarter wordt er bovendien met veel succes geld opgehaald voor drones die autonoom vliegen en de gebruiker automatisch kunnen volgen, om zo spectaculaire sportbeelden op te nemen. Later dit jaar verschijnt de Bebop Drone van Parrot, die gebruik maakt van software voor de beeldstabilisatie en daardoor flink wat eenvoudiger en goedkoper is.

Toch is de Phantom 2 Vision+ momenteel de enige drone die in deze prijsklasse zoveel waar voor zijn geld biedt. De camera is niet van topkwaliteit maar dankzij de gimbal kun je zeer indrukwekkende foto’s en stabiele videobeelden maken. Ben je gek van fotograferen of filmen en wil je wel eens de derde dimensie verkennen? Dan is de Vision+ een absolute aanrader. Na een paar oefenvluchten maak je al snel de mooiste foto’s en video’s. Verder kun je dankzij een update van de app ook voorgeprogrammeerde routes vliegen. Dat brengt nieuwe creatieve mogelijkheden met zich mee.

De bouwkwaliteit van de drone is goed: het apparaat ziet er netjes afgewerkt uit, alleen vraag je je wel af waarom die Wifi range extender niet in de remote control geïntegreerd kon worden. Verder doet de gimbal behoorlijk kwetsbaar aan. Het is een zeer geavanceerd stukje mechatronica dat zeker geen klappen kan opvangen. Het niet al te stevige landingsgestel beschermt de cameraophanging wel, maar een te harde landing of een crash zal zeker honderden euro’s aan schade opleveren. Het feit dat je aan gimbal en camera van DJI vastzit is hierbij een nadeel: je moet in zo’n geval de originele hardware vervangen.

De goedkopere drones (waaronder de bekende AR.drone van Parrot) en diverse speelgoedhelicopters zijn niet te vergelijken met de Vision+. Zeker qua bereik en stabiliteit kunnen deze drones niet tippen aan deze versie van de Phantom. En omgekeerd: wil je echt hoogwaardige foto’s of filmbeelden maken dan moet je eerder omkijken naar een semi-professionele hexa- of zelfs octocopter, met zes respectievelijk acht propellers. Die bieden de mogelijkheid om een digitale spiegelreflex van enkele kilo’s de lucht in te brengen. Dergelijke drones kosten achter wel een veelvoud van wat de Phantom 2 Vision+ moet kosten: 1.099 euro met één vluchtaccu, of 1.159 euro met twee accu’s. De laatste optie is wel aan te raden, want het opladen van een accu duurt een paar uur.

Tot slot nog een tip: bestel je de Phantom 2 Vision+ bij een Europese leverancier, dan staat de remote control standaard op ‘CE compliant’ afgesteld. Het bereik is dan maar 400 meter. Met een klein schroevendraaiertje zet je de afstandsbediening letterlijk met één handomdraai op ‘FCC compliant’, waardoor het bereik zo’n 800 meter bedraagt.

[bol_product_links block_id=”bol_54f2edf612040_selected-products” products=”9200000027958255″ name=”DJI Phantom 2 Vision+” sub_id=”Review” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

De DJI Phantom 2 Vision+ cameradrone is onder andere te koop via Bol.com en CameraNU.nl. Let wel op dat je de laatste versie (v3) van de quadcopter bestelt.

Tot besluit: wettelijke bepalingen en privacy

Het spreekt voor zichzelf dat je bijzonder voorzichtig moet zijn tijdens het vliegen met een drone. De propellers draaien snel genoeg om iemand te kunnen verwonden, en je moet er niet aan denken dat een apparaat met een gewicht van ruim een kilo op iemands hoofd valt of een auto beschadigt. Momenteel valt het recreatief vliegen met een drone onder de regeling modelvliegen: het is dus niet toegestaan om boven ‘aaneengesloten bebouwing’ (lees: stad of dorp) te vliegen, en je mag ook niet boven mensenmassa’s vliegen.

Het spreekt voor zich dat je ook niet in de buurt van een vliegveld mag vliegen: gelukkig beschikt de Vision+ over een ingebouwde database met GPS-coordinaten van vliegvelden en weigert de drone op te stijgen als je daar te dichtbij komt. Commercieel gebruik van drones is overigens niet zonder meer toegestaan: in dat geval heb je vergunningen nodig en moet je zelfs vluchtplannen indienen voordat je de lucht in mag.

De meeste ongelukken met drones zijn niet te wijten aan de apparaten zelf, maar aan onkunde van de piloot. Het is verleidelijk om met FPV flinke stukken uit de buurt te gaan vliegen maar je komt onherroepelijk een keer in de problemen. In Nederland zijn inmiddels de eerste incidenten met drones al een feit: zo werd een jeugdige dronebezitter gearresteerd na het maken van een vlucht boven de Efteling en onlangs landde er een Phantom 2 Vision+ in iemands tuin, nadat de bestuurder de macht over de drone was kwijtgeraakt. Gelukkig liep dit zonder brokstukken af maar je moet er niet aan denken dat een drone een ongeluk veroorzaakt. 

Daarnaast is er het issue van privacy: je kunt immers met een drone opnamen maken die je met een gewone foto- of videocamera nooit zou kunnen maken. De wet is hier niet vrij helder over maar het verdient aanbeveling om gezond gestand te gebruiken tijdens het maken van opnamen. Helaas kun je erop wachten dat paparazzi of kwaadwillenden dit soort hobby-drones gaan inzetten om mensen te stalken en in hun privacy aan te tasten, met als logisch gevolg dat de wet- en regelgeving rond het bezitten en vliegen van UAV’s uiteindelijk zal worden aangescherpt. 

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier