Amerikaanse luchtvaartautoriteiten lanceren campagne gericht op beginnende dronepiloten
Het toenemend aantal incidenten met onbemande luchtvaartuigen heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) ertoe aangezet om een publiekscampagne te organiseren waarin beginnende dronepiloten worden opgeroepen om zich aan de regels te houden. Niet geheel toevallig is de campagne net voor de kerst van start gegaan; dit jaar worden er in de V.S. een recordaantal drones cadeau gedaan.
Met de ‘Know before you fly‘-campagne richt de FAA zich niet alleen op amateur dronepiloten, maar ook op startende ondernemers die dienstverlening op het gebied van bijvoorbeeld luchtfotografie aanbieden. Dronevliegers in beide doelgroepen nemen vaak onvoldoende kennis van de regelgeving voordat ze hun UAVs de lucht in sturen. Als gevolg hiervan kan de luchtverkeersveiligheid in het geding komen, en ook op de grond kunnen er ongelukken gebeuren.
Onderdeel van de campagne is een informatieve video, een website met do’s en don’ts, en een flyer die retailers uit kunnen delen aan mensen die een drone bij ze kopen. De campagne wordt ondermeer gesteund door de Small UAV Coalition, waarin een aantal bekende dronefabrikanten waaronder DJI en het Nederlandse Aerialtronics vertegenwoordigd zijn.
Drone-veilig
In Nederland riep onlangs de branchevereniging Dutch Association for Remotely Piloted Aircraft Systems (DARPAS) in een open brief op tot een soortgelijke ‘drone-veilig’ campagne. Dit naar aanleiding van de YouTubefilmpjes ‘Domtoren in de mist‘ (Utrecht) en ‘Welcome to my hometown‘ (Rotterdam), die volgens de huidige regelgeving nooit zonder ontheffing gefilmd hadden mogen worden.