FAA bevestigt: drones krijgen eigen plek in luchtruim
Zojuist hebben de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) tijdens een persconferentie bevestigd wat een eerder uitgelekt document al suggereerde, namelijk dat er voor kleine onbemande luchtvaartuigen regulering komt die commercieel gebruik mogelijk maakt.
Volgens de voorgestelde regelgeving moeten piloten die hun drone commercieel willen inzetten eerst een vliegvaardigheidsbewijs halen. Mits in het bezit van zo’n bewijs mogen drones bij daglicht gebruikt worden voor uiteenlopende toepassingen, zolang er maar visueel contact blijft met de UAV en er niet boven de 150 meter gevlogen wordt. Ook moeten mensenmenigten vermeden worden en mag men niet opstijgen in de buurt van vliegvelden.
Ook zet de FAA de deur op een kier voor wat betreft recreatieve drones die minder dan 2.2 kilo wegen. In de ‘micro UAS’ klasse zouden piloten misschien niet over een vliegbewijs hoeven te beschikken. Er komen nog consultatierondes met betrekking tot de haalbaarheid van deze klasse, waarbij ook het publiek inspraak krijgt.
De voorgestelde regelgeving – mits deze uiteindelijk aanvaard wordt – is goed nieuws voor de ontluikende droneindustrie in de VS. Lange tijd werd gevreesd dat de FAA het professioneel gebruik van drones flink aan banden zou leggen, maar daarvan lijkt geen sprake meer. Alleen voor autonoom vliegende drones (denk aan pakketbezorging) blijven de mogelijkheden ook met de nieuwe regelgeving beperkt.
Situatie in Nederland
Voor het gebruik van drones in Nederland heeft de voorgenomen regelgeving van de FAA geen betekenis. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakt binnenkort nieuwe regelgeving voor onbemande luchtvaartuigen bekend, die deze zomer van kracht wordt. Of de wetgeving rond het professioneel gebruik van drones soepeler wordt is nog niet bekend.