Staatsbosbeheer: ‘Boswachter mag drone verbieden als er sprake is van verstoring’

Afgelopen maandag was Michiel met zijn drone aan het vliegen bij de Oostvaardersplassen. Maar niet voor lang, want al snel kwam er iemand van Staatsbosbeheer om te vragen of hij zijn drone aan de grond wilde zetten. Michiel is verbaasd: “Nergens op hun website is enige info te vinden over het vliegen boven gebied van Staatsbosbeheer. Maar het is wel verboden?”

“Het is voor ons ook nieuw”, zegt Joke Bijl van Staatsbosbeheer desgevraagd tegen Dronewatch. “Tot op heden hebben we eigenlijk alleen te maken gehad met bedrijven die met een drone willen vliegen. Die moeten dan toestemming hebben van de eigenaar van de grond – wij dus – en in bepaalde gevallen ook van de provincie. Maar voor hobbyisten ligt het blijkbaar anders. En dat zorgt voor verwarring.”

Amateur dronepiloten zijn in tegenstelling tot professionals niet gebonden aan strikte regelgeving. Zo hoeft er geen toestemming worden gevraagd voor een vlucht en mag er bij daglicht overal gevlogen worden, mits men uit de buurt blijft van stedelijk gebied, mensenmenigten en vliegvelden.

In het geval van de gebieden die Staatsbosbeheer beheert kan ‘verstoring’ echter een rol spelen. “Volgens de Flora- en faunawet kan een boswachter iemand verzoeken om te stoppen met een activiteit die verstorend werkt op de natuur. In het geval van de Oostvaardersplassen gaat het bijvoorbeeld om de rust van de tienduizenden ganzen die momenteel in het gebied verblijven.”

Op de vraag of er meer informatie over het gebruik van drones komt op de website antwoordt Bijl bevestigend. “Voor Staatsbosbeheer is dit een interessante case, waarbij nieuwe techniek betrokken is. Het gaat om bewustwording van mensen. Het zijn toch een soort huisregels waar je mee te maken hebt. Voor drones staan die nu nog niet op papier, maar daar komt zeker verandering in.”

Dronevlieger Michiel heeft wel begrip voor het standpunt van Staatsbosbeheer. “Als er maar duidelijke informatievoorziening komt. Je kunt blijkbaar zelfs een boete van 500 euro krijgen als je de herten verstoort.”

Boswachter sommeert drone aan de grond te zetten. Foto: Michiel
Boswachter sommeert drone aan de grond te zetten. Foto met toestemming overgenomen.
Bestel de Mavic Air direct bij DJI
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

5 gedachten over “Staatsbosbeheer: ‘Boswachter mag drone verbieden als er sprake is van verstoring’

    • 1 maart 2018 om 00:51
      Permalink

      je mag daar niet vliegen ,want dan zie je teveel ellende ,daarom houden ze dat tegen .
      je ziet daar alleen maar boswachters lopen met geweren om de kreupele ondervoede en zieke dieren hun genade schot te geven.en nu zeker met die vorst ,liggen ze op de grond te sterven .
      maar goed dan hebben de boswachter morgen weer wat te doen ,die stakkers.
      en dat houden ze liever stil. het moet daar helemaal worden geruimd,het is schandalig wat daar gebeurd.
      van mij mogen jullie daar elke dag vliegen ha!ha!
      janine

      Beantwoorden
  • 17 februari 2015 om 21:26
    Permalink

    De “eigenaars” (zijn we dat niet allemaal) van de Oostvaardersplassen zijn overdreven beschermend voor “hun” terrein. Enkele jaren geleden zijn er enkele sportvliegers beboet, die ruim boven de minimum hoogte het gebied overvlogen. Het kostte een rechtszaak dat weer enigszins terug te draaien.
    “Natuurbeschermers” menen altijd maar weer te moeten teruggrijpen naar de achterhaalde stelling dat mechanisch veroorzaakt geluid ook maar IETS verstorend werkt inde natuur. Een boswachter die er doorheen loopt veroorzaakt 100X meer overlast meer onrust en angst onder de dieren. Enneeuh ganzen, worden die niet met tienduizenden gevangen en vergast op en rond Schiphol? Daar is toch zo weinig geluid? Nee, op Schiphol lopen namelijk geen mensen rond!!!!! En die grote vliegtuigen trekken nou eenmaal vogels aan. Maakt ze niks uit of die geluid maken of niet.

    Beantwoorden
  • 1 september 2016 om 18:08
    Permalink

    Het wordt dus tijd om de partijen bij elkaar te brengen. Maar leten we eerst definieren wat de partijen zijn.
    1. De professional, voorzien van RPA-L
    2. De sub-professionals, voorzien van ROC light
    3. De bijna-professionals, goed willende luchtfotograven
    4. De racedrone piloten, nu even niet in de case
    5. De rest, die er een potje van maken
    Groep 1 en 2. veroorzaken eigenlijk geen problemen en schade doordat er een stuk opleiding, ervaring en verantwoordelijkheid aanwezig is.
    Groep 3 is ook niet de bron van de problemen. Waar het fout gaat is bijna altijd te wijten aan onduidelijkheid. Deze groep raadpleegt een aantal bronnen voor de vliegveiligheid, zoals Hover (klimaatomstandigheden), Aerets (Nofly zones) en respecteren in de regel de privacy, vliegen bij dag, letten op de vlieghoogte en vliegafstand en houden de algemene regels in de gaten.
    Ook het ethische ligt binnen hum aandachtsveld, zoal niet verstoren van dieren etc. Deze groep (ruw geschat 50% van het totaal) wil niets liever dan een goed geregelde hobby, die met een ieder rekening houdt en een normaal deel moet gaan uitmaken van de samenleving.
    Groep 4 is ook al geen probleem. Zij weten heel goed wat de risico’s zijn van hun hobby. Hun veiligheidsmaartegelen kunnen als goed beschouwd worden en hebben vaak het afgesloten vlieggebied. Het risico wat zij dan wel lopen is schade aan hun eigen drones.
    De laatste groep is niet zo groot, zijn ook geen blijvertjes en zorgen voor een slecht imago. Slechts een klein deel groeit door naar de andere groepen en willen niets liever dan een goed stuk informatie .

    Het start certificaat, dat er voor goedwillende dronepiloten zou moeten komen, zou het “Brommer rijbewijs” genoemd moeten worden. Een eenvoudige voerm van ROC, want deze groep gaat (voorlopig) niet aan de slag als professional.
    Dit mag en kan geen dikke 1000 euro kosten.
    Binnen mijn verzekering ben ik voor AVP verzekerd. Een goedkope registratie is dan ook erg gewenst. Bovenal een goed stuk opleiding en goed informatie boek. (Je nieuwe boek, Wiebe?)
    Ik denk dat Dronewatch voor deze opleiding een goed platform kan zijn.

    Beantwoorden
  • 30 april 2018 om 01:31
    Permalink

    Dit soort voorbeelden kom je tegen bij Natura2000 . Maar hoe mee om te gaan. Als ik met mijn DJI Mavic 120 meter hoog vlieg en ik heb silent props op (die je bijna niet hoor) hoe moet je dan als iemand van stadsbosbeheer je aanspreekt. Mag ik als nog door vliegen ?? Bijvoorbeeld hoer bij Bargermeer

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.