Kabinet wil professioneel gebruik drones vereenvoudigen
Goed nieuws voor professionele gebruikers van onbemande luchtvaartuigen: het kabinet wil het gebruik van drones door onder andere brandweer en politie vereenvoudigen. Ook wil het kabinet in gesprek met verschillende beroepsgroepen om te zien hoe het commercieel vliegen met drones vorm kan krijgen.
Gefaseerde aanpak
De nieuwe regelgeving moet op 1 juli aangaan, maar er is sprake van een gefaseerde aanpak. Zo wil het kabinet onderzoeken of er eisen aan drones gesteld moeten worden, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging. Het kabinet wil verder fabrikanten van UAVs tegemoet komen door testlocaties aan te wijzen waar experimentele drones uitgetest kunnen worden.
Volgens regeringspartijen PvdA en VVD moeten drones dankzij de nieuwe regelgeving uiteindelijk ingezet kunnen worden voor de inspectie van infrastructuur, het bewaken en beveiligen van objecten en terreinen, klimatologisch onderzoek, de land- en tuinbouw en de media. Politie en brandweer krijgen vanaf 1 juli al toestemming om boven gebouwen of mensenmenigten te vliegen, ook ’s nachts.
Wat er met recreatief gebruik van drones staat te gebeuren is nog niet duidelijk. Het hobbymatig vliegen met drones valt nu nog onder de Regeling modelvliegen, maar door de snel toenemende populariteit van kleine onbemande luchtvaartuigen wordt die regeling wellicht herzien. Ook komt er nog onderzoek naar de bescherming van de privacy aangezien veel drones tegenwoordig zijn uitgerust met camera’s.
Het kabinet wil tot slot ook laten onderzoeken wat het gevaar is van het gebruik van drones door kwaadwillenden.
Huidige situatie
Momenteel moeten professionele dronepiloten een ontheffing aanvragen voor iedere vlucht, een procedure die soms weken in beslag kan nemen. Daardoor is het voor hulpdiensten momenteel onmogelijk om zinvol gebruik te maken van drones, bijvoorbeeld tijdens een brand. Ook nieuwsgaring door middel van drones is door deze procedure zo goed als onmogelijk: er is zelfs al een persfotograaf beboet om het zonder toestemming vooraf vliegen met een drone nabij een plaats delict.
De voorgestelde regelgeving brengt hier dus verandering in. De vraag is nog wel welke eisen er gesteld zullen worden aan zowel piloot als drone. Zo moet de drone mogelijk voorzien zijn van een typecertificaat en moet deze gebouwd en onderhouden worden door een erkende organisatie, wil ermee boven bebouwing gevlogen kunnen worden. Of dergelijke strenge eisen ook gelden voor andere vluchten is nog niet duidelijk.
Drone-industrie geholpen, consumenten in de kou
Het feit dat het kabinet ook melding maakt van testlocaties is goed nieuws voor dronebouwers als Aerialtronics en Avular. Genoemde bedrijven lobbyen al enige tijd voor een ‘unmanned valley’ op voormalig vliegveld Valkenburg of een testcentrum voor drones op vliegveld Twente. Nederland kan internationaal een koppositie innemen als het gaat om dronetechnologie, maar dan moeten er wel mogelijkheden zijn om praktijktesten uit te voeren.
Jammer is wel dat er rond het recreatief gebruik van drones nog onduidelijkheid blijft bestaan. Inmiddels zijn er in Nederland tienduizenden hobbydrones verkocht, waarmee zonder ontheffing gevlogen mag worden, mits de vlucht overdag en binnen het zicht van de bestuurder plaatsvindt, de drone niet hoger dan 300 meter komt, er gevlogen wordt buiten de bebouwde kom, niet boven mensen en wegen en uit de buurt van vliegvelden en andere no-fly zones.
Op zich is dat een heldere situatie alleen ontbreekt het aan goede voorlichting, waardoor er steeds vaker incidenten met hobbydrones worden gemeld. Hopelijk maakt het ministerie van Infrastructuur en Milieu (idealiter in samenwerking met verkopers van drones en websites zoals Dronewatch) snel werk van goede voorlichting en wordt het recreatief vliegen op zich niet aan banden gelegd.
Amerikaans voorbeeld
De voorgenomen regelgeving doet enigzins denken aan de nieuwe regels die onlangs aangekondigd werden door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA). In de VS wordt het professioneel of commercieel vliegen met drones binnenkort ook toegestaan, mits de piloot beschikt over een vliegvaardigheidsbewijs. Daartoe moet eerst een theorie-examen behaald worden.
Goed nieuws voor de drone-industrie!
Ja maar niet voor de amateur … In belgie is het nog erger dan in Nederland. Daar wil men de hoogte beperken tot 30 m. Een hobbyist mag dan wel met een helicopter of vliegtuig tot 150 m gaan. Een beetje raar 150 m voor een helicopter en/of vliegtuig maar een multicopter maar 30 m. Zeer onlogisch. Natuurlijk op 30 m zullen er privacy problemen ontstaan ….