Innovatieve drone: teken de vliegroute en Ares doet de rest
Het besturen van een drone is – zeker voor beginners – niet eenvoudig. Draai de neus van het toestel maar eens naar je toe en leg een traject af zonder links en rechts door elkaar te halen. Of probeer maar eens om de camera op een onderwerp gericht te houden terwijl je er in een boog omheen vliegt. De Ares moet uitkomst bieden: deze drone bestuur je door een route te schetsen op je tablet, onder het motto “als je kunt vingerverven, kun je vliegen.”
Het idee achter de Ares drone is dat je je optimaal kunt concentreren op het verkrijgen van mooie luchtfoto’s of -video’s. De bedenkers wilden af van het geklungel met een controller, en bedachten een innovatievere manier om een drone te bedienen. Momenteel wordt er via Kickstarter geld opgehaald om de drone te verwezenlijken. Gezien het grote succes van andere droneprojecten op Kickstarter zal het project vast wel succesvol gefinancierd worden.
Zodra je de app opent waarmee je de Ares bedient (vooralsnog alleen voor iOS) krijg je een satellietkaart van de omgeving te zien. Hierop teken je de route die de drone moet afleggen en Ares doet de rest: opstijgen, de getekende route vliegen en landen. Ondertussen blijft de camera gericht op het onderwerp waar je interesse naar uitgaat. Na de vlucht worden de gemaakte beelden automatisch opgehaald en kun je deze direct delen of bewerken.
Mocht de vliegroute door een no-fly zone lopen, dan geeft de app een waarschuwing. Daartoe beschikt de app over een database van plekken waar niet gevlogen mag worden, zoals in de buurt van vliegvelden. Daarnaast houdt de app ook het weerbericht in de gaten en geeft deze advies op basis van de actuele windrichting.
Waar de app of de drone echter nog niet in voorziet is het opmerken van hoogteverschillen of een waarschuwing voor obstakels. De gebruiker kiest een hoogte en de drone zal vervolgens op precies die hoogte de vliegroute afleggen. Als er toevallig een boom of gebouw in de weg staat dan heb je pech, want de Ares is niet voorzien van sensoren die obstakels kunnen opmerken. Onduidelijk is nog hoe je als gebruiker kunt ingrijpen als het dreigt mis te gaan.
Wil je de Ares ondersteunen op Kickstarter dan heb je drie opties. Voor $699 krijg je te zijner tijd een ‘GoPro-ready’ Ares One met 2D gimbal. Deze zou 12-18 minuten moeten kunnen vliegen. Voor $899 ontvang je de Ares HD met geïntegreerde 1080p camera. De vluchttijd van dit model is iets langer, 14-20 minuten. En voor $1.199 kun je het topmodel reserveren, de Ares 4K met geïntegreerde 4K camera: flink voordeliger dan de $1.799 die de 4K versie uiteindelijk in de losse verkoop moet gaan kosten.
Drones upgraden middels software
De wijze van besturen van Ares oogt gebruiksvriendelijk, maar helemaal uniek is het niet. De Phantom 2 Vision+ en Inspire 1 cameradrones van DJI kun je middels Ground Station ook al een voorgeprogrammeerde route laten vliegen. En dankzij de software develoment kit van DJI is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat iemand een app introduceert die je ook routes laat tekenen. De app Autopilot, die gisteren verscheen, komt al een aardig eind in de richting.
Net als bij moderne auto’s zoals de Tesla geldt ook voor drones dat nieuwe functionaliteiten in de toekomst toegevoegd kunnen worden middels nieuwe apps en firmware updates. De hardware is op een gegeven moment niet ondercheidend meer. De intelligentie zal steeds meer verschuiven van drones&controllers naar apps op smartphones&tablets, waardoor de drone zelf een commodity product wordt. Alleen de dronefabrikanten die de meeste externe softwaredevelopers aan zich weten te binden zullen de concurrentie overleven.