Ministerie wil professioneel gebruik van kleine drones toestaan

Het gebruik van drones door commerciële gebruikers wordt eenvoudiger en toegankelijker. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een persbericht. Professionele gebruikers van zogeheten ‘mini drones’ hoeven vanaf 1 oktober niet langer een vergunning en ontheffing aan te vragen. De regelgeving voor amateurs wordt iets strenger.

Door de voorgestelde wijzigingen in de wetgeving worden de regels voor commerciële en particuliere gebruikers van deze nieuwe lichte categorie drones (tot vier kilo) gelijkgetrokken. Dat is goed nieuws voor professionele gebruikers van drones, zoals luchtfotografen, journalisten, agrariërs en mensen die drones willen inzetten voor bijvoorbeeld inspecties.

Staatssecretaris Mansveld licht toe: “Het commercieel gebruik van drones is de afgelopen jaren flink gegroeid en groeit nog steeds. Met de nieuwe regels wil ik meer duidelijkheid en ruimte creëren voor deze innovatieve sector en zorgen dat helder is aan welke veiligheidseisen moet worden voldaan.”

‘Mini drones’
Op dit moment kunnen particulieren zonder vergunning met een drone vliegen, terwijl commerciële gebruikers ontheffingen moeten aanvragen, omdat dit officieel nog niet toegestaan was. Dit leverde voor verschillende beroepsgroepen onpraktische situaties op. Zo toonde de NVJ onlangs aan dat een amateur zonder problemen kon vliegen bij de Pier van Scheveningen, terwijl een journalist met dezelfde drone zijn toestel aan de grond moest houden.

Met de nieuwe regels voor kleine drones – die maximaal vier kilo -mogen wegen – wordt het voor commerciële gebruikers makkelijker om drones doelgericht en flexibel in te zetten. De beoogde regels worden de komende vier weken aan belanghebbenden voorgelegd via een internetconsultatie. Voor particuliere gebruikers die hoger, verder of met zwaardere drones willen vliegen gelden straks dezelfde regels als voor commerciële gebruikers – tenzij ze op een modelvliegveldje bij een modelvliegvereniging vliegen.

Met het oog op de veiligheid moet degene die de drone bedient zorgen voor een horizontale afstand tot bijvoorbeeld gebouwen en groepen mensen van minimaal 50 meter. De drone mag niet hoger dan 50 meter vliegen en niet verder dan 100 meter van de bestuurder. Drones moeten altijd voorrang verlenen aan ander luchtverkeer, 50 meter afstand van elkaar houden en mogen niet binnen een straal van 5 kilometer van luchthavens vliegen.

Overzicht minidrone
Bron: ‘Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones’, 30 april 2015

Gefaseerde openstelling luchtruim
Met het oog op veiligheid wordt gefaseerd gewerkt aan regelgeving voor het gebruik van drones. Hierdoor is het alle partijen binnen de sector mogelijk om op een veilige manier aan de onbemande vliegtuigen in het luchtruim te wennen en worden marktpartijen al wel in staat gesteld om commerciële vluchten uit te voeren. Om de aansluiting van de Nederlandse industrie op de Europese markt te optimaliseren, wordt voortdurend gekeken naar een goede aansluiting van onze regels op die in andere Europese landen.

De gefaseerde aanpak betekent dat commerciële bestuurders van een drone per 1 juli al een brevet en vergunning kunnen krijgen na het afleggen van een theorie- en praktijkexamen. Hiermee kunnen ze structureel vliegen met drones. Dit vervangt de verplichting tot aanvragen van een ontheffing voor een vlucht.

Of de nieuwe regelgeving betekent dat er een einde komt aan de huidige Regelgeving modelvliegen voor particulieren is nog niet duidelijk.

Bestel de Mavic Air direct bij DJI
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

12 gedachten over “Ministerie wil professioneel gebruik van kleine drones toestaan

  • 30 april 2015 om 18:10
    Permalink

    Uitstekend nieuws! Wel jammer voor al die bedrijven die allemaal toestanden hebben uitgehaald voor certificaten

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 18:11
    Permalink

    Het gewicht van de DJI Phantom 3:
    Weight (Including Battery And Propellers)
    1280 g

    Wel jammer dat je niet meer zo hoog mag.

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 18:24
    Permalink

    Van de DJI Spreading Wings serie.
    Mag je alleen de S1000 en de S1000+ niet gebruiken.

    Beantwoorden
  • 1 mei 2015 om 08:41
    Permalink

    Kan iedereen gezellig gaan filmen met de kopters tot 4kg

    Beantwoorden
  • 1 mei 2015 om 16:03
    Permalink

    50 meter hoog en niet verder dan 100 meter is wel mager. De internetconsultatie kan gebruikt worden om te onderbouwen waarom dat best wel wat ruimer mag zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

    Beantwoorden
    • 1 mei 2015 om 16:15
      Permalink

      En zou zeggen iedereen doen. 😉
      Vooral de 50 meter hoogte vind ik aan de krappe kant.

      Beantwoorden
  • 1 mei 2015 om 17:00
    Permalink

    Het is te belachelijk voor woorden. 50 meter hoog maar tegen 120 eerst. Als je een yuneec hebt is alles gewoon veilig, en 100 meter ver is ook van de zotte, heb hem laatst op 920 meter gehad

    Beantwoorden
  • 3 mei 2015 om 22:22
    Permalink

    50 meter is te laag. Dan blijft er geen bewegingsvrijheid en speelruimte over. 120 meter is prima. Dat betekent uiteindelijk regelgeving die slecht nageleefd gaat worden. Amateurvliegers werken graag mee aan goede regelgeving, maar een voorstel van 50 meter getuigt van weinig inzicht. Is niet reëel.

    Beantwoorden
  • 4 mei 2015 om 22:00
    Permalink

    Deze wetgeving komt alleen maar de commercie ten goede en niet de veiligheid. Hobby-vliegers wéten niet eens wat een CTR is. De enige oplossing is iedere dronevlieger een verplichte cursus te laten volgen van een halve dag over wat de regels zijn. Dát verhoogd de veiligheid. En vliegen zonder cursus = boete van 1000 euro. Het is bespottelijk dat de hobbyvlieger 5 km uit schiphol moet blijven en een beroepsvlieger 20 km.
    En het is nog bespottelijker dat de beroepsvlieger 15.000 euro heeft geinvesteerd en dat nu iedereen met een Inspire gewoon aan het werk kan. Geld is het enige wat telt voor deze staatssecretaris en veiligheid is totaal niet belangrijk. Als je 4 kg vanaf 50 meter op je hoofd krijgt ben je ook gewoon dood.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2015 om 20:28
    Permalink

    Ik had er ook een gekocht het apparaat functioneerde van geen kant. Wou hem inzetten om mooie natuurfilms te maken van boven uit. De wetgeving heeft me totaal geblokkeerd om er nog een aan te schaffen. Ik ga er niet meer aan beginnen is ter kostbaar om met zoveel beperkingen me in te zetten.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2015 om 12:21
    Permalink

    Goed dat de regels worden aangepast/versoepeld voor amateur vliegers. De bovengrens van 50 meter is te laag en geeft je onvoldoende mogelijkheden bij fotografie en video. Kan op dit moment ook geen reden (technisch of veiligheid) bedenken welk argument valide is om de 120 meter niet te handhaven . Van 300 meter naar 120 meter is al een behoorlijke beperking, maar één die ik nog kan begrijpen.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2016 om 15:20
    Permalink

    In België is het nog Belachelijker. Ik mag met mijn q500 4k als hobbyist nog NT boven de 10meter komen. Zonde van de drone

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.