BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Brandstofaangedreven quadcopter Yeair! haalt financieringsdoel op Kickstarter

Een groot nadeel van de huidige generatie elektrisch aangedreven multirotors is de toch wel beperkte vliegtijd. Een minuut of twintig in de lucht en dan heb je het toch wel gehad bij de meeste quadcopters. Yeair! Moet hier verandering in brengen met motoren die door brandstof worden aangedreven. Daarmee moeten vliegtijden van een uur binnen handbereik komen.

Yeair!

Alles wat met drones te maken heeft op Kickstarter doet het vooralsnog goed, de meeste campagnes worden wel succesvol gefinancierd. Zo ook die van de Yeair! – het doel van 70.000 euro is sinds enkele dagen behaald, terwijl de campagne nog een ruime maand loopt. Hierdoor komen wellicht stretch goals als een volledig open source ontwerp en de toevoeging van een fixed wing in beeld.

De Yeair! onderscheidt zich van andere projecten door de unieke aandrijving, waarbij verbrandingsmotoren worden ingezet. Volgens het Duitse ontwikkelteam zouden die in staat zijn om de drone een bereik tot wel 55 kilometer mee te geven, en kunnen topsnelheden van 100 km/uur gehaald worden.

Mede gezien de grote payload capaciteit die de drone moet bieden – tot 5 kilo – zou Yeair! daarom extra interessant zijn voor inspectiedoeleinden of het afleveren van goederen; toepassingen waarvoor een groot bereik en lange vliegtijd vereist zijn. Daarnaast kunnen fotografen en filmmakers zwaardere camera’s toepassen dan bij de meeste elektrisch aangedreven drones.

Yeair! bovenaanzicht

Er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen te noemen van verbrandingsmotoren. Ten eerste de geluidsproductie: elektrische motoren worden gekenmerkt door hun stille werking, dat is bij verbrandingsmotoren wel anders. Toch beweert het ontwikkelteam dat Yeair! op een afstand van slechts 20 meter en 10 meter hoogte net zoveel geluidsdruk genereert als een elektrisch aangedreven quadcopter die net naast je vliegt.

Ten tweede is de betrouwbaarheid van verbrandingsmotoren minder. Dat wordt bij de Yeair! ondervangen door tijdig elektromotoren in te schakelen, mocht één van de brandstofmotoren uitvallen. Elke propeller wordt aangedreven door zo’n motorcombinatie van elektrisch en brandstof.

Een derde nadeel van verbrandingsmotoren is dat deze veel minder dynamisch te regelen zijn, maar ook dat probleem zou ondervangen zijn door een speciaal voor dit doel ontwikkeld overbrengsysteem, waardoor de Yeair! net zo stabiel zou kunnen vliegen als een 100% elektrisch aangedreven multirotor.

Yeair! tablet app

Al dat moois zou eenvoudig met een tablet te besturen zijn. Net zoals bij veel andere multirotors kun je op een tablet of smartphone een route tekenen die de drone vervolgens autonoom volgt. (De meegeleverde zender zou een bereik moeten krijgen van 2 kilometer, veel kleiner dus dan de actieradius van de drone zelf.)

Als de ontwikkeling van Yeair! succesvol verloopt, dan zou de benzine-aangedreven drone uiteindelijk voor € 1.899,- verkrijgbaar moeten zijn. Early birds kunnen op Kickstarter intekenen voor een bedrag dat hier € 500 onder ligt. Je zou dan in mei 2016 een exemplaar van de benzinedrone thuisbezorgd krijgen.

Specificaties:

  • Aandrijving: 4x 1,6 kW
  • Gewicht: 4,9 kg
  • Topsnelheid: 100 km/uur
  • Bereik: 55 km
  • Payload: tot 5 kilo
  • Vliegtijd: tot 60 minuten
  • GPS en Wifi
Bestel de PowerEgg bij DroneLand!

2 Comments

Leave a Reply

Bestel de DJI Spark
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.