Weekendoverpeinzing: is Nederland te dichtbevolkt voor drones?

Als je de berichtgeving op Dronewatch een beetje volgt, lees je regelmatig dat niet iedereen even blij is met de opmars van drones. Meestal gaat het om gevallen waarbij hobbydrones in de buurt van mensen of gebouwen vliegen, maar ook wegvliegende drones en crashes leiden tot ongerustheid. Dat roept de vraag op: is Nederland wel een geschikt land om hobbymatig te vliegen met drones?

De opmars van drones is bijzonder snel gegaan. Door technologische ontwikkelingen en dalende prijzen komt het vliegen met een multirotor bijna binnen ieders handbereik. En als kersverse eigenaar van een drone wil je natuurlijk maar één ding: snel de lucht in, en als er een camera onder je drone hangt, naar mooie plekjes om foto’s en filmpjes te maken. En in ons dichtbevolkte land betekent dat helaas al snel dat mensen aanstoot gaan nemen aan drones.

Feit is dat bij bijzondere gebouwen of toeristische trekpleisters steeds vaker drones gesignaleerd worden. Want weilanden en lege oefenterreinen zijn nu eenmaal niet zo fotogeniek. En dat is waar de schoen wringt: naarmate er vaker drones – waarvan er ongetwijfeld af en toe één neerstort – gesignaleerd worden nabij gebouwen of toeristische hotspots zal er vaker maatschappelijke onrust ontstaan en de roep om een verbod op hobbydrones of strengere regelgeving sterker worden.

Daarbij helpt het niet dat sommige dronebezitters zich niet bewust zijn van de regelgeving, die stelt dat je niet boven wegen, mensen of aaneengesloten bebouwing mag vliegen. Het helpt ook niet dat de definities van ‘aaneengesloten bebouwing’ of ‘mensenmenigte’ nogal ruim geïnterpreteerd kunnen worden. Is zo’n vlucht nabij een vuurtoren nou wel of niet toegestaan? Mag je nou wel of niet nabij een festivalterrein filmen vanuit de lucht? Niemand die het met zekerheid kan zeggen.

Ook het geduld van brandweerlieden, die nu nog met flink wat materieel uitrukken om een drone uit een boom of van een gebouw te redden, zal op een gegeven moment opraken. Op een goed moment zullen de kosten van zo’n reddingsoperatie – die nu nog betaald worden door de belastingbetaler – mogelijk door de piloot opgehoest moeten worden.

Dronepiloten die stedelijk gebied mijden en de natuur intrekken krijgen daarnaast steeds vaker te maken met boswachters die liever willen dat de drone aan de grond blijft staan, in verband met mogelijke verstoring van de natuur. Het gaat dus niet alleen om stedelijk gebied waar incidenten met drones gemeld worden, ook in gebieden waar geen gebouw te zien is krijg je als dronepiloot in toenemende mate te maken met negatieve reacties van ordehandhavers of mensen die gesteld zijn op hun rust.

Wat vind jij? Zijn de mogelijkheden om hobbymatig te vliegen met drones te ruim in ons land? En kun je je voorstellen dat sommige mensen zich zorgen maken over geluidsoverlast, veiligheid of privacy? Of valt het allemaal wel mee en winden mensen zich onnodig op over hobbydrones in de lucht, zolang men zich maar aan de regels houdt? Laat het hieronder weten in de comments!

360º-fotografie en -video
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

11 gedachten over “Weekendoverpeinzing: is Nederland te dichtbevolkt voor drones?

  • 13 juni 2015 om 20:18
    Permalink

    Waar mogen we dan wel nog vliegen … Als je een camera drone hebt wil je toch interessante kiekjes maken. Damn we doen toch niemand kwaad daarmee. De natuur verstoren, laat mij niet lachen als je 90m hoog vlieg verstoor je niemand. Iemand die door het natuurgeboied wandelt verstoort ook de natuur en soms nog erger dan erover vliegen met een drone. dat mag dan zeker.
    De hobby en industrie kapot maken heb ik al gezegd doen ze in onze beide landen.
    Marnix
    Belgie

    Beantwoorden
  • 13 juni 2015 om 20:39
    Permalink

    te eerste over het privacy gezeur ,wat dacht je van dat elke telefoon een camera heeft daar hoor je ook niks over en voor bepaalde plekken snap ik het wel dat er niet gevlogen mag worden bv snelwegen of luchthavens en gezien hoe Nederland is althans de regering zal het wel voor de hobbyist heel moeilijk gemaakt worden en deze techniek hou te toch niet tegen en er lopen altijd wel lui rond die het in het slecht dag licht brengen en dat komt wel naar buiten en niet de mooie verhalen

    Beantwoorden
  • 13 juni 2015 om 22:59
    Permalink

    Het wordt inderdaad steeds moeilijker om zonder gezeur te vliegen. Echter danken we dat voor een groot deel aan de mensen die zonder verstand een drone kopen en vinden dat ze maar overal mogen vliegen en de regels erg ruim nemen. De overheid heeft regels opgesteld die wat vaag zijn en de handhavers van die regels hebben geen idee wat nu wel of niet mag en doen dus maar wat. Ook dat helpt niet echt natuurlijk. Daar komt nog bij dat Ko de Boswachter geen drone wil in zijn natuurgebied, maar vervolgens een vogeltelling gaan doen met… Juist ja, drones…. Regels of niet, iedere drone piloot moet snappen dat je niet in een druk bevolkt gebied mag vliegen, niet bij snelwegen, vaarwegen oid. Ga je in een natuurgebied vliegen, dan moet je snappen dat je dit niet in een broedseizoen moet gaan doen of anderszins de natuur verstoren. Als drone piloten met meer verstand zouden vliegen zou er een stuk minder ergenis zijn lijkt me.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2015 om 23:48
    Permalink

    Ik ben het bovenstaande opmerkingen eens. Ook met, er zijn er die het verpesten voor de rest. Houd je aan de regels, maak ze duidelijker! Er is teveel onduidelijk

    Beantwoorden
  • 14 juni 2015 om 16:38
    Permalink

    Een auto kan je ook niet kopen zonder rijbewijs, een droge word verkocht aan iedereen zonder tekst en of uitleg over de regels.
    Als de verkoper er een blaadje met de regels bij zou doen en het even uitlegt kan dat al een hoop ellende schelen!

    Beantwoorden
  • 15 juni 2015 om 23:38
    Permalink

    Ik deel je zorg. Als iedereen zijn zin krijgt en je per 1 okt a.s., je niet in Controlled Air Space (CTR) mag vliegen, niet boven Natura 2000 gebieden mag vliegen, niet dichter als 50 meter in de buurt mag komen van “aaneengesloten gebouw”, niet boven wegen, boten, kunstwerken en ook niet dichter dan 5 km in de buurt van een vliegveld, dan houdt je verdomd weinig grond in Nederland over waar je nog met een drone mag vliegen. De max. horizontale afstand van 100 meter hoeft dan niet eens ingesteld te worden, je kan dan in Nederlands nauwelijks 100 meter vliegen zonder een van de voorgaande regels te overtreden. Op http://www.hobbypiloot.nl/Portals/1/NoFlyZonesNL.jpg vindt je een plaatje waarin alle mogelijke beperkingen per 1/10 staan (definitieve spelregels komen nog). Oordeel zelf maar of je daar nog een plek ziet waar je nog kan/mag vliegen.

    Beantwoorden
    • 16 juni 2015 om 16:17
      Permalink

      Wat zijn die gele stippen ook plekken waar je niet mag vliegen. De no flyzones zie ik.

      Beantwoorden
  • 16 juni 2015 om 16:31
    Permalink

    Een recreatief brevet wat te halen is in 1 dag lijkt me geen slecht plan. Je kunt dan de serieuze vliegers en de personen die maar wat doen uit elkaar houden. Vliegers met recreatief brevet kun je aansprakelijk houden voor hun handelen als het fout gaat. Vliegers zonder brevet kunnen een boete krijgen voor vliegen zonder brevet. Recreatief brevet is voor prive/hobby gebruik. Een Commercieel brevet is voor professioneel gebruik en geeft toestemming om beelden te maken zonder vooraf een vergunning aan te vragen. De kosten van het brevet zullen voor een recreatief brevet 25 euro per jaar zijn en voor een commercieel brevet 100 euro per jaar. Met dit geld wordt er een alternatief systeem ontwikkeld voor striktere naleving van de regels. Wil iemand commercieel vliegen dan dient het aangemeld te worden in het systeem en als het systeem het niet automatisch afkeurt dan is dat ook meteen de benodigde toestemming. Mocht er toch een motivatie zijn om de toestemming in te trekken dan zijn in het systeem hiervoor contactgegevens beschikbaar.
    Recreatief vliegen zonder brevet is 500 euro boete. Commercieel vliegen zonder brevet is 1500 euro boete. Inkomsten van boetes vloeien terug in het systeem. Het systeem bied tevens een verplichte aansprakelijkheidsverzekering, voor recreatief vliegen 18 euro per jaar en voor commercieel vliegen 48 euro per jaar. Optioneel is er ook een allrisk-verzekering voor de drone. Buitenlandse vliegers kunnen een tijdelijke toestemming aanvragen.

    Beantwoorden
    • 17 juni 2015 om 09:32
      Permalink

      Prima plan lijkt me. Jij moet de politiek ingaan 😉 Maar is echt een goed idee en lijkt me ook een vrij logische oplossing. Je moet eens horen in mijn omgeving o mijn vader wil ook zo’n drone en hou mijn hart weer vast. Fotografie is een grote hobby van me en deze drone gebruik eigenlijk als een hoog statief.

      Beantwoorden
    • 11 juli 2015 om 15:35
      Permalink

      ben het helemaal met je eens. zoals de sportvissers hun vispas hebben moeten wij dus een hobby brevet of iets dergelijks hebben. klinkt me als een fantastisch plan! Ik ben voor!!!!

      Beantwoorden
  • 19 juni 2015 om 14:54
    Permalink

    EIhgenlijk hebben jullie in Nederland nog niet veel te klagen. Maar in Belgie houden we ons hart vast, Hier mag men enkel maar vliegen op plaatsen die bestemd zijn voor RC hobby grbruik, dus enkel bij vliegclubs. Nergens anders mag er gevlogen worden. en men mag maar 30m hoog vliegen. Dit is info die gelekt is over de nieuwe wetgeving die eraan komt.
    Commercieel mag algemeen nog niet. men moet dan wel eerst een pilott cursus gaan volgen (prijs ongeveer 2000 a 3000 euro) daarna moet men een examen gaan afleggen bij de DGAV (dat naar het schijnt ook niet gratis is). Als dat allemaal in orde is moet je wel je toestel laten keuren (heeft ook zijn prijs) Vele toestellen zullen niet dioor deze controle geraken omdat men redundant dubbel materiaal op je toestel moet staan hebben voor de veiligheid. ook veiligheidssystemen moeten aanwezig zijn. Als eenmaal je toestel dan toch is goedgekeurd moet je nog je registratie nummer krijgen (ook niet gratis) … Veel bedrijven lopen hierdoor de bal al mis en enkel buitenlandse bedrijven denken dat de weg dan openstaat voor hun omdat ze reeds een brevet hebben. Veel is niet waar want in Belgie aanvaard men enkle het brevet gehaald in Belgie. Zolang Europa geen gezamelijke lijn trekt over wat en niet mag komt dit iet in orde. Laatste update is dat de streefdatum van 06/07-2015 niet haalbaar is. o.a. Defensie wil meebeslissen over die wetgeveng… pfffffff

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.