JetQuad quadcopter met straalaandrijving gaat tot tien kilometer hoog
Herinner je ons bericht over de door benzinemotoren aangedreven drone Yeair! nog? Het kan altijd nog extremer, zo bewijst de JetQuad, een quadcopter aangedreven door straalmotoren. Het kleinste model is in staat om ladingen binnen vier minuten tot een hoogte van tien kilometer te brengen.
To 40x meer energie
De kerosine-aangedreven drone wordt ontwikkeld door FusionFlight, een bedrijf dat onderzoek doet naar high-performance aandrijfsystemen met het oog op kleinschalige ruimtevaarttoepassingen. Zo moeten de drones van het bedrijf dan ook gezien worden: als onbemande luchtvaartuigen voor extreme toepassingen, alhoewel het bedrijf ook aan praktische zaken als pakketbezorging denkt.
Het feit dat de drones worden aangedreven door kerosine in plaats van elektriciteit zorgt er volgens FusionFlight voor dat de prestaties veel beter zijn; uit een hoeveelheid brandstof die evenveel weegt als een Lipo accu valt tot 40x meer energie te halen.
Drie modellen
FusionFlight werkt aan drie uitvoeringen van de JetQuad. De kleinste in de serie, de JetQuad S, is in staat om 50 kilo aan lading tot een hoogte van maar liefst 33.000 voet – ca. tien kilometer – de lucht in te brengen. Daartoe wordt er gebruik gemaakt van vier straalmotoren en een kleine hoeveelheid brandstof die een vliegtijd van acht minuten moet garanderen: vier minuten voor het opstijgen en evenzoveel tijd voor de landing. Inclusief brandstof weegt deze drone ongeveer zestig kilo.
Het middenmodel, de JetQuad L, kan een maximale hoogte van ‘slechts’ één kilometer bereiken. De vliegtijd is echter veel langer, drie kwartier in totaal. De payload bedraagt circa twintig kilo en de laterale topsnelheid bedraagt iets meer dan 700 kilometer per uur. Topmodel JetQuad XL voegt hier nog eens een half uur vliegtijd aan toe (vijf kwartier in totaal) en bereikt een maximale hoogte van twee kilometer, alhoewel de FAA een kruishoogte van maximaal honderdvijftig meter voorschrijft.
De onbemande luchtvaartuigen van FusionFlight zijn niet bepaald bedoeld voor amateur dronepiloten die wel eens wat hoger willen vliegen. De toepassingen waar het bedrijf zelf aan denkt vallen uiteen in negen categorieën: Package Delivery, Connectivity Enhancement, Humanitarian Aid Delivery, Food Delivery, Military Surveillance, Agricultural Surveillance, Medical First-Aid, Police Surveillance, en Scientific Exploration.
Volop in ontwikkeling
Het is verder niet zo dat de straalaangedreven drones al te koop zijn: de systemen zijn nog volop in ontwikkeling. En zodra ze verschijnen zal er een flink prijskaartje komen te hangen aan de drones; de vanaf-prijs is een kleine achtienduizend dollar. Daarmaast zullen JetQuad-operators flink moeten investeren in training, veiligheid en onderhoud, gezien de extreme prestaties en complexiteit van de UAVs.
Hopelijk valt dit ding niet in verkeerde handen zoals terroristen die er heel veel menselijke schade mee kunnen verrichten. Mijn advies is: Niet op de Markt brengen kan levens gevaarlijk zijn of nog worden.
Wel petje af voor de techniek dan moet gezegd worden.