Onderzoek

‘Drone in vliegtuigmotor heeft mogelijk catastrofale gevolgen’

Een klein onbemand luchtvaartuigje dat wordt opgezogen door een vliegtuigmotor kan voor aanzienlijke schade zorgen. Dat concluderen wetenschappers verbonden aan Virginia Tech uit computersimulaties, die zichtbaar maken wat voor gevolgen zo’n incident zou hebben. Het onderzoek vloeit voort uit een impactstudie naar de gevolgen van vogels die in straalmotoren belanden.

Uit de simulaties blijkt dat een kleine consumentendrone binnen 1/200 seconde na het binnenvliegen van de motor voor catastrofale schade zorgt. “Er zullen zekere meerdere schoepen defect raken, maar door gevolgschade is het hoogst onwaarschijnlijk dat de motor blijft functioneren”, zegt Javid Bayandor tegen Engineering.com.

Maar daar blijft het niet bij: brokstukken van de drone of van de motor zelf die met hoge snelheid worden uitgestoten kunnen mogelijk ook de brandstoftanks of zelfs de cabine van het vliegtuig raken, met explosies of brand tot gevolg. Zeker bij het opstijgen, als de brandstoftanks nog vol zijn, is dit een reëel risico.

Vogels vs. drones

De computersimulaties maken deel uit van een studie naar de gevolgen van vogels die in vliegtuigmotoren belanden, een veel voorkomend probleem rond vliegvelden. Sommige vogels kunnen een gewicht bereiken van meerdere kilo’s. Hun weefsel is echter zacht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de accu’s die een drone aandrijven.

Het feit dat er steeds vaker melding wordt gemaakt van drones in de buurt van vliegvelden deed het onderzoeksteam besluiten om de aandacht te verleggen naar de mogelijke impact van kleine UAVs bij een botsing met een vliegtuigmotor.

Geofencing

Om te voorkomen dat amateur dronepiloten in de buurt van vliegvelden opstijgen bouwen veel droneleveranciers een beveiliging in hun drones (geofencing), die er voor moet zorgen dat hun toestellen niet kunnen opstijgen nabij een vliegveld. Dat dit niet altijd werkt blijkt wel uit een incident bij Schiphol enkele maanden geleden, waarbij een Bulgaar een drone liet crashen op een landingsbaan.

Bovendien zijn de geofences niet altijd uitgebreid genoeg. Zo zijn grote delen van de zogenaamde CTRs rond bijvoorbeeld luchthavens als Schiphol en vliegveld Eindhoven niet opgenomen in het geheugen van drones. Je doet er daarom verstandig aan om eerst deze kaart te bekijken voordat je gaat vliegen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier