Dronefabrikant DJI neemt strategisch belang in Hasselblad
Wie bekend is in de wereld van de professionele fotografie, kent zeker de naam Hasselblad. De middenformaat analoge en digitale camera’s zijn al jaren een begrip onder beroepsfotografen. Hasselblad ziet wel brood in een verbreding van haar markt en heeft een ‘strategisch minderheidsbelang’ in het bedrijf verkocht aan DJI.
In juni hintte Hasselblad-CEO Perry Oosting tegenover DPR al op een verbreding van de activiteiten. Volgens hem stond de bekende camerafabrikant ervoor open om ook andere markten te gaan betreden. Of het daarbij ging om spiegelreflexcamera’s of compactcamera’s was op dat moment echter niet duidelijk.
Met de verkoop van een aandelenpakket aan DJI lijkt Hasselblad nu dus te mikken op de snel groeiende markt voor luchtfotografie en aerial videoproductie. Voor DJI is de move interessant omdat de dronemaker nu snel kan beschikken over de kennis die Hasselblad in huis heeft op het gebied van professionele fotocamera’s.
Naast esthethische vormen van fotografie kunnen de systemen van Hasselbad ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld het maken van kaarten of het uitvoeren van inspecties. Ook op dit gebied is de de komende jaren een flinke groei te verwachten in zowel toepassingen als marktomvang.