NieuwsProductnieuws

Maersk Oil zet drone in om olietank van binnen te inspecteren

Drones kunnen niet alleen ingezet worden om gebouwen of industriële installaties aan de buitenkant te inspecteren: Maersk Oil heeft als eerste bedrijf ter wereld een test gedaan waarbij een drone werd gebruikt om een grote olieopslagtank van binnen te checken op onregelmatigheden. Normaal gesproken moeten technici hiervoor aan touw langs de tankwanden afdalen, wat de nodige gevaren met zich meebrengt.

Binnen 1 dag

Voor de test werd de hulp van het bedrijf Cyberhawk ingeschakeld, een Schots bedrijf dat gespecialiseerd is in het inzetten van remotely operated aerial vehicles (ROAVs) voor het uitvoeren van inspecties. Het team dat de inspectie voor Maersk Oil uitvoerde bestond uit 2 man: één persoon voor het besturen van de drone en één inspectietechnicus. De inspectie vond plaats aan boord van de Gryphon, een olieproductieschip in de Noordzee.

De gehele controle nam slechts 1 dag in beslag, waar inspecteurs normaal gesproken zo’n 3-4 dagen nodig hebben om een tank van vergelijkbare grootte te inspecteren. Door drones in te zetten worden dergelijke inspecties dus niet alleen veiliger, maar duren zo ook nog eens veel korter, met een flinke kostenbesparing tot gevolg.

Over Maersk Oil

Maersk Oil is een internationaal olie- en gasbedrijf dat per dag ca. 550.000 olievaten per dag produceert. Het bedrijf is actief in Denemarken, de UK, Qatar, Kazachstan, de Golf van Mexico, Algerije and Brazilië. Verder onderzoekt het bedrijf mogelijkheden tot oliewinning in Angola, Noorwegen, Groenland en Irak.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Maersk Oil zet drone in om olietank van binnen te inspecteren

  • Chris Laarman

    Mijn eerste reactie was: geweldige toepassing voor een drone.

    Mijn tweede reactie is: uit de buurt blijven!
    In een lege olietank kunnen zich nog brandbare gassen bevinden, en als je de tank aan de buitenlucht blootstelt zuurstof. Dan zou alleen al het vliegen zelf voldoende statische electriciteit kunnen opwekken om de inleidende oorzaak te zijn voor een ontploffing.
    Ongeveer veertig jaar geleden heeft de Shell in korte tijd twee tankers verloren door statische electriciteit, (als ik het mij goed herinner) de ene bij het met water reinigen van een ladingtank, de andere bij het storten van graan (alternatieve lading) in een ladingtank.

    Noot: ik ben zelf (nog?) geen drone-piloot. Ik weet dus niet, in hoeverre de electrische aandrijving vonkjes kan voortbrengen, bijvoorbeeld als de motoren koolborstels hebben. Maar ook het neerstorten van een drone zou vast wel een vonk kunnen veroorzaken.

    Mocht mijn vrees ongegrond zijn, des te beter. 🙂

    Beantwoorden
    • Aan die foto te zien is die tank een paar keer gespoeld. Dat doen ze in de petrochemie nu ook (3X). Het verschil is dat er geen stellingen in de tank geplaatst worden om de inspectie uit te voeren. Als je het spoelen niet telt en de milieukost daarvan is het inderdaad een aanzienlijke snelheidswinst.
      Chris heeft voor de volle 100% gelijk. Hier is een ATEX drone voor nodig om het veilig te doen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier