NLR van start met opleiding voor dronepiloten

Vliegopleiding-drones-NLR

Operators die professioneel in de weer willen gaan met drones kunnen vanaf nu terecht bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voor een opleiding. De organisatie biedt zowel een theorietraining als een praktijkopleiding aan, die voldoen aan de eisen van het ministerie. Na het succesvol afleggen van een examen kan men het brevet aanvragen.

De theorietraining bestaat uit een cursus van 3 dagen (inclusief examen) en wordt gegeven bij het NLR in Amsterdam. Nadat deze succesvol is afgerond, kan de cursist starten met een praktijktraining. De praktijktraining wordt gegeven op het Nederlands RPAS Test Centrum op de NLR-locatie in Flevoland. Hierin worden cursisten opgeleid om de drone in lastige situaties, met oog voor de omgeving, goed en gecontroleerd te kunnen besturen.

NLR is de eerste organisatie die een vliegopleiding kan aanbieden die erkend wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook voor technische keuringen van drones kan men bij het NLR terecht: op 1 september 2015 heeft ILT het NLR al erkend als keuringsinstantie voor Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS).

Opleiding en vervolgtraject aardig kostbaar
Wie een opleiding tot dronepiloot wil volgen moet daarvoor echter flink in de buidel tasten. De theorietraining plus het examen kost €1.700. De praktijktraining komt – inclusief examen – op drie- tot vierduizend euro. “De totale kosten hangen sterk af van de ervaring en vaardigheden die de betreffende persoon met zich meebrengt”, aldus een woordvoerder van het NLR. Het uiteindelijke brevet – aangeduid als RPA-L – is twee jaar geldig. Met de aanvraag van het brevet zijn ook nog kosten gemoeid.

Het is niet zo dat er door een gecertificeerde piloot met iedere drone gevlogen mag worden. “Met een brevet op zak mag een toestel bestuurd worden in de categorie fixed wing (A), helicopter (H) of other (OA) in de gewichtsklasse (0-25kg en 25-150kg) waarvoor het brevet is afgegeven. Beroepsmatig mag dit alleen onder de RPAS Operator Certificate (ROC) van het betreffende bedrijf. Het toestel waarmee gevlogen wordt moet individueel technisch beoordeeld zijn.”

Het uitvoeren van een individuele technische beoordeling kost minimaal €2.200 per toestel. De aanvraag van een ROC kost ook nog eens € 1.800. Operators dienen er rekening mee te houden dat het bewijs van luchtvaardigheid (S-BvL) per toestel iedere twee jaar opnieuw aangevraagd moet worden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Bovendien kan het toekennen van een luchtwaardigheidsbewijs enkele maanden in beslag nemen.

- Advertentie -
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

5 gedachten over “NLR van start met opleiding voor dronepiloten

  • 12 november 2015 om 20:07
    Permalink

    Een RPAS hoeft niet iedere 2 jaar gekeurd worden. Het S-BvL moet iedere 2 jaar verlengd worden. De aanvraag moet ‘vergezeld worden van een verklaring van de houder waaruit blijkt dat het luchtvaartuig nog steeds voldoet aan de in artikel 7, tweede lid, bedoelde eisen en is onderhouden overeenkomstig de in artikel 9 bedoelde eisen.’

    Zie artikel 8 van de regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.

    Beantwoorden
  • 12 november 2015 om 23:31
    Permalink

    Bezopen ,
    Honderden ervaren modelvliegers met hun (rpas) helicopter brevet kunnen elke quad vliegen zonder hulpmiddelen, maar dat is helemaal niet meer nodig met de huidige techniek .
    De techniek heeft de regelgeving al weer ingehaald , en er is weer een instantie (NLR) die er weer een slaatje uit probeert te slaan .
    Diep triest dat er weer een hele collone ” nitwits”dit hebben verzonnen .
    Je hoeft de huidige drone helicopters niet te vliegen , maar het gaat om programeren van een zelf vliegend object ( net als de zelfrijdende Tesla) .
    Zon opleiding is gewoon geldklopperij van een stelletje bureaucraten en om de politiek te laten zien dat ze het “onder controle “hebben .
    Regelgeving is nodig , maar dit slaat nergens op .En het werkt juist de “illegale” hobbyvlieger in de hand om gewoon door te vliegen met een pakkans die te verwaarlozen is .

    A,

    Beantwoorden
  • 13 november 2015 om 15:53
    Permalink

    Wat een klinklare onzin. Regelrechte geldklopperij. Vlieg al jaren heli. Ooit nog eens een Knvvl brevet gehaald bij Flycam in Lexmond. Ik was 10 jaar geleden de eerste die een UAV presenteerde op het Javadok in Amsterdam. De overheid slaat nu compleet de plank mis. De huidige stand van de techniek is zo ver dat Drones heel geavanseerde techniek aan boord hebben. En bijna compleet autonoom kunnen vliegen. Dat weet iedereen die met een Drone vliegt. Alleen bij het ministerie nog steeds niet. Wel is het een goede zaak dat dronepiloten en aankomende piloten een instructie krijgen in hoe om te gaan met een Drone die problemen geeft tijdens een vlucht. Maar wat de NLR nu doet is onzin. Het slaat compleet door. Heeft ook geen enkele zin en is niet te handhaven. Ik gebruik mijn Drone als verlengstuk van mijn video apparatuur. Als een makkelijk verplaatsbaar statief/slider of crane. Ik kom zelden boven de 15 meter. Maak heel vaak slider/crane shots. Korte shots veel herhalingen. Daar zijn drones een prima tool voor. Het is mij de afgelopen 4 jaar nog niet gebeurt dat de Drone uit de lucht is gevallen of een midair storing kreeg die ik niet op kon vangen. Het is net als fietsen, soms val je van je fiets maar ook niet meer dan dat. Ernstigere ongelukken doen zich natuurlijk altijd voor maar ook dan is het feit dat je een rijbewijs of in het geval van het Drone vliegen een “officieel” certificaat hebt geen garantie dat er niets kan gebeuren. Vlieg je Drone met gezond verstand en verantwoordelijkheids gevoel en dan is het een fantastisch stuk gereedschap of een geweldige hobby.

    Beantwoorden
  • 13 november 2015 om 20:01
    Permalink

    Als je met dit soort bedragen gaat komen gaat de amateur vlieger wel lekker zonder vergunning vliegen.
    Denk dat voor het bedrag wat je kwijt bent voor een opleiding wel een aantal boetes kan betalen!

    Denk niet dat het NLR het heel druk gaat krijgen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools lease & rentals
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.