AchtergrondRegelgeving

Wat wordt er verstaan onder ‘niet vliegen boven kunstwerken’?

Wie de Regeling modelvliegen aandachtig doorneemt, loopt al snel tegen onduidelijke begrippen en definities aan. Want wat wordt er precies bedoeld met een ‘mensenmenigte’? Of met ‘aaneengesloten bebouwing’? Het gebod: ‘de vlucht wordt niet uitgevoerd boven kunstwerken’ is er ook zo één. Wat wordt daar nu mee bedoeld? We vroegen het aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Je zou aan de hand van een letterlijke interpretatie van ‘niet vliegen boven kunstwerken’ kunnen denken dat je niet boven een grote kunstinstallatie in de buitenlucht mag vliegen, of dat het uit den boze is dat je met je drone foto’s maakt van een beeldentuin.

Het blijkt echter dat niet de letterlijke definitie van ‘kunstwerken’ gevolgd moet worden, maar de definitie zoals die in de civiele techniek, bouwkunde en de spoor-, weg- en waterbouw wordt aangehouden. Daarbij worden kunstwerken gezien als ‘onderdelen van infrastructuur’. De toepasbaarheid van de term is niet wettelijk vastgesteld, maar Wegenwiki biedt volgens een medewerker van het ministerie in dit geval houvast:

In de definitie van Van Dale wordt gesproken over een bouwwerk waarvoor andere materialen dan aarde en zand gebruikt zijn. Deze definitie dekt de lading, maar is in feite enigszins te breed. Een wegvak of een deel van de spoorbaan worden op zichzelf niet tot de kunstwerken gerekend.

Onder de kunstwerken vallen doorgaans de constructies die noodzakelijk zijn om het eigenlijke doel te realiseren. Een wegverbinding over een rivier is alleen te realiseren door het leggen van een brug of het bouwen van een tunnel. De brug en de tunnel zijn in deze de kunstwerken. De complexiteit van kunstwerken kan sterk verschillen. Een eenvoudig viaduct is een kunstwerk, maar een lange tunnel is dat ook.

De volgende onderdelen van de infrastructuur worden binnen de wegensector tot de kunstwerken gerekend:

  • Aquaduct
  • Brug
  • Ecoduct
  • Fly-over
  • Tunnel
  • Viaduct

Kortom, net zoals je niet boven vaar- of (snel)wegen mag vliegen (30 en 60 km-wegen uitgezonderd), mag je ook niet boven bruggen, fly-overs, viaducten en andere onderdelen van infrastructurele werken vliegen. Wat op zich logisch is, aangezien je liever niet hebt dat een neerstortende drone op een auto of bootje terecht komt.

Het gebrek aan een wettelijke definitie kan er in een rechtbank echter wel voor zorgen dat er onvoldoende grond is voor een veroordeling, mocht het ooit zover komen dat iemand gedaagd wordt voor het met een drone vliegen boven een kunstwerk: eind oktober 2015 noemde een rechter de huidige regelgeving zoals die van toepassing is op amateur dronepiloten al ‘onduidelijk‘.

Still uit 'Nijmegen, waalbrug en Lent' (YouTube, holland on air)
Still uit ‘Nijmegen, waalbrug en Lent’ (YouTube, holland on air)
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier