Nieuws

Drones van DJI en 3D Robotics blijven voortaan aan de grond in verboden gebieden

Een 3D visualisatie van een no fly-zone. Bron: Aeret
Een 3D visualisatie van een no fly-zone. Bron: Aeret

Dronefabrikanten DJI en 3D Robotics hebben een belangrijke stap gezet op weg naar veiliger dronegebruik door hobbypiloten. De drones worden middels een update voorzien van een nieuw systeem dat ervoor moet zorgen dat de drones niet meer kunnen vliegen in gebieden waar dat niet de bedoeling is, bijvoorbeeld in de buurt van vliegvelden, gevangenissen en energiecentrales.

Het systeem is het resultaat van een samenwerking met AirMap, dat up to date gegevens aanlevert met betrekking tot gebieden waar niet gevlogen mag worden. Die gegevens worden overgebracht naar het geheugen van bijvoorbeeld de Phantom 3 of Inspire 1 quadcopter van DJI of de Solo Drone van 3D Robotics. Op basis van GPS-gegevens kan de drone dan weigeren om dienst te doen zodra de gebruiker zich op verboden terrein begeeft.

Airmap-DJI-3DR

Tijdelijke no fly-zones
Het systeem is dynamisch, dus er kunnen ook tijdelijke no fly-zones toegevoegd worden aan het geheugen van de drones. Dergelijke no fly-zones waren in Nederland afgelopen zomer van kracht rond Sail 2015 en de start van de Tour de France. Ook kan het systeem ervoor zorgen dat in het geval van een calamiteit drones van onbevoegden automatisch uit het luchtruim geweerd worden.

Interessant is dat gebruikers vrijgesteld kunnen worden van de beperkingen. Om in aanmerking te komen moet je wel een geregistreerde account hebben bij DJI of 3D Robotics. Voor deze gebruikers wordt het geofencing-systeem minder strikt. Het blijft echter onmogelijk om te vliegen nabij zeer gevoelige locaties. De verificatie moet ervoor zorgen dat in geval van een crash duidelijk is van wie de drone was.

Nog geen Nederlandse data
Het systeem roept wel een aantal vragen op. Zo is de vraag wat er gebeurt als de gebruiker een tijd lang geen contact maakt met internet, waardoor wijzigingen of tijdelijke luchtruimrestricties niet doorkomen. Ook is de vraag wie verantwoordelijk is voor het aanleveren van data aan AirMap. Tot slot is op dit moment onduidelijk of er ook actuele data met betrekking tot het Nederlandse luchtruim wordt meegenomen, en of CTR gebieden wel in hun volledigheid zijn opgenomen in de database van AirMap; onderstaande screenshot uit de AirMap app voorspelt vooralsnog weinig goeds.

AirMap-global

DJI zegt hierover het volgende:

Initially, we are starting with North America and Europe. We expect to add other regions in the near future, and will make announcements. Also, airport locations in the existing system will be updated elsewhere worldwide, even in locations where GEO is not implemented at first.

Niet waterdicht
Helemaal waterdicht is het systeem waarschijnlijk niet, maar voor goedbedoelende maar onwetende gebruikers is het een uitkomst. Veel mensen hebben immers geen weet van het feit dat je niet overal mag vliegen met een drone. Lang niet altijd worden de regels uitgelegd bij de aanschaf van een drone en de voorlichting vanuit de overheid laat nog te wensen over, alhoewel hier binnenkort verandering in komt.

In december al zullen bestaande drones een update krijgen die Geospatial Environment Online (GEO), zoals het systeem genoemd wordt, toevoegt aan de firmware. Oudere drones zoals de Phantom 2 zullen niet worden geupdate. Van andere dronefabrikanten, zoals Parrot en Yuneec, is nog niet bekend of deze hun systemen ook gaan uitrusten met GEO.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier