Staatssecretaris informeert Tweede Kamer over vliegen met drones nabij Schiphol
In een brief aan de Tweede Kamer heeft Sharon Dijksma, de nieuwe staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, toelichting gegeven op de huidige luchtvaartregelgeving voor het gebruik van drones in de omgeving van Schiphol. In de brief wordt melding gemaakt van het feit dat gecertificeerde operators in de buitenste ringen van CTRs tot een hoogte van 45 meter mogen vliegen met hun drone.
In de brief wordt eerst stilgestaan bij de huidige regelgeving zoals die geldt voor professionals en amateurvliegers. Die regelgeving stelt dat er niet gevlogen mag worden in de Control Zones (CTRs) rond civiele luchthavens zoals Schiphol en Eindhoven Airport, waardoor flinke gebieden verboden terrein zijn voor drones. Hierdoor worden professionele dronevliegers vaak beperkt in hun werkterrein.
Er is sinds kort echter een uitzondering van kracht geworden die professionele operators in staat stelt toch om in de buitenste ringen van deze gebieden (verder dan 5600m van het centrum van de luchthaven) te vliegen, tot een maximale hoogte van 45 meter. De drone-operator zal in zijn handboek een procedure moeten opnemen die beschrijft hoe hij in dit randgebied van de CTR veilig zijn operatie kan uitvoeren en hoe hij in overeenstemming met de luchtverkeersregels kan opereren.
De brief staat kort ook nog stil bij de overheidscampagne ‘Veilig vliegen met drones’, die onlangs van start is gegaan. In de brief wordt de campagne overigens abusievelijk aangehaald als ‘Vlieg je drone veilig’. Laatstgenoemde campagne werd eerder dit jaar op touw gezet door Dronewatch, los van het ministerie.
Helaas is voorlopig nog even afwachten om te mogen vliegen in civiele CTR.
Bij navraag naar de status informeerde ILenT mij het volgende;
Het is praktisch gezien alleen mogelijk in (bepaalde) militaire CTR’s. U moet daarvoor afspraken maken met de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst en die afspraken (bijvoorbeeld het gebruik van een bepaald formulier en het hanteren van processtappen, zoals tevoren nagaan of de locatie en tijdvak acceptabel zijn en al dan niet grondstation gebruikt moet worden door iemand met RT of dat gebruik kan worden gemaakt van vrije telefoon) opnemen in uw handboek.
Vervolgens deze wijziging in uw handboek ter goedkeuring voorleggen aan ILT. (ILT checkt e e a bij de betrokken luchtverkeersdienst en als dit een militaire dienst is, via de MLA)
Na goedkeuring mag u die procedure toepassen.
Volgens de regelgeving (geciteerd door de staatssecretaris) bestaat die mogelijkheid in z’n algemeenheid en dus ook voor de civiel beheerde CTR’s, maar LVNL en ATC Niederrhein hebben momenteel nog geen procedures die zij overeen kunnen komen met de RPAS operators.