Adviescommissie FAA: ‘consumentendrone faalt gemiddeld iedere 100 uur’

Inspire-1-crash

Van de week verscheen het eindrapport van de commissie die de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) adviseert over de voorgenomen droneregistratie. Het rapport bevat naast enkele lezenswaardige aanbevelingen ook enkele interessante feiten, calculaties en uitspraken. Zoals de aanname dat een gemiddelde consumentendrone om de honderd uur een storing vertoont.

In het rapport, dat op 21 november j.l. verscheen, wordt het kader geschetst voor de nieuwe regelgeving aangaande het verplicht registreren van (hobby)drones. Dit systeem wordt als het goed is nog voor de kerst in de VS uitgerold, op tijd voor de honderdduizenden drones die naar verwachting verkocht gaan worden tijdens de feestdagen.

De meeste media concentreerden zich vooral op de aanbevelingen zelf, zoals het advies om niet de drones zelf, maar de eigenaars ervan te gaan registreren, om de registratie alleen verplicht te stellen op het moment van vliegen en niet op het moment van aanschaf, en om van dronebezitters in ieder geval naam, adres en telefoonnummer vast te leggen.

MTBF van 100 uur
Het rapport zelf bevat echter nog veel meer lezenswaardige redenaties en berekeningen. Zo wordt in een berekening die de kans op ongelukken becijfert uitgegaan van een mean time between failures (MTBF) voor een gemiddelde consumentendrone van 100 uur. Met andere woorden: de commissie, met daarin onder andere vertegenwoordigers van DJI, 3D Robotics en Parrot, denkt dat het redelijk is om te stellen dat een drone gemiddeld na 100 uur vliegen een storing vertoont waardoor deze oncontroleerbaar raakt, met een crash tot gevolg.

Ondanks dit redelijk hoge storingspercentage stelt de commissie de kans op een dodelijk ongeval vast op 4.7×10-8, ofwel minder dan 1 dodelijk slachtoffer voor iedere 20.000.000 vlieguren van een lichte (250g) UAV, ervan uitgaande dat de drone in een stedelijke omgeving wordt gebruikt (wat verboden is). Voor gewone luchtvaart ligt die kans volgens het rapport op 5×10-5, vele malen hoger dus. Mede daarom raadt de commissie aan om drones lichter dan 250 gram uit te sluiten van de registratieplicht, simpelweg omdat het risico op letsel te verwaarlozen is.

3 euro per vlieguur 
Voor bezitters van bijvoorbeeld een DJI Phantom of 3DR Solo is het ook goed om deze MTBF van 100 uur in het achterhoofd te houden. Een crash als gevolg van een storing leidt al snel tot flinke schade aan het toestel. Laten we stellen dat een gemiddelde reparatie van een dergelijke drone minstens 300 euro kost, dan moet je voor elk uur vliegen dus 3 euro apart leggen voor het bekostigen van toekomstig schadeherstel. Houd hier dus rekening mee bij het bepalen van je budget voor deze hobby.

Dronefotografie (2016)
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

Eén gedachte over “Adviescommissie FAA: ‘consumentendrone faalt gemiddeld iedere 100 uur’

  • 25 november 2015 om 11:58
    Permalink

    Vieguren? Speek van vlieg malen of accu ladingen ipv uren. Ze vliegen maar 10 min. 100 uur vliegen?! Man dan zijn de accu’s en propellers al versleten!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.