BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Eerste gechipte drone in Nederland een feit

Het is nog geen maand geleden dat Europarlementariër Matthijs van Miltenburg opriep om een verplichte chipregistratie voor drones in te voeren, om in geval van een crash eenvoudig de eigenaar te kunnen achterhalen, en inmiddels is de eerste gechipte drone al een feit. Het experiment met het chippen van een drone werd uitgevoerd door de oprichters van Air-Share, een platform waar dronepiloten op vrijwillige basis hun toestellen en vluchten kunnen registreren. Dronewatch vroeg Sebastiaan van der Knijff van Air-Share om nadere toelichting.

Waarom chipregistratie? Wat is er mis met een sticker met een nummer?

“Chipregistratie maakt het voeren van een kenteken aan de buitenzijde overbodig. Buiten het feit dat een dergelijk kenteken niet zichtbaar is vanaf de grond, vergroot een sticker de fraudegevoeligheid. Air-Share heeft vanaf de start gewerkt met de registratie middels een serienummer of een MAC code. Echter bij vele toestellen zijn deze vanaf de buitenzijde niet zichtbaar of gewoonweg niet aanwezig. Ook zelfbouw, een inmiddels niet weg te denken onderdeel, is ook beperkt in het voeren van een serienummer of MAC code. We vinden het belangrijk dat iedereen zijn toestel kan registreren.”

Welke technologie gebruiken jullie? Is dit maatwerk of maken jullie gebruik van commercieel verkrijgbare chips?

“De techniek is gebaseerd op de ISO-gecertificeerde chipregistratie van dieren. De chips zijn niet vrij te verkrijgen, deze mogen alleen verstrekt worden aan daartoe bevoegde personen. Ditzelfde zal straks vermoedelijk het geval zijn als drones gechipt worden. Op dit moment wordt bekeken wat de omstandigheden zijn waarin de chips goed blijven functioneren. Tot die tijd is het een kleinschalige test.”

Wat voor informatie wordt er op de chip opgeslagen? Staat er privacygevoelige data op?

“De data op de chip is niet meer of minder dan de unieke chipcode welke met een universele lezer uit te lezen is, mits deze dezelfde frequentie oppikt. De privacygevoelige data staat dus niet op de chip, maar achter de beveiligde omgeving van Air-Share. Als er al extra informatie op komt, zal dat enkel een verwijzing zijn naar de site van Air-Share om vanuit daar verder te handelen.”

Hoe werkt de chip samen met Air-Share?

“De chip heeft een unieke code welke toegeschreven kan worden aan bijvoorbeeld “drones in Nederland”. Verder zou je in de codering een prefix op kunnen nemen die specifiek is voor een bepaalde fabrikant. De code wordt binnen Air-Share gekoppeld aan de geregistreerde drone, de gebruiker en dus ook aan de gelogde vluchten. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om de chip te voorzien van een “groene kaart” voor drones.”

Wie kan de gegevens op de chip uitlezen?

“De chip kan uitgelezen worden door iedereen met een daarvoor bestemd apparaat. We gaan er gemakshalve vanuit dat iedere handhaver de beschikking heeft over een dergelijke scanner. Samen met de sticker van Air-Share komt men uiteindelijk bij ons uit. Wij kunnen op verzoek de chipcode koppelen aan een gebruiker. Intern is al besproken dat er niet lichtzinnig moet worden omgesprongen met deze verzoeken. Er wordt dan ook, als dit wordt doorgevoerd, in de algemene voorwaarden van Air-Share opgenomen dat een vordering van een BOA of politie noodzakelijk is om gebruikersgegevens op te vragen bij Air-Share.”

Zijn er concrete plannen om deze test verder uit te breiden? Hebben jullie al contact opgenomen met Matthijs van Miltenburg, die onlangs pleitte voor chipregistratie?

“Rond het mini symposium drones zal er een gesprek met Europarlementariër Matthijs van Miltenburg plaatsvinden. Onze bevindingen met de chip zullen waarschijnlijk wel aan bod komen. De uitspraken van Van Miltenburg zijn zeker een motivatie geweest om hiermee aan de slag te gaan.”

DroneLand ROC-light

One Response

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.