Ook DroneLand start opleiding voor professionele dronepiloten

DroneLand Academy
Onlangs maakten we melding van het feit dat het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) als eerste organisatie in Nederland geaccrediteerd is voor het opleiden van professionele dronepiloten. Daar is een nieuwe partij bijgekomen: DroneLand uit Baarn. Het bedrijf gaat in samenwerking met EuroUSC een opleiding aanbieden, onder de noemer DroneLand Academy. Ook kunnen operators bij DroneLand terecht voor het keuren van hun toestellen.
 
De opleiding die DroneLand aanbiedt is bedoeld om commerciële of institutionele gebruikers van remotely piloted aircraft systems (RPAS) tot 25 kg klaar te stomen voor een licentie. Onderdeel daarvan is een theorieopleiding en een praktijkgedeelte, dat afgesloten wordt met een examen. DroneLand is een samenwerking aangegaan met EuroUSC om deze opleiding aan te bieden. Dit instituut is binnenkort geaccrediteerd om een in Nederland geldige RPA-L af te geven. Ook is het via DroneLand/EuroUSC mogelijk om een bedrijfsvergunning (ROC) aan te vragen.
 
Met BNUC-S ook vliegen in het buitenland
Volgens Vincent van Schijndel van DroneLand is het met het BNUC-S certificaat dat je krijgt als je bij hen de opleiding volgt ook mogelijk om met een RPAS in het buitenland te vliegen, alhoewel daarvoor soms een klein aanvullend examen nodig is met het oog op lokale regelgeving. De kosten bedragen €1.600 voor het theoriegedeelte, plus €650 voor het toetsen van de (verplichte) operations manual. Het praktijkdeel met examen kost (indien men in één keer slaagt) €2.400
, en dan is er nog de toestelkeuring, waarvoor €2.250 per UAV in rekening wordt gebracht.
 
Net als bij de opleiding die het NLR aanbiedt komen hier nog kosten bij die gepaard gaan met de aanvraag van het RPA-L brevet, het bewijs van luchtvaardigheid (S-BVL), en het RPAS Operator Certificate (ROC). Al met al een kostenpost van zo’n €2.100, te betalen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
- Advertentie -
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

8 gedachten over “Ook DroneLand start opleiding voor professionele dronepiloten

  • 28 november 2015 om 19:16
    Permalink

    Op zich allemaal wel begrijpelijk die opleiding voor profs maar wat een prijzen. De toestelkeuring van 2250 euro?! PPPfff Stel dat iemand 70 euro per uur kost die de keuring uitvoert. Is die er dan meer dan 30 uur mee bezig? Zal het wel allemaal verkeerd zien maar ik bespeur een cash cow.

    Beantwoorden
    • 28 november 2015 om 20:19
      Permalink

      Beste,

      Die keuringskosten lijken inderdaad op het eerste gezicht erg hoog;) als eerste moet er een stapel aan papierwerk en soms wat aanpassingen worden gedaan voordat het toestel überhaupt gekeurd kan worden. Daarnaast is het zo dat bepaalde instanties, die de keuring uiteindelijk goedkeuren, door het luchtvaartuig verklaren van het toestel een bepaalde verantwoordelijkheid nemen met betrekking tot de luchtwaardigheid. Dit risico is uiteraard verzekerd, maar de premies van dergelijke verzekeringen zijn ontzettend hoog (100.000-300.000 euro per jaar of meer) vandaar dat de leges die wij daarvoor moeten betalen ook behoorlijk hoog zijn, en daar komt die prijs vandaan;)

      Als je nog meer vragen hebt kun je ons altijd even mailen!

      Beantwoorden
      • 29 november 2015 om 19:38
        Permalink

        Absoluut ongeloofwaardig verhaal. Leg mij eens uit waarom je bij een serie van 10 exact gelijke DJI Inspires per toestel een stapel papierwerk moet doen? Of het is het vastmaken van dat onzinnige tie-wrapje aan de demper van de camera soms zo arbeidsintensief?
        En kom niet aan met het verhaal dat dit alles de schuld is van “op basis van een met goed gevolg doorstane individuele keuring ” eis van ILT. Het gaat om het daadwerkelijk werk dat je moet doen bij exact dezelfde toestellen?
        Verder wordt je keuringsrapport alleen maar gebruikt om de S-BVL aan te vragen en is er geen enkele kans dat je daarna als individuele vlieger nog een “schade verhaal”kun starten tegen de keuringsinstantie. Die verantwoordelijkheid ligt dan bij de verstrekker van het S-BVL, de overheid,die is er namelijk van overtuigd dat dit goed is gebeurd. Dus vanwaar hoge verzekeringspremie voor welke aansprakelijkheid dan?
        Of zit het gewoon in de minimale marge die Eurousc jullie toe staat omdat ze zelf het grootste deel van de koek willen hebben en er voor jullie weinig overblijft?

        Beantwoorden
  • 28 november 2015 om 19:19
    Permalink

    Het NLR en Eurousc zijn geen van tweeën “geaccrediteerd” door ILT! zij “teren”nog steeds op het overgangsbeleid dat per 1 juli 2015 is ingegaan.
    NLR heeft alleen opnieuw een ontheffing gekregen (ILT-2015/29374) dat ze mogen opleiden maar dat is iets anders als aangewezen zijn als “erkende opleidingsinstantie”
    Als NLR / EuroUsc niet binnen een jaar zorgen dat ze een erkende opleidingsinstantie zijn (REGELING OPLEIDINGSINSTELLINGEN VOOR LUCHTVARENDEN 2001 ; artikel 3 en 5 pt 4) is het gewoon over en uit.
    hetzelfde geld voor instituten die namens deze twee lesgeven.

    Beantwoorden
    • 28 november 2015 om 20:22
      Permalink

      Beste,

      Dank voor je reactie. Dat is inderdaad correct. Maar geen zorgen, al het papierwerk is inmiddels compleet. Deze moet enkel nog een stempel/handtekening krijgen, en dan is het officieel. En dat is alles behalve een kwestie van maanden, dat is op zeer korte termijn officieel:)

      Als je nog vragen hebt horen we het graag!

      Beantwoorden
      • 29 november 2015 om 19:51
        Permalink

        Als mijn constatering correct is zou het misschien wijs zijn om een wat minder hoge toon aan te slaan in jullie aankondiging. Er is voor Droneland academy helemaal geen sprake van erkenning zoals bij het NLR, er wordt alleen maar meegelift op de credits van Eurousc.

        En daarbij vraag ik mij af welke credits dit zijn? Het NLR heeft tenminste nog een Ontheffing gekregen op 3 juni 2015. Van Eurousc heb ik nog geen enkele wettelijke erkenning gezien of gelezen zelfs uit het “oude” Informatiebulletin lichte onbemande luchtvaartuigen – (Jan 2015) zijn ze verdwenen.
        Dus waar is de erkenning van jullie ( en eurousc) nu op gebaseerd?

        Beantwoorden
    • 28 november 2015 om 22:23
      Permalink

      Alles behalve jack;) wij willen graag mensen helpen om onze kennis over te brengen en mensen door het commerciële traject heen te begeleiden!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools lease & rentals
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.