Parrot-ceo: ‘2016 wordt een bloedig jaar voor dronefabrikanten’

Komend jaar wordt een ‘bloedig’ jaar voor producten van consumentendrones. Dat voorspelt Parrot-ceo Henri Seydoux in een interview met Forbes. “Het is gewoon hoe de wereld van consumentenelektronica werkt. Door toenemende concurrentie worden vliegende robots gemeengoed. Daardoor zullen de zwakkere bedrijven het gaan afleggen.”
Seydoux deed zijn uitspraak daags voor de presentatie van de Bebop 2, Parrots nieuwste quadcopter die nog voor de kerst in de schappen moet liggen. Deze drone wordt gekenmerkt door een lange vliegtijd van 25 minuten en een softwarematig gestabiliseerde camera in een relatief licht toestel, van ongeveer een halve kilo.

Druk op de markt is hoog
“Momenteel zijn er meer dan een dozijn bedrijven actief op de markt voor drones. Dat zet een hoop druk op de markt”, aldus Seydoux. De voornaamste concurrenten voor Parrot zijn DJI en 3D Robotics, en daar komt GoPro bij, aangezien ook dit bedrijf volgend jaar met een quadcopter op de markt komt.
“Het is erg belangrijk voor GoPro om een nieuwe producten te ontwikkelen, naast hun camera’s. Ze hebben een sterk merk en goede marketing, maar hoeveel marktaandeel ze uiteindelijk gaan verwerven, dat weet niemand”, zegt Seydoux.
Parrot: €83 miljoen in 2014
Volgens Forbes heeft Parrot vorig jaar 83 miljoen euro verdiend met de verkoop van drones. Dat is relatief weinig vergeleken met DJI, dat in dezelfde periode naar schatting 500 miljoen dollar omzette. Het is de verwachting dat de omzet van laatstgenoemde speler in 2015 verdubbelt.
Toch is Seydoux niet negatief over DJI, ook al zijn ze een grote concurrent van Parrot. Seydoux onderhoudt goede contacten met DJI-baas Frank Wang, onder andere in de context van hun betrokkenheid bij de aankomende verplichte droneregistratie in de VS. “Het is altijd verstandig om op goede voet te staan met je concurrenten”, zegt Seydoux in het interview.