€1,5 miljoen subsidie voor Nederlandse first aid drone
Het Nederlandse project Wings voor Aid ontvangt 1,5 miljoen euro subsidie om een drone te ontwikkelen die hulpgoederen kan afleveren op lastig te bereiken locaties. De drone kan onder andere ingezet worden om in een noodsituatie medicijnen, dekens, water en voedsel te bezorgen bij mensen in nood.
De UAV wordt met behulp van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkeld. Het idee is dat de drone vrachtwagens en helikopters in onherbergzame gebieden moet gaan vervangen. Het toestal kan op basis van GPS geheel autonoom vliegen. Per vlucht moet het toestel enkele tientallen kilo’s aan hulpgoederen kunnen afleveren. Volgens de ontwikkelaars wordt het ontwerp ‘zo basic mogelijk’: niet alleen kan de kostprijs dan laag blijven, ook hebben mensen met kwade bedoelingen ‘vrijwel niets’ aan de drone.
De subsidie wordt ter beschikking gesteld door de Nederlandse overheid, en is afkomstig uit het noodhulpfonds. Initiatiefnemer Barry Koperberg is heel blij met de steun vanuit de Tweede Kamer. “De financiële bijdrage stelt ons in staat om het ontwerp en de testmodellen om te zetten in een prototype. Daarmee komt mijn droom steeds dichterbij. Nederlandse ervarings- en universitaire kennis wordt gecombineerd tot een nieuwe dienst. Hoe eerder we de lucht in kunnen, hoe sneller we mensen in nood kunnen helpen.”
Samenwerkingsverband
Voor het project slaan de Technische Universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente, bedrijfsleven en I+Solutions de handen ineen. Ook ESA-incubators AvioniCS en Selfly zijn betrokken bij het project, evenals medewerkers van het Rode Kruis, die ervaring hebben op het gebied van innovatie in de humanitaire sector.
De bijdrage van de TU/e is volgens Koperberg onmisbaar. “Er komt bij het ontwerp van zo’n systeem veel meer kijken dan alleen luchtvaarttechniek. In Eindhoven zijn ze goed in het opschalen van productieprocessen. We willen uiteindelijk honderden of zelfs duizenden drones de lucht in hebben. Die moeten dan wel betaalbaar zijn.”
Naar verwachting zal de bouw van het prototype van de hulpdrone een jaar in beslag nemen. Op termijn denkt Koperberg ook aan commerciële exploitatie van de drone. Mogelijk helpt dat om extra sponsoren te intereseren voor het project.