D66 roept politiek en marktpartijen op om beter samen te werken op het gebied van drones
Marktpartijen en politiek moeten samen optrekken als het gaat om de verdere ontwikkelingen op het gebied van drones. Anders bestaat volgens Europarlementariër Matthijs van Miltenburg (D66) het gevaar dat innovatie op dit gebied wordt afgeremd. Van Miltenburg deed deze uitspraak tijdens een mini symposium over drones, dat op 10 december plaatsvond aan de TU Delft.
Verslag: Sebastiaan van der Knijff (Air-Share)
Het initiatief voor het symposium werd genomen door de Europarlementariër, die reeds eerder de branche en collega’s opriep om door te pakken in het kader van regulering van de dronemarkt. Van Miltenburg heeft de afgelopen periode gewerkt aan een koersdocument dat op korte termijn zal worden gepresenteerd, met daarin eenduidige Europese regelgeving voor drones. Eerder dit jaar pleitte Van Miltenburg voor het invoeren van een verplichte (chip)registratie van drones.

‘Samenwerking essentieel’
Tijdens het symposium werden de ontwikkelingen besproken door Peter van Blyenburgh (UVS International), Ron van de Leijgraaf (ministerie van Infrastructuur&Milieu) en Lucas van Oostrum (Delft Aerial Robotics). Van Blyenburgh hamerde op het feit dat één enkel land het verschil niet gaat maken, maar dat samenwerking essentieel is. Daarnaast riep hij op om de ontwikkelingen dynamisch te houden en niet met de armen over elkaar te gaan zitten.
Ron van de Leijgraaf (ministerie I&M) ging in op de ontwikkelingen die er spelen bij het ministerie. Uit zijn presentatie viel af te leiden dat de micro- en minidrone regeling op korte termijn zijn intrede gaat doen. Deze regeling werd eerder dit jaar aangekondigd, maar werd toen tot nader order uitgesteld. Nu deze klasse ook is omschreven in de nieuwe EASA-normen lijkt een doorbraak dichtbij.
Autonoom vliegen
Lucas van Oostrum ging in op de toekomst van de drone en de diverse commerciële toepassingen die binnen handbereik liggen. Delft Aerial Robotics richt zich daarbij met name om het autonoom laten vliegen van drones, dus zonder dat er nog een operator bij komt kijken. Daarbij wil Delft Aerial Robotics een coördinerende rol spelen als het gaat om zaken als positiebepaling en obstacle avoidance, zodat ook andere marktpartijen profijt kunnen hebben van deze kennis bij het ontwikkelen van hun producten of ideeën.

Tot slot van de middag gaf Bart Remes van de TU Delft een demonstratie waarbij recente projecten werden getoond, waaronder een microdrone met ingebouwde obstacle avoidance en een speelgoeddrone die zodanig omgebouwd is dat deze mensen kan herkennen en ontwijken.
De presentatie die Wiebe de Jager van Dronewatch zou verzorgen ging door privéomstandigheden helaas niet door.