BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Levensgrote multicopter van Ehang kan persoon vervoeren

Ehang-184

Is het de toekomst van individueel personenvervoer door de lucht? Of gewoon een leuke gimmick om aandacht mee te trekken? Dat laatste is het Chinese bedrijf Ehang in ieder geval wel gelukt, met de aankondiging van de Ehang 184, een multicopter die groot genoeg is om een persoon te vervoeren. Het luchtvaartuig werd gepresenteerd tijdens de CES.

Helemaal onbekend is de naam Ehang niet in de wereld van drones. De Ghost drone die het bedrijf vorig jaar op de markt bracht is gewoon te verkrijgen, en er komt ook een Ghost 2 aan. Maar dat zijn gewoon kleine quadcopters, qua doelgroep vergelijkbaar met die van DJI en Yuneec.

Autonoom persoonlijk luchtvaartuig
Met de Ehang 184 maakt het bedrijf in ieder geval een opmerkelijke stap. Hun autonomous aerial vehicle, zoals ze het toestel zelf noemen, is in staat om een persoon over een afstand van zo’n 15 kilometer te vervoeren. De ingebouwde accu’s voorzien in een vluchttijd van zo’n 23 minuten. Ehang claimt dat het toestel volledig autonoom is: de ‘piloot’ hoeft dus niets te doen, behalve de gewenste bestemming in te voeren.

De personal multicopter wordt aangedreven door 8 motoren, in een X8 configuratie, zoals we die ook wel eens terugzien bij de wat grotere, professionele drones. Naast een boordcomputer voor de besturing is de opgeschaalde multirotor voorzien van diverse sensoren, zodat het toestel ook obstakels zou moeten kunnen vermijden. In het geval van een storing zou de besturing op afstand overgenomen moeten worden door een operator op de grond.

Maximaal 500 meter hoog
De multirotor kan een hoogte bereiken van 500 meter. De maximale snelheid bedraagt 100 kilometer per uur. De maximale payload bedraagt 100 kg; genoeg voor één persoon met een gemiddeld lichaamsgewicht en wat bagage. Qua interieur is het voertuig nogal spartaans uitgevoerd, er is alleen voorzien in een leeslampje. Het toestel krijgt een aardig prijskaartje, van omgerekend ca. € 250.000.

Het probleem is echter dat de regelgeving bijna nergens ter wereld voorziet in dergelijke toestellen. Ehang kan de ‘drone’ (technisch gezien is er geen sprake van een drone, het is immers geen onbemand luchtvaartuig meer) nog niet demonstreren, simpelweg omdat dat niet mag. Maar buiten dat heeft Ehang überhaupt nog geen video’s getoond waarin het product vliegend te zien is.

Ehang-184-foto

Niet onmogelijk
Dat wil niet zeggen dat het helemaal onmogelijk is om een MAV (manned aerial vehicle) te maken op basis van een mutirotor-ontwerp: dat hebben verschillende experimenten inmiddels bewezen. Maar zeker op het gebied van de energievoorziening zijn de claims van Ehang behoorlijk gewaagd: experimentele elektrisch aangedreven multirotors bleven tot nu toe niet langer dan zo’n 5 minuten in de lucht, en kwamen niet veel hoger dan 1 meter van de grond.

Toch is er een gouden toekomst weggelegd voor autonome luchtvaart, en de Ehang 184 is daarvan een uiting. Zeker vracht- en personenvliegtuigen zullen over 10 of 20 jaar geheel zelfstandig vliegen, zonder dat er nog een piloot aan de stuurknuppel ziet. En met de ontwikkelingen op het gebied van multirotors is het helemaal niet vreemd dat er ook nagedacht wordt over autonome vormen van persoonlijk luchtverkeer.

Voorlopig zul je de Ehang 184 niet in de showroom aantreffen, maar de toon is gezet: net zoals dat futuristische concept cars science fiction lijken, zijn veel innovaties die ooit ‘onmogelijk’ leken inmiddels werkelijkheid, denk aan zelfrijdende auto’s. En gezien het tempo van de innovatie op het gebied van onbemande luchtvaart achten we het niet onmogelijk dat Ehang (of een andere speler) er uiteindelijk in slaagt om een persoonlijke multicopter op de markt te brengen. We zullen echter niet vooraan staan om een testvluchtje te maken.

Leave a Reply

Skytools
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.