BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Wat is een CTR? Waar vind ik ze en hoe groot zijn deze gebieden?

In de rubriek ‘veelgestelde vragen’ is het deze keer tijd voor de vraag wat een CTR precies is, waar deze liggen, hoe groot ze zijn en waarom je er niet mag vliegen met een drone. Dit naar aanleiding van de volgende vraag die we in de inbox aantroffen:

“Voor de aanschaf van een drone wil ik meer zekerheid over waar je wel of niet mag vliegen aangezien wij 7 km vanaf vliegbasis Volkel liggen, en het verboden lijkt binnen een straal van 15 km van dit vliegveld te mogen vliegen met een drone.”

Op zich zijn we blij dat mensen dit soort vragen stellen: het betekent namelijk dat men in de gaten heeft dat je in de buurt van een (militair) vliegveld niet zomaar mag vliegen met een drone. Helaas is het zo dat het verder vaak niet duidelijk is wat precies de afstand is die je moet aanhouden tot een vliegveld, en of kleine vliegvelden (voor zweef- en sportvliegtuigen) ook vallen onder verboden gebied.

De Regeling modelvliegen zegt hierover het volgende: “vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G”. Dit is zeg maar  het luchtruim waarop de minste restricties van toepassing zijn. Zo wordt luchtruim klasse G niet gecontroleerd door de luchtverkeersleiding van bijvoorbeeld Schiphol.

Control Regions
Het is met name oppassen geblazen in luchtruim van categorie C of hoger. Dit zijn gecontroleerde luchtruimgebieden (Control Regions), ofwel gebieden waar vliegtuigen tweewegcommunicatie onderhouden met een verkeerstoren. Dit zijn de zogenaamde CTRs, waar je als dronepiloot niet mag vliegen, om te voorkomen dat je het reguliere vliegverkeer dat bezig is met een start of landing hindert. Je vindt deze gebieden onder andere rond Schiphol, en rond grote regionale vliegvelden zoals Eindhoven en Maastricht.

Overheidsinformatie onduidelijk
Zoals je op bovenstaand kaartje (bron: Aeret) kunt zien zijn de CTRs (de blauwgekleurde vlakken) niet altijd cirkelvormig. Het gebied rond Eindhoven Airport en vliegbasis Volkel bijvoorbeeld heeft de vorm van een rechthoek met ronde uiteinden. Gek genoeg is de informatie die de overheid hierover verspreidt op z’n minst onduidelijk te noemen. In de flyer die te vinden is op de website van de Rijksoverheid staat dat je ‘minimaal 3 kilometer’ uit de buurt moet blijven van vliegvelden. Maar 3 kilometer waarvandaan dan? Vanaf de verkeerstoren? Vanaf de rand van het vliegveld?

De flyer van de rijksoverheid is op zijn minst onduidelijk op dit punt

De flyer van de rijksoverheid is op zijn minst onduidelijk op dit punt

Vervelender is het feit dat als je 3 kilometer van de verkeerstoren van Schiphol gaat staan (om maar een voorbeeld te noemen), je je nog altijd in CTR AMS1 bevindt, en dus flink in overtreding bent als je daar opstijgt met je drone. De overheid zou er beter aan doen een duidelijk kaartje te maken met daarop de CTR gebieden en andere no fly-zones, zoals die bijvoorbeeld ingesteld zijn boven het gebied waar koning Willem Alexander woont.

Rond kleine vliegvelden (zoals vliegveld Hilversum) tot slot is er geen sprake van gecontroleerd gebied. Volgens de Regeling modelvliegen mag je binnen een straal van 3 kilometer van dergelijke vliegvelden wel vliegen met een drone, mits er “geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven”- vooraf om toestemming vragen dus. Verder dien je ander luchtverkeer altijd voorrang te geven.

Geofence
Gelukkig is het zo dat ook de techniek niet stilstaat. In veel drones wordt tegenwoordig een zogenaamde geofence ingebouwd, een stukje software dat ervoor zorgt dat je niet in verboden gebieden kunt opstijgen. De goede werking van zo’n geofence valt of staat echter met de juistheid van de (wereldwijde) database met CTRs en andere no fly-zones die door de betreffende dronefabrikant wordt gehanteerd. Ook is het systeem afhankelijk van GPS. Wie een drone bestuurt waarvan de GPS is uitgeschakeld kan dus alsnog opstijgen op plekken waar dat niet de bedoeling is.

Een screenshot van de geofences in het systeem van DJI

Een screenshot van de geofences in het systeem van DJI

Wil je meer lezen over de regelgeving? Kijk dan eens op Vlieg je drone veilig, een initiatief van Dronewatch. De officiele kaart met CTRs (afkomstig van Air Traffic Control AIS the Netherlands) is hier te vinden.

DroneLand ROC-light

40 Comments

    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
  1. Wiebe de Jager
      • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.