Wat is een CTR? Waar vind ik ze en hoe groot zijn deze gebieden?

In de rubriek ‘veelgestelde vragen’ is het deze keer tijd voor de vraag wat een CTR precies is, waar deze liggen, hoe groot ze zijn en waarom je er niet mag vliegen met een drone. Dit naar aanleiding van de volgende vraag die we in de inbox aantroffen:

“Voor de aanschaf van een drone wil ik meer zekerheid over waar je wel of niet mag vliegen aangezien wij 7 km vanaf vliegbasis Volkel liggen, en het verboden lijkt binnen een straal van 15 km van dit vliegveld te mogen vliegen met een drone.”

Op zich zijn we blij dat mensen dit soort vragen stellen: het betekent namelijk dat men in de gaten heeft dat je in de buurt van een (militair) vliegveld niet zomaar mag vliegen met een drone. Helaas is het zo dat het verder vaak niet duidelijk is wat precies de afstand is die je moet aanhouden tot een vliegveld, en of kleine vliegvelden (voor zweef- en sportvliegtuigen) ook vallen onder verboden gebied.

De Regeling modelvliegen zegt hierover het volgende: “vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G”. Dit is zeg maar  het luchtruim waarop de minste restricties van toepassing zijn. Zo wordt luchtruim klasse G niet gecontroleerd door de luchtverkeersleiding van bijvoorbeeld Schiphol.

Control Regions
Het is met name oppassen geblazen in luchtruim van categorie C of hoger. Dit zijn gecontroleerde luchtruimgebieden (Control Regions), ofwel gebieden waar vliegtuigen tweewegcommunicatie onderhouden met een verkeerstoren. Dit zijn de zogenaamde CTRs, waar je als dronepiloot niet mag vliegen, om te voorkomen dat je het reguliere vliegverkeer dat bezig is met een start of landing hindert. Je vindt deze gebieden onder andere rond Schiphol, en rond grote regionale vliegvelden zoals Eindhoven en Maastricht.

Overheidsinformatie onduidelijk
Zoals je op bovenstaand kaartje (bron: Aeret) kunt zien zijn de CTRs (de blauwgekleurde vlakken) niet altijd cirkelvormig. Het gebied rond Eindhoven Airport en vliegbasis Volkel bijvoorbeeld heeft de vorm van een rechthoek met ronde uiteinden. Gek genoeg is de informatie die de overheid hierover verspreidt op z’n minst onduidelijk te noemen. In de flyer die te vinden is op de website van de Rijksoverheid staat dat je ‘minimaal 3 kilometer’ uit de buurt moet blijven van vliegvelden. Maar 3 kilometer waarvandaan dan? Vanaf de verkeerstoren? Vanaf de rand van het vliegveld?

De flyer van de rijksoverheid is op zijn minst onduidelijk op dit punt
De flyer van de rijksoverheid is op zijn minst onduidelijk op dit punt

Vervelender is het feit dat als je 3 kilometer van de verkeerstoren van Schiphol gaat staan (om maar een voorbeeld te noemen), je je nog altijd in CTR AMS1 bevindt, en dus flink in overtreding bent als je daar opstijgt met je drone. De overheid zou er beter aan doen een duidelijk kaartje te maken met daarop de CTR gebieden en andere no fly-zones, zoals die bijvoorbeeld ingesteld zijn boven het gebied waar koning Willem Alexander woont.

Rond kleine vliegvelden (zoals vliegveld Hilversum) tot slot is er geen sprake van gecontroleerd gebied. Volgens de Regeling modelvliegen mag je binnen een straal van 3 kilometer van dergelijke vliegvelden wel vliegen met een drone, mits er “geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven”- vooraf om toestemming vragen dus. Verder dien je ander luchtverkeer altijd voorrang te geven.

Geofence
Gelukkig is het zo dat ook de techniek niet stilstaat. In veel drones wordt tegenwoordig een zogenaamde geofence ingebouwd, een stukje software dat ervoor zorgt dat je niet in verboden gebieden kunt opstijgen. De goede werking van zo’n geofence valt of staat echter met de juistheid van de (wereldwijde) database met CTRs en andere no fly-zones die door de betreffende dronefabrikant wordt gehanteerd. Ook is het systeem afhankelijk van GPS. Wie een drone bestuurt waarvan de GPS is uitgeschakeld kan dus alsnog opstijgen op plekken waar dat niet de bedoeling is.

Een screenshot van de geofences in het systeem van DJI
Een screenshot van de geofences in het systeem van DJI

Wil je meer lezen over de regelgeving? Kijk dan eens op Vlieg je drone veilig, een initiatief van Dronewatch. De officiele kaart met CTRs (afkomstig van Air Traffic Control AIS the Netherlands) is hier te vinden.

- Advertentie -
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

42 gedachten over “Wat is een CTR? Waar vind ik ze en hoe groot zijn deze gebieden?

  • 10 januari 2016 om 11:54
    Permalink

    Wat ik graag zal willen is uitleg vd kleuren ik zie blauw en paars wat berekend deze dan?

    Beantwoorden
  • 10 januari 2016 om 12:11
    Permalink

    Dat ctr gebied EHEH, mag je daar helemaal niet opstijgen? Of maar tot een bepaalde hoogte? Want ik woon ruim 3 kilometer van Eindhoven en volkel af, maar zit precies in dat rechthoekige ctr… er is hier nog nooit een vliegtuig 120 meter boven de huizen geweest, dus er lijkt mij geen gevaar, toch lijkt het erop dat ik helemaal niet mag vliegen hier? Of zit dat anders? Goed dat jullie dit onderwerp bespreken! Ik ben benieuwd naar het antwoord…

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      10 januari 2016 om 12:26
      Permalink

      Nee, CTR EHEH is zoals de naam al zegt CTR, dus geen onbemand luchtverkeer toegestaan.. Ook al zie je nooit laagvliegende vlieguigen voorbij komen, je mag er niet opstijgen, hoe laag je ook blijft met je drone.

      Beantwoorden
  • 10 januari 2016 om 12:49
    Permalink

    AMS2 mag je gewoon vliegen met je drone, ik snap niet waarom dit in de map staat…

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      10 januari 2016 om 13:07
      Permalink

      Net als AMS3 inderdaad. Dit is zogenaamd laagvlieggebied, waar je weer wel met een drone mag vliegen. De kaart bevat zogenaamde ‘layers’ met informatie, die niet altijd van toepassing zijn op (amateur) drone piloten. Maar het is hopelijk wel duidelijk wat CTR is en wat niet.

      Beantwoorden
  • 10 januari 2016 om 16:09
    Permalink

    Recreatief vliegen is alleen mogelijk in ongecontroleerd luchtruim. Dat houdt automatisch in dat alle CTRs (zowel in civiel als militair gecontroleerde) verboden gebieden zijn voor recreatieve vluchten met onbemande luchtvaartuigen. De eis dat men 3 km afstand moet houden tot vliegvelden geldt voor ongecontroleerde vliegvelden, zoals Texel, Ameland, Drachten, Hoogeveen, Hilversum, Teuge, Seppe, Middenzeeland ( zie artikel 2, onderdeel h van de regeling modelvliegen). De ondergrens van de Schiphol CTR 2 en 3 is 1200ft boven zeeniveau. Onder deze 2 gebieden mag men dus (rekening houdend met alle andere regels die gelden) vliegen met onbemande luchtvaartuigen omdat de maximum toegestane hoogte voor onbemande luchtvaartuigen 400ft boven zeeniveau is. U komt als u zich aan deze regels houdt nooi in de Schiphol CTR2 of 3. Gedetailleerde kaarten van CTRs, laagvlieggebieden en routes zijn te vinden op http://www.lvnl-ohd.nl/content/framesets/index_nl.html, onder bijzondere activiteiten/ kabelvliegers. Door dubbelklikken op de symbolen verschijnt de onderliggende detailkaart. Er wordt gewerkt aan een soortgelijke kaart specifiek bedoeld voor onbemande luchtvaartuigen.

    Beantwoorden
  • Wiebe de Jager
    10 januari 2016 om 17:07
    Permalink

    Amateurvliegers mogen als we goed geïnformeerd zijn in geen enkele CTR vliegen, ook niet in de laagvlieggebieden.

    Beantwoorden
    • 5 mei 2016 om 17:54
      Permalink

      Je hebt een ding over het hoofd gezien.(las dat stukje van pdf Sharon Dijksma)
      De buiten ring van ctr is gelimiteerd voor beroepsmatiche vliegers tot op een hoogte van maximaal 45 m.
      Maarrrr dit is niet vermeld voor en daar komt die weer…..hobby vliegers !.
      Ik ben dus hobby vlieger (modelbouwregelement nog van toepassing ?).
      Ik ga geen risico nemen en blijf op een straal van 5 km ongeveer van Airport rotterdam en niet hoger dan 45 m.
      ben dus gewoon amateur en zonder gps systeem (niet meer dfan 1kg ).
      Klopt nu mijn beredenering ? (hobby vliegers)
      Btw ik spreek over heden he >5 mei 2016

      Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        5 mei 2016 om 18:39
        Permalink

        Ha Mitch, helaas, als hobbyvlieger moet je gewoon helemaal buiten de CTR blijven. Sterker nog, ook professionals kunnen in de praktijk niet vliegen in de buitenste ring van de CTR, daar geeft de LVNL nog altijd geen toestemming voor. En ja, nog altijd is de ‘Regeling modelvliegen’ van toepassing op amateur dronevliegers.

        Beantwoorden
  • 10 januari 2016 om 17:54
    Permalink

    Het vliegen in CTRs is inderdaad niet toegestaan recreatieve vluchten met onbemande luchtvaartuigen.

    Vliegen in laagvlieggebieden is toegestaan ook voor recreatieve vluchten met onbemande luchtvaartuigen. De regeling modelvliegen stelt in artikel 2, onderdeel h, tweede lid:
    h. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits:
    1. …..
    2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;

    In laagvlieggebieden moeten modelvliegers dus gebruik maken van een observer die het luchtruim in de gaten houdt en mogelijk laagvliegende helikopters (of vliegtuigen op de laagvliegen route V0) tijdig opmerkt en de piloot van de RPAS hiervoor waarschuwt. Het veiligst is natuurlijk om te vliegen op dagen dat de laagvliegroutes of gebieden niet actief zijn (bijv het weekend).

    De Schiphol CTR 2 en 3 zijn geen laagvlieggebieden, maar CTRs. Ze zijn ingesteld om het effect van de transponder van VFR vluchten van de kleine luchtvaart op het antibotsingssysteem (ACAS) van de beroeps luchtvaart in de nadering naar Svhiphol te verkleinen. Wanneer het hoogteverschil tussen een sportvliegtuig en een commercieel verkeersvliegtuig, in de nadering naar Schiphol, te klein is genereert dit antibotsingssysteem een ‘klim’ opdracht aan boord van het verkeersvliegtuig. Sinds de botsing van een Russisch verkeersvliegtuig met een ander vliegtuig bij de Bodensee is het verplicht geworden voor piloten om het advies van ACAS op te volgen. Door de instelling van de Schiphol CTR 2 en 3 wordt het aantal onnodige adviezen sterk verminderd.

    Doordat de ondergrens van deze Schipgol CTRs 2 en 3 1200ft AMSL is en ver onder de maximum hoogte van modelvliegtuigen ligt (400 ft AGL) zijn ze niet van belang voor RPAS piloten.

    Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        27 november 2017 om 16:23
        Permalink

        Op deze kaart kun je zien waar je wel en niet mag vliegen met je drone: https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/. Houd er verder rekening mee dat je niet boven wegen, mensen en bebouwing mag vliegen. Dus in Sneek vliegen wordt lastig, mede door de aanwezigheid van een helihaven. Buiten Sneek zijn er voldoende plekken te vinden waar je mag vliegen met je drone.

        Beantwoorden
    • 10 januari 2016 om 18:55
      Permalink

      Op Vlieland ligt een schietgebied de ‘Vlieland range’. Nederlandse en buitenlandse straaljagers gooien hier bommen en vliegen daarvoor erg laag. Om ze te beschermen is er een ‘beperkt gebied (restricted area) EHR 4’ ingesteld. Als dit gebied actief is mag er niet gevlogen worden met onbemande luchtvaartuigen. De activatie van het gebied wordt per NOTAM (NOTice to AirMan) bekend gesteld. In het weekend is het gebied zelden actief en kan er met modelvliegtuigen gevlogen worden (mits men zich houdt aan de regels uit de regeling modelvliegen). Door de week kan men er beter niet vliegen, tenzij het gebied niet actief gemeld is per NOTAM.

      Beantwoorden
      • 10 januari 2016 om 19:49
        Permalink

        Kun je deze NOTAM berichten ontvangen? Of zijn ze ergens terug te vinden?

        Beantwoorden
        • 19 april 2017 om 19:13
          Permalink

          Ja, zie bijv. deze site: http://vliegen.sietse.nl . Ik heb nooit begrepen waarom NOTAMS geen standaard formaat/codering hebben, zoals bijv. de METAR en TAFs in de luchtvaart wel hebben. Dat zou het stukken eenvoudiger maken om de NOTAMS te visualiseren. Nu is het iedere keer een giga puzzel…

          Beantwoorden
  • 15 januari 2016 om 16:11
    Permalink

    Antoinette.
    Fijn dat jullie hier ook aanwezig zijn met discussies.
    Kleine correctie, het anti-botsingssysteem tussen vliegtuigen heet TCAS en geen ACAS.
    Zie Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Airborne_collision_avoidance_system
    en daar staat deze tekst:
    Traffic collision avoidance system (TCAS), which actively interrogates the transponders of other aircraft and negotiates collision-avoidance tactics with them in case of a threat. TCAS systems are relatively expensive, and tend to appear only on larger aircraft. They are effective in avoiding collisions only with other aircraft that are equipped with functioning transponders with altitude reporting.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2016 om 12:35
    Permalink

    De officiële naam voor het botsingsvermijdingssysteem is ACAS (Airborne Collision Avoidance System). TCAS is de merknaam van het enige ACAS systeem dat op dit moment commercieel wordt aangeboden (zoals ‘Maggi’ een merknaam is voor de soortnaam ‘smaakversterker’). Wikipedia is niet altijd correct of volledig. Zie voor uitleg de (wel correcte site) http://www.eurocontrol.int/acas.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2016 om 17:06
    Permalink

    Even mijn voorbeeld hier gezet.
    Zit op een afstand t.o.v. verkeersvluchtleiding toren op 4 km.
    Multi gaat tot 20 m hoog.
    Geen gps.
    gewicht niet eens 1 kg.
    met andere woorden dit is meer een mini multicopter,maar nog niet geheel een bart smith exemplaar (Blade 200 qx)
    Zou ik dan niet mogen vliegen binnen deze ctr en waar zou ik dan wel mogen gaan t.o.v. /straal van airport rotterdam ?
    Ik snap er niets meer van en kan haast niet geloven dat dit misschien al besloten is voor de amateurs zoals ik.
    Mvg,
    Mitch

    Beantwoorden
  • 22 januari 2016 om 14:32
    Permalink

    Antoinette, dank je, wist ik niet. Vraag het alle verkeersvliegers en waarschijnlijk ook verkeersleiders, en ze spreken over TCAS, de naam is zo ingeburgerd…. Maar idd is dat MAGGI ook, alhoewel ik gruw van dat spul, ben opgegroeid in de tijd dat moeder net als alle andere huisvrouwen dat “verplicht” in de soep knikkerden! 🙂

    Beantwoorden
  • 30 maart 2016 om 16:09
    Permalink

    Bah! Ik woon in Eindhoven en moet dus 1.5 uur weg met de auto om met mijn drone te mogen vliegen?!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      30 maart 2016 om 16:12
      Permalink

      Klopt, het is niet anders. Het negeren van het verbod op vliegen in een CTR-gebied kan zelfs een pittige boete tot gevolg hebben. En het kan ook zijn dat je drone uberhaupt niet wil opstijgen, doordat de flightcomputer ‘ziet’ dat je in een CTR zit en dan voorkomt dat je kunt vliegen.

      Beantwoorden
    • 19 april 2017 om 19:10
      Permalink

      Het is inderdaad helaas niet anders. Zelfde probleem hebben “wij” als modelvliegers, als (KNVvL erkende) vereniging zijn er soms uitzonderingen. Ik heb jarenlang bij een vereniging in Heeze (in de CTR van Eindhoven) gevlogen, dat was daar gewoon toegestaan.

      Beantwoorden
  • 10 april 2016 om 08:25
    Permalink

    Dag Wiebe, een vraag over een EHR gebied. Bijvoorbeeld EHR2A. Deze loopt vanaf ground naar Fl195. Op de NOTAMS berichten staan 3 perioden waarbij het gebied geactiveerd wordt. Mag je buiten deze 3 perioden er wel vliegen met een drone?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      12 april 2016 om 19:29
      Permalink

      Hierbij het antwoord vanuit het NLR: “EHR gebieden zijn altijd prohibited, kijk maar in het AIP onder Part 2 ENR 5.1.

      Naast dat ze altijd prohibited zijn wordt er vaak d.m.v. een NOTAM nog aangegeven of ze actief zijn (het blijft dan prohibited). Dat ze dit zo doen heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je ondanks dat het prohibited is je als bemand vlieger via DutchMill wel toestemming kunt vragen het gebied te doorkruisen. Je weet dan als er activiteiten zijn (er is dan dus een NOTAM) je zeer waarschijnlijk geen toestemming krijgt en hierop kunt anticiperen.”

      Beantwoorden
  • 22 april 2016 om 12:00
    Permalink

    Kan iemand mij uitleggen waarom je wel met een vlieger 100 meter hoog in een CTR gebied mag vliegeren, maar met een drone die 20 meter hoog kan niet? Zal ik die 20 meter hoge eikenboom dan ook maar uit de tuin halen? kortom tijd voor een beetje boerenverstand.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2016 om 17:29
    Permalink

    Vreemd… Volgens de tekening zou ik niet in Zoetermeer mogen vliegen ( Ctr Rotterdam ) en dat terwijl de Zoetermeerse Luchtvaart Club ( Hobbyvliegers ,) toch echt in dat ctr ligt… Hoe kan dat?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      19 juni 2016 om 19:31
      Permalink

      Die vereniging beschikt waarschijnlijk over goedkeuring om op die locatie tot 300 meter hoog te vliegen. Er is bijvoorbeeld ook een modelvliegclub in de CTR Schiphol. Iets wat vanuit de KNVvL is geregeld ooit, denk ik.

      Beantwoorden
  • 21 augustus 2016 om 22:08
    Permalink

    Het wordt er niet duidelijker van , ik woon zelf in CTR Eindhoven. ( 15 km van Eindhoven ) . Dit houd in dat ik hier niet mag vliegen met een drone ( rond om mijn huis is geen bebouwing alleen grasweiden ) . Maar als ik ga zoeken naar modelvliegvelden vind ik er verschillende ….. Best , Erp , Helmond , Bergeijk….

    Dus de regel van X aantal km van vliegveld geld niet….

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      21 augustus 2016 om 22:25
      Permalink

      Die bij de KNVvL aangesloten modelvliegterreinen vormen inderdaad een uitzondering. Deze hebben als het goed is toestemming om tot 300 meter hoog te vliegen. Maar voor de meeste dronevliegers is er op deze terreinen weinig te beleven, vandaar dat ze niet genoemd worden in dit artikel.

      Beantwoorden
  • 25 september 2016 om 13:58
    Permalink

    Leuk actief forum discussie!
    Momenteel ben ik bezig met mijn roc light om mij toch niet de hele tijd als een crimineel te voelen. Nu ik op de helft van de reader ben, begin ik steeds meer het idee te krijgen, dat een roc light vergunning eigenlijk alle commerciële mogelijkheden tegengaat.
    Een luchtruim klasse G wordt gezien als een landweggetje, maar welke commerciële opdrachtgevers zitten te wachten op beelden van een landweggetje, ik hoop echt dat de regelgeving hier wel straks meer mee doet, anders blijven er illegale drone vliegers die gewoon goed geld verdienen aan opdrachten omdat alle gecertificeerden mensen niks meer mogen, of stel ik mij nu aan en voel ik
    Mij de gebeten hond?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      26 september 2016 om 09:55
      Permalink

      De vraag is natuurlijk wat voor soort gebruik je in het achterhoofd hebt. Ik heb onder het ROC-light al flink wat commerciële opnamen kunnen maken voor toeristische organisaties. Denk aan dronebeelden van natuurgebieden. Daarvoor leent het ROC-light zich eigenlijk prima. Als je gebouwen wilt gaan filmen of boven steden wilt vliegen, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar ook met het volledige ROC is dat problematisch. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat ook dat soort operaties toegestaan worden, en dan waarschijnlijk alleen na een flinke opleiding en met gebruik van gecertificeerde toestellen.

      Beantwoorden
  • 28 september 2016 om 14:48
    Permalink

    Ik woon in Arnhem in de buitenste ring van CTR Deelen. 7km vanaf het midden van de CTR. De DJI app geeft inderdaad aan dat ik me in een categorie D luchtruim bevind en voorzichtig moet zijn. De DJI no-fly zone beslaat echter alleen de binnenste 3km van de CTR, daar val ik ruim buiten. Wat mag ik nu wel en niet, hier op een besloten veldje met bomen van 30+ meter om me heen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      28 september 2016 om 15:43
      Permalink

      Hoi Henri, in een CTR mag je niet vliegen met je drone, hoe laag je ook blijft. Wat DJI zegt daar heeft de luchtvaartpolitie niets mee te maken, je bent als piloot zelf verantwoordelijk voor het in acht nemen van de restricties.

      Beantwoorden
      • 29 september 2016 om 14:50
        Permalink

        Dan is het toch op z’n minst vreemd dat DJI de illusie wekt mee te gaan in de regelgeving, maar dat in feite dus maar beperkt en niet volledig doet.

        Beantwoorden
  • 28 oktober 2016 om 22:24
    Permalink

    Wet dient veranderd te worden.
    Vliegtuigen en helikopters mogen buiten de 4km van een vliegveld niet onder de 600 meter vliegen met uitzondering helikopters die voor hulpverlening worden ingezet.
    Schaf de laagvlieg gebieden totaal af voor de drone bedrijven meer inzet te garanderen.
    Je zult het later via belasting inkomsten voor de staat dubbel en dik beloond krijgen.
    Dan is het probleem voor beide partijen veilig opgelost.

    Beantwoorden
  • 29 november 2016 om 13:55
    Permalink

    Ik vlieg vrolijk rond met mijn “bartsmit” Drone 5 KM van Schiphol. ding kan 50 meter hoor en 7 minute vliegen dus niks commercial maar een kinder ding en zeker geen DJI. Met een beetje verstand is er niks aan de hand. Anders zijn de DJI’s die kilometers omhoog kunnen. Dit is wel gevaarlijk maar mensen met goed verstand en domme regels en politiek daar zit nog verschil tussen.

    Ik ga wel met een vlieger vliegen op 300 meter kijken of ze langs komen.

    Beantwoorden
    • 19 april 2017 om 19:08
      Permalink

      “is er niks aan de hand” -> helaas fout. Kleine drone, grote drone, voor deze verboden gebieden is het allemaal gelijk. Als de politie je daar met een drone ziet vliegen dan reken er maar op dat ze 1) je spullen afpakken en 2) je een hele dikke boete krijgt. Verpest het a.u.b. niet voor de anderen die zich wel netjes aan de regels houden, en vlieg in verboden gebieden gewoon NIET.

      Beantwoorden
  • 14 januari 2017 om 16:06
    Permalink

    Dit jaar wil ik een drone gaan kopen, zo heb ik na een paar jaar twijfel besloten. Nu vind ik echter de regelgeving omtrent waar ik nou wel/niet recreatief mag vliegen erg onduidelijk. Nou hebben jullie hierover dit artikel geschreven. De kaart wordt ook gebruikt in de handige app “Hover” en als ik het goed begreep ook door DJI zelf.
    Deze kaart bestaat uit een slechte (lees: niet aanwezige) legenda. Het is wel mogelijk om op de vlakken te klikken voor meer informatie, maar dan is de boel nog steeds bijzonder onduidelijk.
    Zo staat er bij de paarse gebieden over recreatief vliegen: “Alleen toegestaan met waarnemer (zie regeling modelvliegen artikel 22 onderdeel h)”. Als ik de regeling modelvliegen opzoek vind ik maar 7 artikelen, waarvan nummer 4, 5 en 6 vervallen zijn. Alleen artikel 2 bestaat uit diverse onderdelen, waaronder onderdeel h. Hierbij staat dan “vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits…etc”. Dit klinkt een beetje als de standaard regelgeving die overal in Nederland geldt waar geen gekleurde vlakken op de kaart zitten (niet hoger dan 120 meter). Is dan het enige verschil dat ik een tweede persoon mee moet nemen die ook mee oplet?
    De rode vlakken op de kaart zeggen enkel dat vliegen ofwel is verboden (dat is duidelijk), of beperkt is toegestaan. Wat is in deze zin “beperkt”? Niet hoger dan x meter, niet langer dan x minuten, alleen bepaalde merken, alleen met toestemming, alleen als je voornaam met een D begint?
    Eigenlijk zijn alleen de blauwe vlakken (CTR: verboden te vliegen) en geen vlakken (standaard regelgeving) vrij duidelijk.

    PS als ik dit in het contactformulier als vraag invul krijg ik steeds een foutmelding: “Please try again.”. Wat gaat er dan mis?

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 20:29
    Permalink

    Het zou gewoon een 3 d kaart moeten zijn en dan snappen de mensen alles beter.
    We leven tenslotte niet meer op een platte aardbol.
    Als ze regels duidelijk willen voordragen, dan moet alles naar volume omschrijving.
    Een soort “dome” of koepel gebied.
    Wie zou eens gewoon creatief willen zijn ? en dan snapt iedereen wel waarom iets wel of niet zou mogen (boerenverstand).
    Ander voorbeeld;weerberichten in 2 d ? nee dat is natuurlijk al geen volume omschrijving.
    Massa van wolken bepalen natuurlijk alles (we of niet neerslag).
    Zolang men verzuimt om niet in 3 d iets voor te dragen blijft het een vage theorie en klinkt alles veels te streng (bezopen en niet heel relevant).
    Als mensen niet eens een hobby mogen uitvoeren klinkt het meer als communisme,maar die tijd is allang voorbij 😉

    ,Mitch

    Beantwoorden
    • 19 april 2017 om 19:05
      Permalink

      Waarom zou 3D het eenvoudiger maken? De huidige weergave (“op deze lokatie met coordinaten x/y mag je van de grond tot 3000 voet niet vliegen”) is prima en duidelijk; de complexe luchtruimstructuur hogerop is voor de drone/modelvliegers totaal niet interessant.

      Beantwoorden
  • 20 augustus 2017 om 19:55
    Permalink

    Blijft raar… waarom limiteert bijv DJI niet de hoogte van een drone? Ik woon in Badhoevedorp, en… mijn Phantom stijgt in het geheel niet op hier… maar… de vliegtuigen hier zitten al dik op 500-1000 meter… en… ik mag hopen dat ze niet beneden de 300 meter over komen! 🙂

    Vervelende nu is dat als ik drone wil testen, om te kijken of ie goed vliegt, ik dat dus niet ‘thuis’ kan doen, en aardig stukje moet rijden voordat ik in gebied zit waar ik de drone even op 10 meter hoog kan testen.

    MOmenteel is er zowieso een restrictie, want DJI heeft nieuwe firmware die je verplicht om altijd ingelogd te zijn als je vliegt… (hij controleert even)… maar die firmware is buggy… soms kun je dus niet eens hoger dan 30 meter …. ter vergelijk, kitelijnen… zitten al bijna zo hoog…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.