Veel eigenaren DJI-drones boos na laatste app-update

DJI-Go-no-fly-zone

De laatste versie van de DJI Go app wordt niet door iedereen even positief ontvangen. Met name in de VS regent het klachten van mensen die na het updaten van de app niet meer in de buurt van hun eigen huis kunnen vliegen, omdat hun directe omgeving ineens als no fly-zone is aangemerkt.

De reden dat sommige bezitters van een Inspire 1 of Phantom 3 niet meer kunnen opstijgen op plekken waar dat voorheen wel kon is dat DJI een nieuw geofencing-systeem heeft opgetuigd, dat moet voorkomen dat mensen al dan niet onbewust te dicht in de buurt van vliegvelden of industriegebieden vliegen. In een aantal gevallen treft dit systeem dus ook mensen die al in zo’n no fly-zone woonden, maar wier drone daar tot nu toe nog niet door beperkt werd.

Systeem actief na app-update
Het nieuwe systeem wordt uitgerold middels zowel firmware updates voor de drones zelf als updates van de DJI Go app, die samen met de remote control zorgt voor de besturing van de toestellen. In versie 2.5.0 van deze app is blijkbaar ook het nieuwe geofencing-systeem geïntroduceerd, of in ieder geval is het aantal no fly-zones al flink uitgebreid als opmaat naar de invoering van het nieuwe systeem.

De update valt echter niet bij iedereen in goede aarde. Sommige mensen overwegen om de app niet te updaten, anderen overwegen zelfs om een drone te kopen van een merk dat nog niet zover is met het implementeren van geofencing. DJI geeft in een reactie aan dat sommige gebieden mogelijk te groot zijn ingevoerd en dat de kaart nog wordt aangepast.

Uitzondering aanvragen
Overigens is het voor veel no fly-zones mogelijk om een uitzondering aan te vragen. Daarvoor moet de gebruiker van de drone zich geregistreerd hebben bij DJI. Daarna kan het geofencing-systeem voor sommige locaties uitgezet worden. Voor zeer gevoelige plekken, zoals de omgeving van het Witte Huis, is dit niet mogelijk.

Een screenshot van de Nederlandse geofences in het systeem van DJI
Een screenshot van de Nederlandse geofences in het systeem van DJI

Het geofencing-systeem is ook van toepassing op Nederland (bekijk de kaart die DJI hanteert). We zijn benieuwd of er mensen zijn die na het installeren van de laatste versie van de DJI Go app ineens beperkt worden in het vliegen op plekken waar dat eerder geen probleem was. Laat het even weten in de comments als dat het geval is.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

34 gedachten over “Veel eigenaren DJI-drones boos na laatste app-update

  • 14 januari 2016 om 19:34
    Permalink

    Yes I do have problems flying in Rotterdam. For example Charlois was zone where I can take off. It is CTR zone but more than 3km away from Rotterdam airport but now this area has expanded very far.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2016 om 19:58
    Permalink

    Op het screen shot is er meer verboden dan dat ik nu op de dji app zie ,tevens is er in het screen shot zelfs meer afgesloten dan op de crt kaart van nederland snap het nu niet meer zo goed .Is hier een verklaring voor ??
    Vriendelijke groeten
    H Kluivers

    Beantwoorden
  • 14 januari 2016 om 20:42
    Permalink

    Ik ben een van de Inspire vliegers die geraakt wordt door de nieuwe definitie van het Schiphol luchtruim. Er wordt nl. een ronde circel van 23 Kilometer om het referentie punt op schiphol gehanteerd. De officiele CTR zone van Schiphol hanteerd een straal van 14 km.

    Ik hield tot op heden altijd een straal van 3 kilometer aan rondom het referentie punt op Schiphol aan. Ik heb -vanwege de nieuwe regels- al gezocht naar vliegplekken buiten een straal van 5 km.

    Ik woon in Amstelven. Tot op heden kon ik aan NoordOost en Oost-zijde in het Amsterdamse Bos prima terecht en kon ik er op het fietsje met aanhangwagentje naar mijn oefen terein waar ik niemand lastig val. Met de nieuwe Geo-fencing kaart moet ik eerst 20-30 kilometer met de auto rijden voordat ik uit de no-fly zone ben.

    Veel van de plekken waar ik tot op heden vloog, vallen nu in het grijze gebied. Als ik unlock kan ik niet alleen de gebieden unlocken waar ik volgens ILENT wel mag vliegen, maar volgens DJI niet. Ik mag ook gebieden unlocken waar je volgens ILENT echt niet mag vliegen. Het wordt er zo niet duidelijker/beter op. Ik hoop dat ILENT de huidige formele gebieden snel aan DJI gaat doorgeven, zonder daar eerst mogelijk nieuwe inzichten aan toe gaat voegen. Als er over een paar weken wellicht nieuwe no-fly spelregels besloten worden. dan is 1 maltje naar DJI voldoende om het aan te laten passen. Als er 1 meter tussen DJI geofencing regels en ILENT regels zit, dan unlock ik heel nederland en ga ik weer terug naar mijn eigen interpretatie van de ILENT spelregels. Zou mooi zijn als dat niet hoeft als ILENT en DJI gewoon dezelfde regels hanteren, welke zeker niet strikter (liever wat realistischer) zijn als nu,

    Beantwoorden
  • 15 januari 2016 om 13:13
    Permalink

    Krijg je dan geen gezeur met garantie? Mocht je DJI neerstorten door softwareproblemen, kunnen ze dan niet zeggen van: je hebt niet de laatste update uitgevoerd dus geen garantie?

    Beantwoorden
  • 9 april 2016 om 14:20
    Permalink

    Ik heb zo meegemaakt dat ik bij een demonstratie met mijn Phantom3pro dicht bij de aanvliegroute van Deurne hem wel kon dwingen op te stijgen maar eens in de lucht alle controle wegviel. Zo kwam hij weer naar beneden…

    Beantwoorden
  • 29 juli 2016 om 19:41
    Permalink

    Kan er rond almelo gevlogen worden met de DJI-Phantom 3 Standaard? er staat op de kaart dat het een Enhanced Warning Zone is?

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2016 om 22:34
    Permalink

    Gewoon geen producten van DJI meer kopen ! een drone van € 1400,- kopen en je dan door de fabrikant laten vertellen waar je wel en niet mag vliegen , wanneer ik dat had geweten had ik hem dus niet gekocht ! geen enkele verkoper / leverancier verteld hier iets over bij aankoop.

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2016 om 09:55
    Permalink

    Koop je een goedkope Drone bijvoorbeeld op de Bazaar in Beverwijk , dan kun je vliegen waar je wilt , en juist die Drone’s zijn naar mijn mening gevaarlijker dan een DJI .

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2016 om 18:52
    Permalink

    Eeen andere beperking is de afstand die je weg kunt vliegen met de Inspire 1 : 500 m op mijn sw versie. Kan niet over deze limiet heen tot nu toe. Met de hoogte kan ik wel over de 120 grens heen! Vreemd dat dji nu bepaald hoe ver en hoog ik mag vliegen
    Mijn volgende drone wordt zeker geen dji meer.

    Beantwoorden
    • 20 oktober 2016 om 23:17
      Permalink

      Fout. Dat doet DJI niet, dat doet de wetgever. DJI leent alleen de handvatten aan om ervoor te zorgen dat gebruikers, die het klaarblijkelijk nodig achten om deze regels bewust of onbewust te minachten, zich beter aan deze regels kunnen en zullen houden.

      Beantwoorden
  • 12 november 2016 om 17:42
    Permalink

    Heb gister de update gedaan voor mijn phantom 3 standaard.
    Vandaag naar mijn favoriete plek gegaan ongeveer 12 kilometer van vliegbasis Leeuwarden geen probleem gehad geen meldingen.

    Beantwoorden
    • 10 januari 2017 om 19:39
      Permalink

      Heb 3 dagen geleden een update gehad, en krijg mijn drone niet meer inorde.
      De drone blijft geen contact houden met de contr.
      Het reset lampje blijft rood.
      Diverse keren via internet/youtoube geprobeerd, echter niets helpt.
      Een dag ervoor kon ik nog alles met hem

      Beantwoorden
  • 10 december 2016 om 09:37
    Permalink

    Na de update van mijn DJI 2 Vision + wilde deze niet meer opstijgen in Hoofddorp. Nog niet 1 meter. Ik was van plan de DJI Phantom 4 pro te kopen. Nu niet meer. Veiligheid prima maar stel dan een maximum hoogte in.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      10 december 2016 om 10:24
      Permalink

      Heel simpel: in een CTR mag je niet vliegen met een drone, ook niet als je laag bij de grond blijft. DJI heeft hier verder niets over te zeggen en moeten gewoon de Nederlandse regels volgen.

      Beantwoorden
  • 21 januari 2017 om 17:26
    Permalink

    Na update geen verbinding meer met controller
    ga zeker geen dji meer kopen .
    Wat een drama na deze update drone staat nu te koop .

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      21 januari 2017 om 17:31
      Permalink

      Vervelend! Om welke drone gaat het precies?

      Beantwoorden
      • 21 januari 2017 om 18:59
        Permalink

        De Standaard
        Wat een dramatiek geen internet verbinding meer met iPhone
        App al verwijdert opnieuw gedownload geen resultaat .
        Lampje op drone is groen .
        Kan iemand mij hier in helpen

        Beantwoorden
  • 13 februari 2017 om 23:17
    Permalink

    Ik wil van uit mijn tuin vliegen maar ik schijn in een no fly zone te zitten van het oude vliegveld Valkenburg. Dit vliegveld is al vele jaren opgeheven dus waarom deze te handhaven. Ik begrijp dat de regering gebouwen en ons koninklijke familie een no fly zone moeten hebben. Maar wij wonen aan de kant van Katwijk waar geen enkel belangrijk gebeuren meer plaats vindt.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2017 om 19:47
    Permalink

    Mijn drone die na update geen verbinding meer wilde maken . Is onder garantie door dji en toemen gerepareerd

    Beantwoorden
  • 1 april 2017 om 21:32
    Permalink

    Was flying my Mavic today north of Rijnsburg, just over 4km. outside the no-fly zone for Valkenburg. Suddenly my remote control disconected from the drone, thank god for the return home feature! Later at home I checked out the DJI site, seems their no-fly zone extends nearly 5 1/2km. further than the official government no-fly zone. That’s a bit of a disapointment to say the least!

    Beantwoorden
  • 25 mei 2017 om 00:06
    Permalink

    Auto’s kunnen ook veel sneller dan er is toegestaan. Dat is al 10-tallen jaren zo. Technisch is het allang mogelijk om auto’s te begrenzen. Dat gebeurt ook niet. Met auto’s kan je veel meer schade aanrichten dan met een drone van DJI. Ik begrijp deze restricties van DJI niet. Bovendien kan DJI het m.i. niet maken om een apparaat met bepaalde bereik te adverteren om vervolgend die straffeloos in te perken. Geld terug lijkt me normaal dan.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2017 om 14:07
    Permalink

    Het is niet de fout van DJI dat al die beperkingen nodig zijn. er zijn nog te veel cowboys die de dronewetgeving aan hun laars lappen. En de anderen de wel de wet volgen worden daar de dupe van.
    Yuneec heeft ook reeds plannen voor het aanpassen van de nofly zones (door druk van de FAA in america)
    Meerder merken zijn aan het bekijken om te werken met nofly zones.
    Ook hoe meer mensen die systemen hacken!!! hoe strenger de dronewetten zullen worden. Bijv. in mijn land moet je als amateur niet met een Phantom gaan vliegen als je geen lid bent van een RC vliegclub. je mag nergens meer vliegen met je phantom (behalve natuurlijk op de RC vliegclub)

    Beantwoorden
  • 20 augustus 2017 om 17:55
    Permalink

    Na de laatste update sterk beperkt in mijn vlieg bereik, 30 meter hoog en 50 meter weg. Moet nu in de auto om met plezier met mijn DJI phantom 3 prof te kunnen vliegen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Met een Drone van nog geen € 100 kan ik meer dan met mijn DJI . Wat kunnen wij met elkaar aan de fenomeen doen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      20 augustus 2017 om 19:04
      Permalink

      Je moet even opnieuw inloggen met je DJI account, dan zijn die restricties weer verdwenen.

      Beantwoorden
  • 15 oktober 2017 om 19:48
    Permalink

    Beste Wiebe,
    Mij lukt het niet. Ik blijf beperkt in afstand en hoogte.
    Ik heb mij opnieuw ingelogd op mijn app en op de dji site.
    Wat doe ik verkeerd? En wat kan ik nu doen?
    Gr,
    Michael
    Dji mavic pro

    Beantwoorden
  • 18 november 2017 om 17:13
    Permalink

    Ik wilde ook een dji drone kopen, maar nu ik deze verhalen lees, ben ik dik teleurgesteld. In plaats van regels aan te scherpen, zou je gewoon hogere boetes moeten uitdelen aan mensen die zie niet aan de regels houden.

    Beantwoorden
  • 23 november 2017 om 13:16
    Permalink

    ik wil ook een dji aanschaffen de phantom4 kan ik er wel mee vliegen in nl of zit er ook een beperking op
    kan je deze ook verwijderen er adverteerd nl iemand op mp om de restricties eraf te halen

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      23 november 2017 om 13:34
      Permalink

      De Phantom 4 heeft inderdaad een paar softwarematige beperkingen, maar daar zul je niet zo snel last van hebben. Je moet de drone wel eerst activeren voordat je ermee gaat vliegen, anders gaat-ie niet hoger dan 30 meter. Ik raad af om de verdere restricties eraf te laten halen: dan vervalt je garantie, en in Nederland mag je toch niet hoger dan 120 meter of uit het zicht vliegen.

      Beantwoorden
  • 7 januari 2018 om 20:00
    Permalink

    Ik was ook van plan om een DJI aan te schaffen maar nu ik dit zo lees zet ik er toch wel mijn vraagtekens bij.
    Ziet het niet zitten om zoveel geld uit te geven om dan dadelijk nergens meer te vliegen met zo’n drone.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2018 om 15:18
    Permalink

    kan iemand mij vertellen waarom mijn iPhone 7 geen internet verbinding maakt met de controller

    Beantwoorden
  • 1 februari 2018 om 09:53
    Permalink

    een vraag heeft de Evo autel ook deze gekke dingen met no fly zone
    zo ja graag antwoord groetjes theo posthuma .
    vlieger van de mavic pro .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.