Nieuwe Parcelcopter van DHL kan pakketjes tot 2 kilo vervoeren
DHL gaat binnenkort praktijktesten uitvoeren met de derde versie van haar Parcelcopter, die een fixed wing-ontwerp combineert met het verticaal opstijgen en landen zoals we dat kennen van multirotor drones. Net als de meest recente versie van de pakketbezorgende drone van Amazon kan het toestel van DHL daardoor een grotere actieradius halen.
Parcelcopter 3
Volgens Air Cargo World gaat DHL testen uitvoeren met ‘echte’ payloads, op een traject dat zich uitstrekt van het zuid-Duitse Reit im Winkl op 688 meter hoogte naar Winklmoosalm, dat gelegen is op een hoogte van 1.154 meter. De afstand die het toestel daarvoor moet afleggen bedraagt ruim 8 kilometer. De gemiddelde snelheid die de drone haalt is 70 km/uur. In totaal kan de drone een payload van maximaal 2 kg meenemen.
De Parcelcopter 3 is voorzien van redundante systemen, om storingen op te kunnen vangen. Mocht bijvoorbeeld de vluchtcomputer uitvallen, dan kan een tweede computer inspringen. Het toestel vliegt in principe autonoom, maar indien nodig kunnen ook menselijke operators op de grond de besturing van het toestel overnemen. De drone maakt gebruik van GPS voor de locatiebepaling.
Skyports
Opstijgen en landen doet het toestel voor speciaal hiervoor ontwikkelde Parcelcopter Skyports. In deze Skyports wordt de drone volautomatisch voorzien van een container. De bedoeling is uiteindelijk dat mensen die een pakketje verwachten deze af kunnen halen bij de dichtstbijzijnde Skyport.
Het is niet zo dat DHL daadwerkelijk van start kan gaan met drone delivery, als de testen succesvol verlopen. De Europese regelgeving voor onbemande luchtvaartuigen voorziet nog niet in autonoom vliegende systemen, laat staan dat er gevlogen mag worden boven bebouwing. Mogelijk dat er op termijn een deel van het luchtruim gereserveerd wordt voor pakketbezorgende drones, maar zo ver is het nog lang niet.