Britse piloten trekken aan de bel na vier bijna-botsingen met drones
Volgens een rapport van de UK Airprox Board (UKAB) zijn er afgelopen jaar vier bijna-botsingen met drones gemeld in een periode van slechts twee weken. Britse piloten trekken daarom aan de bel. “We moeten nu actie ondernemen, willen we de veiligheid van de passagiers en crew niet in gevaar brengen”, stelt Steve Landells van British Airways.
Vier incidenten
De vier incidenten werden gemeld bij de luchthavens Heathrow, Stansted, London City en Manchester. In één geval was er sprake van een drone die op ca. 700 meter hoogte boven de Thames vloog. Volgens de piloot van een Boeing 777 die op London City wilde landen miste hij de drone op nog geen 20 meter afstand.
Ook bij Heathrow werd een incident gemeld met een drone die op zo’n 700 meter hoogte vloog. De piloot had geen tijd om in te grijpen en het vliegtuig miste de drone op een haar na. “Het was een kwestie van geluk dat er geen botsing heeft plaatsgevonden,” aldus Landells.
De vier incidenten werden gelabeld als ‘categorie A’. Dat betekent dat er een serieuze kans op een botsing heeft bestaan. In geen van de gevallen kon de betreffende dronepiloot worden opgespoord.
Volgens Landells moet de overheid ervoor zorgen dat alle drones geregistreerd worden, en dat er een verzekeringsplicht wordt ingesteld. Ook moet er volgens hem meer aandacht worden besteed aan educatie en voorlichting.
Niet te hoog en niet nabij vliegvelden
Niet alle bezitters van een drone zijn bekend met de regelgeving in hun land. Zo mag men in Engeland net als in Nederland niet hoger dan 120 meter vliegen, en moet men uit de buurt blijven van vliegvelden. Om te voorkomen dat mensen onbewust of bewust toch deze regels overtreden bouwen steeds meer dronefabrikanten begrenzingen in hun toestellen in.