‘Brommerrijbewijs voor dronepiloten 1 maart een feit’

ROC-Light

Uiterlijk 1 maart wordt het veelbesproken ‘brommerrijbewijs voor dronepiloten’ geïntroduceerd, dat dronevliegers in staat stelt om commercieel te vliegen met een kleine drone. Dat zei Parcival Hofland van de Dutch Drone Academy vanmiddag bij BNR Digitaal. Het gaat om een ‘light’ versie van het huidige RPAS Operator Certificate (ROC). Met een ROC Light op zak mag je met een drone vliegen die maximaal 4 kilo weegt. Mogelijk wordt het vliegbewijs later ook verplicht gesteld voor amateur dronepiloten, die nu nog zonder papiertje op zak kunnen vliegen.

Tot nu toe moesten dronepiloten die hun toestel zakelijk wilden inzetten voldoen aan strenge eisen ten aanzien van zowel de operator, de organisatie als het toestel. Wie commercieel of professioneel wil vliegen dient in het bezit te zijn van een vliegbrevet, een ROC en een geregistreerd toestel dat voldoet aan strenge eisen voor wat betreft de luchtwaardigheid. Voorts moet er voor iedere vlucht een vluchtplan gemaakt worden. Al met al een kostbare en ingewikkelde aangelegenheid, tot grote frustratie van de branche, die hierdoor veel omzet mis zegt te lopen.

Vliegbewijs voor mini drones
Vorig jaar al besloot de overheid om een nieuwe categorie ‘mini drones‘ in te voeren, waarvoor lichtere eisen zouden gelden. De invoering van de regelgeving voor deze categorie liet echter lang op zich wachten, maar na een internetconsultatie en uitvoerig overleg met partijen als DARPAS en de KNVvL lijkt er dan toch een doorbraak aan te komen.

Het voorgenomen ROC Light is niet een officieel brevet, maar een vergunning (kosten: 400-500 euro), welke afgegeven zal worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het Examineringsinstituut van de KNVvL (KEI) zal de examens gaan afnemen. De opleidingen zelf zullen verzorgd worden door marktpartijen zoals de Dutch Drone Academy. Het gaat dan mogelijk om e-learning trajecten, maar klassikale lesvormen zijn ook denkbaar.

Vraagtekens
Met een ROC Light op zak kun je net als nu vliegen tijdens de daglichtperiode, en mag je maximaal 50 meter hoog en 100 meter van je vandaan vliegen: niet bijzonder hoog of ver. Het is niet toegestaan om boven aaneengesloten bebouwing en mensen te vliegen, en je moet ook uit de buurt blijven van wegen en vliegvelden. Het is niet nodig om een 24-uurs melding te doen of een NOTAM af te geven. De drone waarmee gevlogen wordt dient te zijn geregistreerd in het luchtvaartregister (PH-registratie). Wat de kosten daarvan zijn is nog niet bekend.

Onduidelijk is echter nog welke eisen er gesteld zullen worden aan de toestellen, en of ieder toestel zomaar geregistreerd mag worden. Ook is het nog niet duidelijk hoe het met de verzekering van de toestellen zit waarmee commercieel wordt gevolgen. Verder is het de vraag in hoeverre de examinering ook ingaat op de praktijk, of dat er alleen sprake is van een theorie-examen. Voorts is de handhaving van de ROC Light vergunningplicht volgens Hofland nog niet geregeld.

EASA
Het is de wens van de Europese luchtvaartorganisatie EASA dat uiteindelijk ook hobbyvliegers dienen te beschikken over een vliegbewijs. Daarmee zou het onderscheid tussen amateur en professional wegvallen, voor wat betreft lichte systemen althans. Uiterlijk 2018 moeten alle EU-landen hier wetgeving voor hebben ingevoerd. De kans is dus groot dat de ROC Light op een goed moment in min of meer vergelijkbare vorm ook voor hobbyisten verplicht wordt gesteld.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

26 gedachten over “‘Brommerrijbewijs voor dronepiloten 1 maart een feit’

    • 3 juni 2016 om 09:22
      Permalink

      Agree, Men moet zich gewoon aan de regels houden. Je kan ook een porsche kopen die 300 gaat, terwijl je maar 130 op de Nederlandse wegen mag. Overtreders zijn er altijd! DE regels die er nu zijn al streng genoeg. Daar heb je geen ROC-light voor amateurs nodig. En wil je geld verdienen tja dan weet je dat dat eerst geld kost.

      Ps ze moeten die heli vliegers en kustwacht patrouille vliegtuigen eens een boete moeten geven voor laag vliegen!!! (meerdere malen gezien beneden de 100 mtr!!!)

      Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 19:09
    Permalink

    Dus ik zou na ruim anderhalf jaar lang elke dag vliegen met drones en helikopters, een cursus moeten doen hoe ik moet vliegen, ja doeii.
    puur op het geld uit want tja ze verdienen er weer niks aan he dan maar zo.

    50 meter hoog en 100 meter ver is totaal niks, de yuneec haalt makkelijk 300 m hoog en 1200 meter ver

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 19:59
    Permalink

    Tja mijn quanum nova haalt gemakkelijk 1 km hoog . Maar ik heb dan ook weer wel mijn brevet ?
    En als je sommige mensen ziet met een drone .. misschien goed om eens een cursus te volgen …maar doe dan ook praktijk bij een modelvliegclub !!!

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 20:45
    Permalink

    Bovenstaande roept mij ook vragen op. Krijgen wij hierdoor geen wildgroei van kleine drone bedrijfjes? Wanneer de kosten vele malen lager worden en het dus ook voor particulieren makkelijker gaat worden om commercieel te gaan vliegen. Straks kan jan en allemaal zich drone operator noemen, lijkt mij niet de bedoeling. Nu bedenken ze bovenstaande alleen weten ze nog niet hoe ze het moeten gaan uitvoeren, zoals wel vaker in Nederland. Eerst mensen massaal een drone laten kopen en dan allerlei regels invoeren om weer extra geld in het laadje te brengen.

    Snap heel goed dat er regels moeten komen en hier ook meer controle op moet komen. Er zijn nog te veel cowboys die met een drone vliegen. Zag gisteren namelijk nog eentje vol gas door de straat komen op 2 m hoogte. Dit zijn situaties die niet door de beugel kunnen. Kortom een verplichte vliegbrevet en vooral de controle en handhaving hierop lijkt mij nog erg ver weg. Moeten ze eerst eens 1 front vormen wat regels betreft, want overal lees je het weer anders.

    Ik blijf deze nieuwe voorstel met veel interesse volgen…

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 23:03
    Permalink

    Laten ze eerst eens de huidige wetgeving gaan handhaven en dan kijken wat er daadwerkelijk aan uitwassen zijn mochten er veel zijn kan er altijd nog een brevet komen.
    Zolang de wetgeving nog niet gehandhaaft wordt kunnen ze ook niet weten of dit brevet nodig is.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      18 februari 2016 om 10:30
      Permalink

      Er wordt steeds meer aan handhaving gedaan. Lees ook ons recente artikel met daarin uitspraken van de landelijk officier luchtvaartzaken Frances Schlingemann. Elke dag komen er volgens haar wel een paar dronegerelateerde zaken voor.

      Beantwoorden
  • 18 februari 2016 om 10:09
    Permalink

    Als het al waar is, ik kreeg twee weken geleden uit eerste hand van IL&T nog te horen dat de wetgeving voor commerciële vluchten onveranderd zou blijven, RPA-L, BvL, ROC, en er zeker géén mini-drone regeling zou komen. Als deze volgende stap toch genomen wordt blijft er volgens mij nog steeds een hoop onduidelijk en kunnen kleine bedrijven voorlopig nog steeds niet verder.

    Voor Henk: als je werkelijk 300 meter hoog vliegt en 1200 meter weg mag je naar mijn idee wel op cursus daar heb ik geleerd dat de wettelijke maxima (VLOS) liggen op 120 meter hoog en 500 meter weg.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      18 februari 2016 om 10:27
      Permalink

      De huidige regelgeving is onwerkbaar voor de meeste bedrijven en dat realiseert het ministerie zich donders goed. Bovendien komt er vanuit Europa/EASA druk op de lidstaten om e.e.a. beter te regelen. Ga er dus maar vanuit dat deze regeling er komt. Niet alle details zijn echter duidelijk in dit stadium.

      Beantwoorden
    • 18 februari 2016 om 20:24
      Permalink

      @ Mike

      Ik snap wel dat jullie zeggen dat je dan een brevet zou moeten halen, klopt het is gewoon een test wat hij aan kan. ik weet de regels wel, maar 50 m hoog en 100 ver is echt belachelijk weinig.
      verder houd ik donders goed de omgeving in de gaten wat er speelt, en vlieg normaal niet zo hoog want er kan een trauma langs komen.
      Al zouden dat de maxima zijn wie checkt dat dan, als ik mijn zender niet laat zien weet hij totaal niet van toeten noch blazen

      Beantwoorden
  • 18 februari 2016 om 10:24
    Permalink

    Op de KNVvL site niks te vinden over dit besluit. Ook niet op de DARPAS site.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      18 februari 2016 om 10:26
      Permalink

      Dat klopt, want het is ook nog niet officieel aangekondigd door het ministerie.

      Beantwoorden
  • 18 februari 2016 om 15:55
    Permalink

    Er zullen altijd voors en tegens zijn. Maar regelgeving karakteriseert NL: je ziet door de bomen de drones niet meer! Het vliegbewijs voor lichte drones kan mij niet snel genoeg worden ingevoerd 🙂 Immers is en blijft het belachelijk dat beroeps, zoals fotograven, filmers en journalisten een flinke som, ruim €10.000,-,moeten neertellen voor een vrij simpel brevet wat ook niet zoveel voorstelt. Alleen al de keuring met wat eenvoudige aanpassingen van een drone (welke eigenlijk al is goedgekeurd) kost een belachelijke 2500,-. Ach je mag dan met wat zwaardere drones vliegen maar gezien de huidige ontwikkelingen en kwaliteit van camera’s en veilige lichte drones voorzie ik dat je voor eenvoudige werkzaamheden niet meer 10 mille hoeft uit te geven en ook nog kan filmen in 4k.
    Dat hobbyisten er ook aan moeten lijkt mij wel zo verstandig. In principe hadden de regels in den beginne beter tegenovergesteld kunnen zijn. Dan was de markt beter te reguleren geweest.

    Beantwoorden
  • 18 februari 2016 om 16:07
    Permalink

    Ik denk dat de Leden van Darpas daar ook niet blij mee zijn. Met hun dure opleidingen en dure keurings op hun Drones. Een Inspire 1 en Pro zit lekker onder de 4 Kg. En 50 meter hoogte is niet slecht.

    Beantwoorden
    • 18 februari 2016 om 16:24
      Permalink

      🙂
      Wel jammer dat de Yuneec H920 met zijn gewicht er net een kilootje boven zit. Ik stel voor om het minimale gewicht op een rond getal neer te zetten, 5 kilo dus, ofwel een zak aardappelen. Tsja, de hoogte, waar wordt dit op gebaseerd… alsof het wat uitmaakt…. vanaf een paar honderd meter krijg je wel de mooiste vergezichten (landescapes) en dus voor Nederland gratis promotie. Opschroeven dus die hoogte overheid.

      Beantwoorden
  • 18 februari 2016 om 17:45
    Permalink

    Goed idee om een verplicht vliegbewijs in te stellen voor mensen die wat meer risico willen/kunnen lopen dan mensen die geen risico willen/kunnen lopen. Als de max hoogte voor hobbyisten zonder vliegbewijs echter 120 meter blijft, dan is het uiterst vreemd als je vanaf 1 maart a.s. met een vliegbewijs maar 50 meter hoog zou mogen. Hetzelfde geldt dat als een niet opgeleide hobbyist zijn drone in zicht (300-500 meter) moet houden en een opgeleide hobbyis maar 100 meter ver weg mag. Da’s omgekeerde wereld.

    Beantwoorden
  • 19 februari 2016 om 16:35
    Permalink

    Als beroepsfilmer en fotograaf is een drone een welkome aanvulling op de ‘normale’ opnamemogelijkheden om een opdracht binnen te halen. Ik heb ook geen moeite met hoogte en afstand, voor een opname van een gebouw of terrein is dat voldoende. Ook een eenmalige kostenpost van 500 euro is voor een beroeps geen bezwaar. Als dit jaarlijks terugkomt is het al minder leuk, En dan hebben we het nog niet over verzekeren gehad.
    Ik hoop echter wel dat het binnengeharkte geld voor een deel ook wordt gebruikt om de cowboys onder de hobbyvliegers er uit te pikken en fors te beboeten. Want zij zijn het, die deze strenge regelgeving in de hand hebben gewerkt.

    Beantwoorden
  • 21 februari 2016 om 19:49
    Permalink

    Wat ik een interessante vraag vindt is hoe deze persoon aan deze “sprookjes” komt. aangezien ik een van de bronnen van zeer dichtbij ken (lees haast naast mij zit.) wat grappig dat er dan meteen een radioprogramma over gemaakt wordt. Mensen: het gaat hier om luchtvaart. dat gaat de standaard worden. Trauma helicopter en politie helicopter vliegen rond. deze zijn berekend op een inslag van een eend. niet van een drone. bij een hit van een eend vat een heli geen vlam. Drone wel met Lipo batterij. gevolg: dodelijke ongevallen. reactie van regering gaat zijn: luchtruim op slot.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      1 maart 2016 om 09:19
      Permalink

      De ROC Light is nog niet officieel aangekondigd, dus is er ook nog niets bekend over waar en hoe je het certificaat kunt halen. Houd onze site in de gaten of abonneer je op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

      Beantwoorden
  • 25 maart 2017 om 17:37
    Permalink

    Waar moet ik zijn als ik een opname wil maken van de kerk in mijn geboorteplaats met mijn DJI Mavis Pro? NIET commercieel!!!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      26 maart 2017 om 11:49
      Permalink

      Binnen of buiten? Dat laatste is waarschijnlijk niet mogelijk ivm de regelgeving voor het vliegen met drones. Binnen gelden die regels niet, maar dan moet je wel goed weten wat je doet (o.a. kunnen vliegen zonder GPS) en uiteraard toestemming hebben van degene die de kerk beheert.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools KabelDrone demodag
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.