BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

‘Brommerrijbewijs voor dronepiloten 1 maart een feit’

ROC-Light

Uiterlijk 1 maart wordt het veelbesproken ‘brommerrijbewijs voor dronepiloten’ geïntroduceerd, dat dronevliegers in staat stelt om commercieel te vliegen met een kleine drone. Dat zei Parcival Hofland van de Dutch Drone Academy vanmiddag bij BNR Digitaal. Het gaat om een ‘light’ versie van het huidige RPAS Operator Certificate (ROC). Met een ROC Light op zak mag je met een drone vliegen die maximaal 4 kilo weegt. Mogelijk wordt het vliegbewijs later ook verplicht gesteld voor amateur dronepiloten, die nu nog zonder papiertje op zak kunnen vliegen.

Tot nu toe moesten dronepiloten die hun toestel zakelijk wilden inzetten voldoen aan strenge eisen ten aanzien van zowel de operator, de organisatie als het toestel. Wie commercieel of professioneel wil vliegen dient in het bezit te zijn van een vliegbrevet, een ROC en een geregistreerd toestel dat voldoet aan strenge eisen voor wat betreft de luchtwaardigheid. Voorts moet er voor iedere vlucht een vluchtplan gemaakt worden. Al met al een kostbare en ingewikkelde aangelegenheid, tot grote frustratie van de branche, die hierdoor veel omzet mis zegt te lopen.

Vliegbewijs voor mini drones
Vorig jaar al besloot de overheid om een nieuwe categorie ‘mini drones‘ in te voeren, waarvoor lichtere eisen zouden gelden. De invoering van de regelgeving voor deze categorie liet echter lang op zich wachten, maar na een internetconsultatie en uitvoerig overleg met partijen als DARPAS en de KNVvL lijkt er dan toch een doorbraak aan te komen.

Het voorgenomen ROC Light is niet een officieel brevet, maar een vergunning (kosten: 400-500 euro), welke afgegeven zal worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het Examineringsinstituut van de KNVvL (KEI) zal de examens gaan afnemen. De opleidingen zelf zullen verzorgd worden door marktpartijen zoals de Dutch Drone Academy. Het gaat dan mogelijk om e-learning trajecten, maar klassikale lesvormen zijn ook denkbaar.

Vraagtekens
Met een ROC Light op zak kun je net als nu vliegen tijdens de daglichtperiode, en mag je maximaal 50 meter hoog en 100 meter van je vandaan vliegen: niet bijzonder hoog of ver. Het is niet toegestaan om boven aaneengesloten bebouwing en mensen te vliegen, en je moet ook uit de buurt blijven van wegen en vliegvelden. Het is niet nodig om een 24-uurs melding te doen of een NOTAM af te geven. De drone waarmee gevlogen wordt dient te zijn geregistreerd in het luchtvaartregister (PH-registratie). Wat de kosten daarvan zijn is nog niet bekend.

Onduidelijk is echter nog welke eisen er gesteld zullen worden aan de toestellen, en of ieder toestel zomaar geregistreerd mag worden. Ook is het nog niet duidelijk hoe het met de verzekering van de toestellen zit waarmee commercieel wordt gevolgen. Verder is het de vraag in hoeverre de examinering ook ingaat op de praktijk, of dat er alleen sprake is van een theorie-examen. Voorts is de handhaving van de ROC Light vergunningplicht volgens Hofland nog niet geregeld.

EASA
Het is de wens van de Europese luchtvaartorganisatie EASA dat uiteindelijk ook hobbyvliegers dienen te beschikken over een vliegbewijs. Daarmee zou het onderscheid tussen amateur en professional wegvallen, voor wat betreft lichte systemen althans. Uiterlijk 2018 moeten alle EU-landen hier wetgeving voor hebben ingevoerd. De kans is dus groot dat de ROC Light op een goed moment in min of meer vergelijkbare vorm ook voor hobbyisten verplicht wordt gesteld.

DroneLand ROC-light

26 Comments

    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Skytools
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.