Nederlander brengt hobbydrone tot hoogte van 3,4 km

In een poging om het wereldrecord ‘hoe hoog kun je met een consumentendrone vliegen’ te breken heeft een anonieme persoon uit Nederland zijn Phantom 2 tot een hoogte van maar liefst 3,4 km gebracht. Dat is ruim 3 km boven de maximale hoogte van 120 meter die sinds 1 juli 2015 volgens de Regeling modelvliegen als plafond geldt voor hobbydrones.

Ongetwijfeld zal de ‘recordpoging’, die opgenomen lijkt te zijn in Hellevoetsluis, leiden tot flinke discussies over het veilig gebruik van drones. Op een hoogte van 3,4 kilometer kun je immers regulier vliegverkeer tegenkomen, en een drone die van die hoogte om wat voor reden dan ook naar beneden valt kan flink wat schade – of letsel – veroorzaken. In dit geval liep de landing goed af, maar de accu had nog maar 4% capaciteit over op het moment van landen.

We hopen maar dat niemand zich aangesproken voelt om dit ‘record’ te gaan verbeteren. Of dergelijke stunts met firmware updates door fabrikanten tegengegaan kunnen worden is trouwens maar zeer de vraag: met een Phantom 2 bijvoorbeeld kun je prima blijven vliegen, ook als je de software niet update. Mocht de luchtvaartpolitie in staat zijn om uploader ‘Tollymaster’ op te sporen, dan kan deze hoogstwaarschijnlijk rekenen op een boete van enkele duizenden euro’s.

Update (4-3-2016): inmiddels is de video door de gebruiker verwijderd. 

Update 2 (6-3-2016): de video blijkt nog beschikbaar te zijn via een ander YouTube-kanaal:

Dronefotografie (2016)
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

43 gedachten over “Nederlander brengt hobbydrone tot hoogte van 3,4 km

  • 3 maart 2016 om 14:58
    Permalink

    Wat ‘n idioot. Denk alleen dat het weinig uitmaakt of je een drone op je dak krijgt die vanaf 120 meter als een steen naar beneden valt, of vanaf 3 km. Z’n maximale val-snelheid zal in beide gevallen ongeveer gelijk zijn.

    Beantwoorden
    • 3 maart 2016 om 20:59
      Permalink

      Bij 120 meter kan je er vanuit gaan dat je drone nog wel zal landen om of nabij het lege weiland waar je bezig bent. Zelfs sterke zijwind kan maar een bepaalde tijd invloed uitoefenen op je vallende drone.

      Kom je van 3 kilometer hoger, heb je veel langer last van dergelijke invloeden. En dat maakt het des te risicovoller. Niet omdat het harder aankomt, maar omdat je geen flauw idee hebt waar dat ding neer gaat komen.

      Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 15:15
    Permalink

    Deze mensen verkloten het voor de mensen die er wel professioneel mee omgaan.
    jammer dat dronewatch dit soort artikeltjes post, je geeft op deze manier deze idioten zo een podium.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      3 maart 2016 om 15:22
      Permalink

      Juist wel. Ben met je eens dat dit niet echt goed afstraalt op de drone community, maar misstanden moeten aan de kaak worden gesteld.

      Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 16:02
    Permalink

    Welke halve zool gaat nou 3 km in de hoogte met zijn drone ze zoeken alles uit de hoek om het voor een ander te verzieken van zo’n figuur moeten ze alles in beslag nemen maar Ja het zal de verveling wel zijn als je zoiets doet dan ben je niet goed bezig gr een hobby vlieger

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 16:07
    Permalink

    In elk geval weten we dat de maker zijn Engelstalige spelling niet zo goed beheerst. 🙂
    Afgezien van de maatschappelijke risico’s hebben deze beelden nauwelijks meerwaarde, doordat ze eenvoudig te maken zijn met een gewone rondvlucht. De charme van dronebeelden zitten ‘m juist in het feit dat je ze relatief lage hoogte kunt maken, zodat je veel detail op de grond ziet. Deze beelden hebben meer weg van traditionele luchtfoto’s. Ik deel de mening van Ramon, had liever een still gezien dan de complete video, als je de overtreding voor het voetlicht wilt brengen. Niet goed!

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 16:28
    Permalink

    Is het wel echt 3,4 km. Het is in elk geval veel en veel te hoog… maar ik heb de indruk dat het geen 3+ km is.

    Beantwoorden
    • 4 maart 2016 om 10:34
      Permalink

      Als skydiver kan ik je melden dat dit makkelijk 3 km kan zijn.

      Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 17:51
    Permalink

    Inderdaad vreemd dat het youtube filmpje wordt geplaatst, ook is dit geen 3km dus een leuk onzin verhaal.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 17:59
    Permalink

    Houd mijn hart vast als zoiets tot het verongelukken van een vliegtuig leidt.
    Dan is de hobby wel klaar vrees ik !

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 18:23
    Permalink

    Moet dronewatch nodig zeggen met hun gesponsorde docu in CTR Rotterdam, is minimaal even strafbaar

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 18:36
    Permalink

    Er zijn helaas veel meer sukkels die hun eigen regels bepalen. Niet alleen hoogtes,maar ook fatsoenregels. Verzieken zijn het en worden ook nog pissen als je ze er op aan spreekt

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 19:22
    Permalink

    De beelden van piloten die wel goed met de regels omgaan komen nooit in het nieuws. Alleen de dingen die buiten het boekje gaan. Zo krijgt de overheid juist een verkeerd beeld van de hobbyvliegers. Want ja die worden toch allemaal over een kam geschoren. Echt ongelooflijk dat bepaalde mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 19:42
    Permalink

    Wat ik wel aardig vind om te zien is dat áls dit 3 km was, het verschil tussen 1 en 3 km nauwelijks andere beelden oplevert. Ik hoop niet dat het zover komt dat we nog minder hoog dan 120 m mogen, maar in ieder geval is het niet erg dat je niet zó hoog mag…

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 20:16
    Permalink

    Vliegertje hier. Zouden jullie geen aandacht willen geven aan dit soort gekken? Dit moedigt er alleen maar meer aan. Zelf brengen we meteen de lvnl/marechaussee op de hoogte. Het is een kwestie van tijd voordat ikzelf of een van mijn collega’s met alle passagiers hier het leven aan verliest. Bedenk wat voor impact je op de wereld hebt van deze mensen en hun nabestaanden. Vliegen draait om verantwoordelijkheid. Neem die niet alleen als medegebruiker van het luchtruim, maar ook als webmaster en als persoon met gezond geweten en verstand.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      3 maart 2016 om 20:24
      Permalink

      Don’t shoot the messenger. Zeggen dat een site als Dronewatch geen misstanden met drones aan de kaak moeten stellen is net zoiets als tegen de NOS zeggen dat ze geen verslag meer moeten doen van een grote overval, want dat zou andere inbrekers wel eens op ideeën kunnen brengen. Het delict is ook zonder deze berichtgeving een feit, het is aan de betreffende opsporingsinstanties om passende maatregelen te treffen.

      Beantwoorden
      • 3 maart 2016 om 20:55
        Permalink

        De motivatie van de betrokkenen is heel anders in je voorbeelden. Het motief van de overvaller is financieel gewin en van deze persoon is het “kick” en aandacht op het internet. Daarmee beloon je de dader dus direct en motiveer je anderen. Daarnaast een overval niet zomaar op te zetten en dit is iets dat de gemiddelde persoon met genoeg geld voor een drone en een gebrek zo even naproduceerd. De middellen zijn bij de doelgroep al grotendeels voorhanden, alleen het idee of de aanmoediging ontbreekt bij die genen die in staat zijn tot dit soort stommiteiten.

        Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 22:58
    Permalink

    Het lijkt spectaculair dit soort stunts en het zal je ook de nodige spanning geven, maar voor degenen die zich aan de regels houden is dit niet leuk. Hoe dan ook we moeten we er niet teveel aandacht aan schenken en voorkomen dat de wetgever de eisen gaat verscherpen vanwege dit soort stunten. Feit blijft dat iedere idioot ook een sportwagen kan kopen en 200 km door een woonwijk kan gaan rijden. Dit is dan ook ongetwijfeld ook groot nieuws, maar de wetgever zal dan ook niet ineens alle regels gaan verscherpen. Maar met Drones denkt men daar vanwege de publieke weerstand ten aanzien van Drones ineens heel anders over. Dus laten we ons zoveel mogelijk aan de regels houden zodat iedereen nog lang kan genieten van het vliegen met een drone.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 23:16
    Permalink

    Rijksluchtvaartdienst: deze idioot woont op dibbetsplantsoen te hellevoetsluis. Veel plezier met schrijven.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2016 om 00:57
    Permalink

    Dronewatch kan beter geen aandacht besteden aan dit soort gekken. De media volgen deze sites wegens fraaie beelden, en door dit soort gasten een podium te geven wordt onze hobby steeds verder in diskrediet gebracht. Jammer.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2016 om 03:38
    Permalink

    Wat volgt? Gaat dronewatch nu alle long range testen, nachtvluchten, FPV races, privacy schendingen, en verkeersrovertredingen aan de schandpaal nagelen?

    Beantwoorden
  • 4 maart 2016 om 07:16
    Permalink

    En als Tollymaster nu niet de piloot was maar alleen iemand die iets op Youtube post, wat moet de politie dan?

    Beantwoorden
  • 4 maart 2016 om 16:55
    Permalink

    Ik denk juist dat het goed is om dit soort dingen toch te melden. De persoon zal misschien kicken op aandacht op het internet, maar hoe meer aandacht, hoe groter de kans dat deze persoon gevonden zal worden. (Lijkt me). Dit soort dingen mogen niet ongestraft blijven, hoe lastig het misschien ook is om zo iemand op te sporen. Het uiteindelijk aanpassen van de regelgeving is alleen maar jammer voor de echte hobby piloot. Mensen die dit soort fratsen uithalen zullen zich toch nooit aan die regels houden. Maar het zou mooi zijn om te horen dat deze op een later moment toch gevonden is, een fixe boete krijgt, en zijn handel mag inleveren.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2016 om 19:02
    Permalink

    Ik ben zelf een beginnend drone vlieger heb nog moeite met mijn phantom 3 proffesional wie kan mij helpen woon in Spijkenisse.Heb al wat workshops gevolgd in het vliegen van drones.Maar de phantom 3 is toch anders ik wil eerst goed veilig leren vliegen.Veiligheid gaat bij mij voorop

    Beantwoorden
  • 5 maart 2016 om 10:29
    Permalink

    Onze dronevlieger weet niet precies waar hij mee bezig is. Zich niet alleen houden aan de vlieghoogte, maar ook niet weten welke vlieghoogte hij/zij zit.
    Op de still van “3km” hoogte heeft hij ca 2,5 km breedte onder in beeld. Met een phantom2 lens met beeldhoek 140 graden kom je op een hoogte van ca 460 meter. Waarschijnlijk nog iets lager, omdat de camera nog niet loodrecht staat.
    Max hoogte zal 500 meter zijn. Nog steeds een hoogte waar hij/zij fout zit.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2016 om 01:38
    Permalink

    Wat een zooi overspannen rubbertegel reacties zeg. Lijkt wel Stockholm syndroom met een hele hobby groep gegijzeld door symbool wetgeving ingegeven door irrationele angsten en obsessieve compulsies om alles maar te willen reguleren.

    Als ze ons maar niet nog meer van onze speeltjes afpakken… Jammer hoor..

    Beantwoorden
  • Pingback:Un idiota vuela un dron para aficionados a 3.4 Km de altura [NL]

  • 6 maart 2016 om 16:17
    Permalink

    Here is the U.S. when a kid tells his friends that he did something amazing, the other kids will say, “No video? No proof!” I won’t believe it unless I see it.

    Beantwoorden
  • Pingback:Foolish Tech Show 03/07/2016 has been posted to our YouTube channel! – Foolish IT

  • Pingback:Someone thought it would be a good idea to fly a drone at 11,000 ft—it wasn’t - Quartz

  • Pingback:Someone Thought It Would Be A Good Idea To Fly A Drone At 11,000 Ft—it Wasn’t | Delfi - Svarbios Naujienos

  • Pingback:Stupid Pilot Takes Drone Up 2 Miles, Posts Footage Online | Digital Trends

  • 10 maart 2016 om 15:43
    Permalink

    Supergaaf dat zo’n ding zo hoog kan,……maar……

    De meeste inkomende vluchten vanuit het zuiden, worden via een fix genaamd ‘RIVER’ richting Schiphol gestuurd. Hoogte bij het overvliegen van die fix moet flightlevel 100 zijn (laten we nu zeggen 10.000 voet/3000 meter). Hemelsbreed is de afstand tussen Hellevoetsluis en ‘RIVER’ ongeveer 16km. Mocht hij echt boven de 3 km hoogte gevlogen hebben, dan zat deze zeker in een druk stukje luchtruim!

    Als verkeersvlieger vind ik dit best eng om te zien. Je verwacht niet op zo’n hoogte een drone tegen te komen. Maar ik zal de volgende keer meer naar buiten kijken bij het overvliegen van Hellevoetsluis….

    Beantwoorden
    • 12 maart 2016 om 01:01
      Permalink

      Ligt recht op extended final 06 RTM. Verkeer uit het westen komt er binnen 1km langs of zelfs er recht overheen.

      Beantwoorden
  • Pingback:This ‘Idiot’ Flew a DJI Camera Drone to 11,000 Feet and Above Clouds – Get Photo Tips

  • Pingback:This ‘Idiot’ Flew a DJI Camera Drone to 11,000 Feet and Above Clouds – Photography News Now

  • Pingback:Holandés quiebra la ley y vuela su drone a 11,000 pies de altura - Digital Trends Español

  • Pingback:Droni | Regole

  • Pingback:有片有真相!Phantom 2 違法飛上 3,400 米,只為拍高空美景 ?! - DronesPlayer

  • 17 november 2016 om 19:50
    Permalink

    Nu alle ganzen en andere grote vogels ook maar verbieden boven Nederland te vliegen. Drones moet je gewoon met een TCAS uitrusten.

    Beantwoorden
  • 11 juni 2017 om 16:31
    Permalink

    Ik vraag me af Wiebe, wat jij als drone expert vindt van het met een drone boven je eigen hoofd vliegen, een foto maken. Je weet wat er gebeurt als dat ding op je gezicht terecht komt met die draaiende propellers?
    Ik denk dat je eens moet gaan kijken wat jou als persoon dwars zit ipv mensen met een andere visie een idioot te noemen.
    Begrijp me niet vekeerd, ikben het met je eens dat het zeer onhandig is om op zo’n hoogte in zo’n gebied te vliegen maar om er dergelijke uitspraken over te doen lijkt mij wat respectloos.

    Zeker als je met een drone boven je eigen gezicht gaat vliegen…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.