Airbus mist drone op haar na bij Charles de Gaulle

Airbus-mist-drone-Frankrijk

Een Airbus A320 die wilde landen op vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs heeft op een haar na een drone gemist. Volgens de Franse luchtvaartautoriteit BEA scheelde het maar 5 meter of het vliegtuig was op de drone gebotst.

Het incident vond 19 februari plaats, maar komt nu pas naar buiten. Op het moment van de bijna-botsing vloog het vliegtuig op een hoogte van ca. 1.650 meter. De copiloot kreeg de drone in zicht, waarop de piloot de besturing van de automatische piloot overnam en een uitwijkmanoeuvre maakte. De drone schoot net onder de linkervleugel door. Volgens de BEA gaat het om een ‘ernstig’ incident. Inmiddels is een onderzoek gestart.

Helaas gebeurt het vaker dat piloten melding maken van drones nabij luchthavens. Wereldwijd zijn er al tientallen incidenten met drones gemeld. Dronefabrikanten reageren hierop door softwarematige beperkingen in te bouwen in hun drones, die onder andere moeten voorkomen dat de toestellen kunnen opstijgen nabij vliegvelden. Maar oudere of zelfgebouwde drones hebben die beperking niet, zoals gister ook weer bleek, toen er een video verscheen van een hobbydrone die een hoogte bereikte van maar liefst 3,4 km.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

3 gedachten over “Airbus mist drone op haar na bij Charles de Gaulle

  • 5 maart 2016 om 00:28
    Permalink

    Ik snap dit soort berichten bijna niet. Toen ik voor het eerst begon met deze hobby, was de regelgeving het eerste waar ik aan dacht. Waauw, iets dat vliegt met zo’n mogelijkheden zal vast niet overal gebruikt mogen worden? Er zijn toch niet voor niks aparte veldjes waar men aan modelvliegen doet? Dat dit achteraf wel iets ruimer bekeken mocht worden was allang fijn. Kon ik toch mooi hier achter in een veld fijn oefenen. En op mooie plaatsen waar het kan en mag mooie opnames maken. Verder heb ik mij uren en dagen lang ingelezen voordat ik uberhaupt overging tot aanschaf van mijn eerste drone. En in het begin natuurlijk heel voorzichtig met alles. (Nog steeds trouwens, maar het voelt nu wel meer vertrouwd). Ik kan me daarom ook bijna niet voorstellen dat mensen een dusdanig slecht of helemaal geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben dat ze maar gewoon wat doen, en totaal niet nadenken bij eventuele gevolgen. Het is schijnbaar toch niet duidelijk genoeg dat het geen speelgoed is. Het moet eigenlijk niet meer kunnen dat Jan en allemaal zomaar zo’n ding kan kopen, en maar wat stoer gaat lopen doen. Als je dan eens op zo’n filmpje reageert krijg je ook nog commentaar dat je je niet moet aanstellen, en wordt door nog meer hersendode mensen dit soort gedrag ook nog aangemoedigd. Sja, ik kom hier echt niet meer met mijn hoofd bij.. Hopelijk komt er een duidelijk en goed systeem (vergunning/bromfietscertificaat voor drones, registratie etc etc) dat dit soort dingen enigzins weet te beperken.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2016 om 23:23
    Permalink

    “Wereldwijd zijn er al tientallen incidenten met drones gemeld”
    Laten we er voor het gemak van uitgaan dat dit ook allemaal bijna-botsingen waren (wat absoluut niet het geval is omdat het vaak om gevallen gaat waarbij iemand te dicht bij een start- of landingsbaan vliegt maar er geen sprake is van een bijna-botsing)
    Hoeveel bijna-botsingen met vogels zijn er jaarlijks wereldwijd..? Niemand die dit weet want het wordt niet bijgehouden. Het is dan ook weinig zinvol, net zoals we ook niet het aantal bijna-botsingen in het verkeer bijhouden.
    Wel bekend is het aantal echte botsingen met vogels en dan niet wereldwijd maar alleen op Schiphol. Vorig jaar op Schiphol bijna 300 “birdstrikes”. bijna 300 echte botsingen met een vliegtuig dus. Het gaat om verschillende vogels maar een groot deel ervan zijn ganzen die kunnen variëren in gewicht van 3 tot 6 kilo. Een Dji Phantom (meest populaire “flies-right- out-of-the-box” consumentendrone) zal zo’n 1,5 kilo wegen.

    Natuurlijk is het verstandig om incidenten met drones bij vliegvelden in de gaten te houden en kritisch te bekijken. Maar moeten we ons zorgen maken om mogelijke botsingen met drones? Nee, absoluut niet.
    Moeten we ons zorgen maken om echte botsingen met vogels? Nee, eigenlijk ook niet.
    Verweg de meeste kans dat het noodlot toeslaat is onderweg naar het vliegveld in de auto. En daar maken we ons al he-le-maal geen zorgen over. Veel belangrijker is dan of we ook 130km/u mogen rijden om dat 120 kennelijk mensonterend is ofzo…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.