ProRegelgeving

Dijksma bevestigt versoepeling droneregels voor professionele gebruikers

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Dijksma bevestigd dat de droneregelgeving voor professionele gebruikers op de schop gaat. Het commercieel gebruik van drones tot 4 kg wordt daardoor veel laagdrempeliger. Door de versoepeling kunnen beroepsmatige dronepiloten volgens Dijksma 11.000 euro besparen doordat ze geen brevet en een bewijs van luchtwaardigheid meer hoeven te hebben.

In de Verzamelbrief Luchtvaart schrijft Dijksma voornemens te zijn de regelgeving tussen recreatieve en beroepsmatige dronevliegers naar elkaar toe te brengen. Op dit moment kunnen amateur dronepiloten relatief eenvoudig hun gang gaan, terwijl professionele gebruikers van drones duizenden euro’s moeten investeren in opleidingen, bedrijfsvergunningen en certificering van toestellen. Dit tot grote onvrede van de sector.

Begin april
De nieuwe Regeling minidrones wordt naar verwachting begin april aangekondigd. Er wordt een lichter regime gecreëerd voor beroepsmatige gebruikers van drones tot en met 4 kg (minidrones), mits zij onder striktere operationele voorwaarden vliegen, te weten; maximale afstand van de drone tot de bestuurder is 100 meter, de maximale hoogte is 50 meter en in militaire laagvlieggebieden 40 meter en er wordt niet gevlogen in de control zone rond luchthavens (CTR).

Verder stelt de staatssecretaris dat er voor het gebruik van een minidrone geen brevet meer nodig is, en dat de drones die onder deze regeling vallen geen bewijs van luchtvaardigheid hoeven te hebben. Ook vervalt de verplichting om een notam uit te doen gaan voor het uitvoeren van een vlucht. Er wordt nog onderzocht of een verplichte registratie van drones in wordt gevoerd.

Geen vermelding van ROC-Light
Opvallend is dat er in de brief met geen woord gerept wordt over de ROC-Light, het ‘brommerrijbewijs’ voor operators van een minidrone waar eerder sprake van was. Of er inderdaad iets van een theorie-examen komt voor gebruikers van een minidrone zal dus nog moeten blijken.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

9 gedachten over “Dijksma bevestigt versoepeling droneregels voor professionele gebruikers

  • De KNVvL en Darpas hebben het Ministerie van Infrastructuur en Milieu verzocht de betreffende (ROC-Light) regeling vóór 23 maart 2016 formeel aan te kondigen voor zover ons, http://www.ROC-Light.nl, bekend.
    Dat is de dag waarop er een belangrijke ALV van Darpasleden zal plaatsvinden inzake de ontwikkelingen rondom de mogelijk verregaande samenwerking tussen Darpas en KNVvL én de nadere invulling van de ROC-Light vergunning, in deze uiteraard doelend op het KEI-examen (KNVvL Examinerings Instituut) dat onderdeel uitmaakt van een aantal vereisten voordat je de ROC-Light vergunning kan krijgen.

    Zowel Darpas als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben ons bevestigd dat de naam van de nieuwe vergunning ROC-Light zal zijn (RPAS Operator Certificate Light) daar de huidige professionele drone operators een volledig ROC dienen te bemachtigen.

    Gezien niets zo veranderlijk is als de politiek, wachten wij ook met spanning af ;- )

    Beantwoorden
  • Jan van Uffelen

    Fijn dat er eindelijk eens meer duidelijkheid komt wat betreft de regelgeving. Maar een domper als ik lees over een maximale hoogte van 50 meter. Deze hoogtegrens is wellicht voldoende voor het maken van video’s maar zeker niet voor fotografie. Hier is absoluut niet geluisterd naar de betreffende drone-bedrijven. Reken maar dat dit verbod massaal wordt overtreden. Al 15 jaar maak ik luchtfoto’s vanuit helikopters en ruim 4 jaar gebruik ik ook drones, alhoewel ik dit laatste tot nu toe steeds hobbymatig moest doen. Het vliegverkeer mag boven het buitengebied niet lager dan 150 meter, dus waarom moet de grens voor drones dan 100 meter lager zijn. Nu wordt er een grote groep (semi-)professionals in de categorie „speelgoed“ geplaatst, terwijl die groep steeds meer gebruik maakt van geavanceerde drones onder de 4 kg. Ik adviseer om de hoogtegrens voor hobbyisten zo te laten, maar voor professionals een aparte categorie van 50 tot 100 meter hoogte te creëren. En dat deze drones dienen te worden geregistreerd en verzekerd. Verder is het verstandig om de piloten in die categorie een eenvoudig „brommerrijbewijs“ te laten halen dat maximaal 500 euro kost. Zo ben je realistisch bezig en breng je duidelijke grenzen aan.

    Beantwoorden
  • Ik denk dat het een goede stap in de juiste richting is. En dat er in iedergeval meer duidelijkheid is. Voor de wereld waar ik operationeel in ben, commercials, video, tv, docus is prima te leven met de gestelde hoogte restricties. Ik begrijp ook niet zo heel goed waarom je als fotograaf naar 100 meter en meer wilt gaan. Naar mijn idee vervalt dan alle vorm van perspectief en krijg je alleen weer detail in een object met het gebruik van speciale teleobjectieven. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik geen fotograaf ben. Line of site zou in alle omstandigheden verplicht moeten blijven. Ook ik vlieg al ruim 20 jaar RC helis zelfs met payloads van 10 kilo en meer en ik zou niet anders willen dan mijn dure heli if drone met camera te blijven zien. Is ook een heel stuk veiliger. Ik heb ooit mijn brevetten gehaald bij flycam in Lexmond. In ga er voor het gemak ff van uit dat deze ook geldig zijn voor het vliegen met drones. Wel vind ik dat ondanks je straks een soort brommerbewijs moet halen dit nog steeds geen goeie piloot van je maakt.
    Ook fotografen met een dure drone wirden geen professionele drone piloten. Net zo goed niet dat als je een rijbewijs hebt en je jezelf een Ferrari kunt veroorloven je met 380km per uur over de snelweg kunt razen. De drone is een verlengstuk van je apparatuur net als je statief of slider niets meer of minder.

    Happy flying

    Beantwoorden
  • Hi Peter

    Informeer edns bij Dronekand.nl. Is een goed startpunt. Grtz Rene.

    Beantwoorden
  • Joris Voeten

    Deze nieuwe regelgeving is een verademing voor mensen die legaal foto’s van bijvoorbeeld vastgoed of bomen (inspectiedoeleinden) willen maken. 100 meter ver is dan ver zat, je staat toch bij je onderwerp en 50 meter is meer dan hoog zat. Wil je hoger? Of verder? Geen probleem, ga dan voor het volledige registratietraject dat al bestaat. Maar met deze simpele regelgeving kunnen we (kan ik..) 99,99% van die stupid simpele en toch waardevolle foto’s eindelijk legaal maken, en er een hoop mensen voor een normale prijs heel blij mee maken. Eenvoudige regelgeving, voor eenvoudige foto’s. Let’s keep it simple!!

    Beantwoorden
  • De mini regeling zal nog niet van kracht worden. Iemand in de tweede kamer had z’n huiswerk niet gedaan. Hij ligt weer op de plank. Wellicht ergens in mei anders juni.

    Regels blijven tot die tijd onveranderd van kracht.

    Beantwoorden
  • Als we spreken over een “brommerrijbewijs” voor drone-vliegers dan horen daar ook dezelfde kosten bij. Dit geldt natuurlijk ook voor de professionele sector.
    Je kunt nog voordeliger je vrachtwagenbewijs halen ! Kan de ombudsman hier niet preventief op reageren ??

    Beantwoorden
  • ik heb geen 1500 euro uitgegeven om maar 50 meter hoog en 100 ver te mogen vliegen en heb ik mij tot nu toe braaf aan de regels gehouden, maar ik ga mij
    dus niet aan de nieuwe regels houden, want die zijn gewoon te bezopen voor woorden, want dan kan ik net zo goed een ouderwets vliegtuigje met lijnbesturing kopen, en waar de lol binnen een uur er wel van af is als je heel de tijd alleen maar het zelfde rondje mag draaien.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Peter van der Sluijs Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier