Invoering minidrone-regeling uitgesteld tot mei/juni

De invoering van de minidrone-regeling is uitgesteld tot mei, of misschien zelfs juni. Dat hebben meerdere bronnen bevestigd tegenover Dronewatch. Het Algemeen Overleg dat voor gisteren gepland stond, waar de regeling met Tweede Kamerleden besproken zou worden, is uitgesteld tot 1 juni.

Het punt is dat de regeling niet ingevoerd kan worden als de Tweede Kamerleden die zich met het dossier (on)bemande luchtvaart bezig houden niet eerst in de gelegenheid gesteld zijn om met vragen te komen. Het podium daarvoor zou geboden zijn tijdens het Algemeen Overleg van 23 maart, maar dat overleg is dus verplaatst.

Kamervragen

In plaats daarvan kunnen kamerleden de komende tijd kamervragen indienen. Afhankelijk van de aard daarvan kan de regelgeving dan alsnog in mei ingevoerd worden, tenzij de vragen dusdanig complex of kritisch zijn dat er pas in het overleg van 1 juni knopen doorgehakt kunnen worden.

In augustus vorig jaar beloofde toenmalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld dat er geen onomkeerbare stappen zouden worden gezet in de verdere aanpassing van de regelgeving. Mede daarom wordt er nu extra kritisch gekeken naar de minidrone-regeling, die ervoor moet zorgen dat het professionaal gebruik van drones tot 4 kg vereenvoudigd wordt door de invoering van een ROC-Light, een ‘brommerrijbewijs voor dronepiloten’.

Bestel het boek 'Dronevideo's maken' bij Bol.com
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

7 gedachten over “Invoering minidrone-regeling uitgesteld tot mei/juni

  • 24 maart 2016 om 17:26
    Permalink

    Komt er nu wel of geen drone rijbewijs voor een minidrone.

    Dacht dat dijksma had gezegt dat vanaf 1 april dit jaar geen certificaten en keuring nodig is voor een drone tot 4 kg.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2016 om 22:58
    Permalink

    Ik begin mij af te vragen of goedwillende drone piloten, die tijdens het vliegen een bekeuring oplopen, zich nu met succes kunnen beroepen op een een niet consistente overheid, zwalkens beleid, misleiding, niet meer te volgen (voornemen) van wetgeving enz. Het riekt naar onbehoorlijk bestuur en een onbetrouwbare overheid.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2016 om 13:56
    Permalink

    Volgens mij was deze regeling alleen voor prof gebruik. Je moest dan een light bewijs hebben die tot 4 kg gaat.
    Voor de hobby is nog niks bekend en een bekeuring zal je echt niet krijgen als je maar niet commercieel gaat vliegen en je netjes aan de wet houdt.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2016 om 22:44
    Permalink

    DIJKSMA BEVESTIGT VERSOEPELING DRONEREGELS VOOR PROFESSIONELE GEBRUIKERS Wiebe de Jager 11 maart 2016 Pro, Regelgeving, Uitgelicht 7 reacties

    inShare

    In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Dijksma bevestigd dat de droneregelgeving voor professionele gebruikers op de schop gaat. Het commercieel gebruik van drones tot 4 kg wordt daardoor veel laagdrempeliger. Door de versoepeling kunnen beroepsmatige dronepiloten volgens Dijksma 11.000 euro besparen doordat ze geen brevet en een bewijs van luchtwaardigheid meer hoeven te hebben.

    In de Verzamelbrief Luchtvaart schrijft Dijksma voornemens te zijn de regelgeving tussen recreatieve en beroepsmatige dronevliegers naar elkaar toe te brengen. Op dit moment kunnen amateur dronepiloten relatief eenvoudig hun gang gaan, terwijl professionele gebruikers van drones duizenden euro’s moeten investeren in opleidingen, bedrijfsvergunningen en certificering van toestellen. Dit tot grote onvrede van de sector.

    Begin april
    De nieuwe Regeling minidrones wordt naar verwachting begin april aangekondigd. Er wordt een lichter regime gecreëerd voor beroepsmatige gebruikers van drones tot en met 4 kg (minidrones), mits zij onder striktere operationele voorwaarden vliegen, te weten; maximale afstand van de drone tot de bestuurder is 100 meter, de maximale hoogte is 50 meter en in militaire laagvlieggebieden 40 meter en er wordt niet gevlogen in de control zone rond luchthavens (CTR).

    Beantwoorden
  • 1 april 2016 om 09:52
    Permalink

    Graag zou ik in contact komen met mensen die al wat meer weten of plannen hebben om iets te gaan doen met de “Splash Drone”. (voor zover ik weet nog niet in Nederland verkrijgbaar) Dit i.v.m. met watersportfoto’s en/of video’s. Ik werk als (hobby) journalist/fotograaf voor watersportbladen.

    Paul Graafland
    P.R. en Redactie KNMC (Koninklijke Nederlandse Motorbootclub.)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *