#advAchtergrondPro

So you wanna be a drone pilot?

Wil je professioneel in de weer met een drone, bijvoorbeeld om in opdracht luchtfoto’s te maken of inspecties uit te voeren, dan dien je als dronepiloot vooralsnog te beschikken over een vliegbewijs, in vaktermen een RPA-L (Remotely Piloted Aircraft-License) genaamd. Om dit bewijs te verkrijgen moet je onder andere een theorieopleiding volgen en een examen afleggen bij een daartoe geaccrediteerde instelling. Maar wat komt er precies kijken bij zo’n opleiding? Over welke vliegvaardigheden moet je precies beschikken? En hoe ziet het gehele traject er precies uit?

Opleiding RPA-L

Momenteel zijn er in Nederland niet veel instellingen die een door de overheid erkende opleiding tot dronepiloot aanbieden. Alleen instellingen die geaccrediteerd zijn door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) mogen een RPA-L afgeven. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) is zo’n instelling. Je kunt er terecht voor zowel theorielessen als voor het oefenen met een RPAS, gevolgd door een praktijkexamen.

De komende weken gaat Wiebe de Jager van Dronewatch het theorie- en praktijktraject zoals dat wordt aangeboden door het NLR doorlopen en doet op deze plek verslag van zijn bevindingen. Wat voor onderwerpen komen er zoal aan de orde tijdens de theorielessen? Welke vaardigheden worden behandeld tijdens de praktijktraining? Hoe ziet een praktijkexamen eruit? En wat mag je nu wel en niet als je eenmaal een RPA-L op zak hebt?

Naast een drietal artikelen in de serie ‘So you want be a drone pilot?’ kun je ook een video tegemoet zien. Ook zal Wiebe tijdens de cursusdagen, trainingen en het praktijkexamen live updates plaatsen via Twitter en Facebook. De hashtag die daarbij gebruikt wordt is #RPALNLR.

‘Objectief beeld’

Frank Vos (NLR): “Wij hebben Wiebe gevraagd om onze opleiding te doorlopen en in zijn eigen woorden verslag te doen van het traject. Middels deze artikelenreeks willen we ervoor zorgen dat belangstellenden een goed beeld krijgen van wat de opleiding tot dronepiloot precies behelst. Door het traject vanuit het perspectief van een cursist op te laten tekenen hopen we een objectief beeld te krijgen op de opleiding.”

Het theoriegedeelte waaraan De Jager deelneemt vindt plaats van 30 maart tot en met 1 april. Daarna volgt een terugkomdag voor het examen, en wordt de praktijktraining en het bijbehorende praktijkexamen ingepland.

Deel 1: theorieopleiding NLR

Deel 2: het theorie-examen

Deel 3: praktijktraining- en examen

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “So you wanna be a drone pilot?

  • Ferry Krauweel

    Heb zelf onlangs ook dit hele traject volbracht.
    Het NLR is een goede partij om het brevet te behalen.
    Een tip voor de praktijk, vlieg met een P2+ in manual mode ( geen GPS of Atti ) zo leer kan je je het beste voorbereiden en dus ook kosten besparen.

    Beantwoorden
  • Waar word deze cursus gegeven en wat zijn hier de kosten van??

    Beantwoorden
  • Hoi Wiebe,

    Complimenten voor dronewatch, ik lees je site regelmlatig met enthousiasme.

    Ik heb net het theorie gedeelte van RPAS brevet bij t NLR gehaald. Ik begin 4 mei met het praktijk gedeelte. Ferry, ik ga idd oefenen met een niet al te dure les drone, bij yuneec q500, om mijn gloednieuwe dji p4 te sparen. NLR is een goede en professionele instelling. Theorie is redelijk lastig, dus goed voorbereiden en alles opschrijven. Ervaring met vliegen is een pre, ik heb zelf een aantal jaar aan zweefvliegen gedaan. Van de 10 examen kandidaten uit mijn groep ben ik ik als enige in een keer geslaagd. De rest mag natuurlijk wel opnieuw examen doen. Mijn tip is: alles opschrijven, de ppt slides krijg je niet toegestuurd. En actief deelnemen en doorvragen.

    Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen!

    Ik ben nog wel wat sceptisch of er geld mee te verdienen is als gecertificeerd rpas operator. Ten eerste omdat de wetgeving nog niet uit ontwikkeld is, je op veel plaatsen niet kan vliegen, of ingewikkelde ontheffingen en toestemmingen moet aanvragen en omdat ik de indruk krijg dat veel niet gecertificeerde piloten er geld voor vragen. Tegen lagere tarieven dan rpas of roc houders, illegale concurrentie vervalsing dus.

    De kosten zijn 1550,,- voor het het theorie gedeelte en afhankelijk van je vliegvaardigheid (in manual mode), tussen de 1500 en 4500 euro, details staan op de site van het NLR.

    inclusief gekeurde drone, medische keuring, verzekering, operationeel handboek, ben je zo 15.000,- verder voor je zakelijk mag vliegen.

    Saillant detail uit de theorie cursus: de DJI Inspire 1 wordt afgekeurd door t voor zakelijk gebruik! Euro USC heeft er wel een aantal goedkeurd, maar die worden waarschijnlijk terug gedraaid.

    Er waren 3 cursisten die rijk uitgeruste inpire pro’s hadden aangeschaft en m niet door de keuring krijgen.

    Zo even mijn bevindingen.

    gr

    Ronald Gill

    Beantwoorden
    • Dank je voor je ervaringen Ronald. Ik ben zelf momenteel hobby matig vlieger met een Inspire 1 Pro en een FreeFly Alta rig. En overweeg om mijn “licentie” te gaan halen. Erg apart dat de Inspire niet door de keuring komt. Is hier een reden van bekend? En is er een lijst beschikbaar van RTF drones die wel door de keuring komen?

      Beantwoorden
  • Robbert, Reden dat de DJI Inspire niet door keuring heen komt is dat het NLR geen bouw tekeningen van DJI krijgt. DJI geeft t ontwerp niet vrij. de Keuringsmeester kan niet alle bedrading zien in de Inspire, met name in de ‘armen’, er mogen geen daad-draad soldeer verbindingen in een gekeurde drone zitten. Euro USC heeft wel een paar Inspires goedgekeurd, maar Euro USC wordt niet meer erkend als keuring en opleidingsinstantie door ILT. Ontstond een felle discussie tijdens de theorie cursus. NLR is wel bezig samen met een aantal Inspire bezitter om de drone door de keuring te krijgen. t is afwachten. Dat is even van wat ik er van weet, best is om zelf even met t NLR te bellen of mailen. ik heb evt een maan van een contact persoon voor je.

    Verder druk nu aan het oefen met de Yuneec simulator, manual mode is lastig, landen zonder schade lukt inmiddels.
    gr

    Ronald

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Ferry Krauweel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier