Dit zijn de 10 meest voorkomende pilot errors volgens DJI

Dronefabrikant DJI heeft op haar forum een top-10 van meest voorkomende pilot errors samengesteld, op basis van vluchtgegevens van gecrashte drones die ter reparatie worden aangeboden. Het gaat hierbij dus om drones die defect zijn geraakt door een menselijke (stuur)fout, niet door een storing of fabricagefout. Voor de ervaren dronepiloot bevat de lijst als het goed is geen verrassingen, maar het kan zeker geen kwaad om er even goed naar te kijken. De meeste punten zijn ook van toepassing op drones van andere merken.

1. Motoren uitschakelen tijdens de vlucht
Flink wat beginnelingen willen nog wel eens de fout maken om tijdens een vlucht een Combination Stick Command (CSC) te geven. Hierbij worden de sticks naar elkaar toe en naar beneden bewogen: normaal gesproken start en stop je daarmee de motoren. Maar dat moet je natuurlijk alleen doen als je drone aan de grond staat, niet als deze nog in de lucht hangt. Eenvoudig te voorkomen dus: geen CSC geven terwijl je aan het vliegen bent.

Voer het CNC commando alleen uit als je drone aan de grond staat
Voer het CNC commando alleen uit als je drone aan de grond staat

2. Propellers die losraken
Het wil nog wel eens gebeuren dat er in volle vlucht een propeller losschiet, en een quadcopter zoals de Phantom of Inspire stort dan onherroepelijk neer. Alhoewel de propellers in principe self tightening zijn, kan het geen kwaad om ze een klein beetje vast te draaien bij het bevestigen (maar overdrijf het niet). Dit geldt natuurlijk ook voor propellers met een quick release-bevestiging, zoals bij de nieuwe Phantom 4 het geval is. Check dus altijd even of de props goed vastzitten voordat je opstijgt.

DJI-Phantom-props

3. RTH crash
Zodra een Phantom of Inspire het contact met de operator verliest, zal deze automatisch terugkeren naar het punt van opstijgen (return to home, RTH). Op zich een handige safety feature, ware het niet dat de drone in een rechte lijn terugvliegt en onderweg dus tegen obstakels zoals een gebouw of boom aan kan vliegen (de Phantom 4 uitgezonderd, deze beschikt immers over obstakeldectie). De oplossing is eenvoudig: ga naar de settings in de DJI Go app en zorg ervoor dat de hoogte waarop de drone automatisch terugvliegt hoger is dan het hoogste object in de directe omgeving.

4. Auto landing in de verte
Dit type pilot error is min of meer vergelijkbaar met de RTH crash die hierboven beschreven werd. Als de accu te ver ontladen is om nog terug te kunnen vliegen zal de drone automatisch de landing inzetten, een procedure die niet meer onderbroken kan worden. Met een beetje pech gebeurt zoiets als de drone zich bijvoorbeeld boven water bevindt, en wat er dan gebeurt kun je hieronder zien.

5. Buiten het zicht vliegen
Volgens de regels voor het vliegen met een drone moet je deze altijd in het zicht houden tijdens een vlucht (visual line of sight, VLOS). Je kunt weliswaar ook als de drone zich niet in je directe gezichtsveld bevindt op je FPV-scherm zien wat de camera registreert, maar die biedt geen volledig blikveld rondom. Daardoor loop je het risico dat je ergens tegenaan vliegt. Houd dus altijd oogcontact met je drone.

VLOS-copter

6. Achteruit vliegen bij gebruik van FPV
Ook deze pilot error is gerelateerd aan voorgaande punt. Mocht je achteruit vliegen om een mooi shot te maken, zorg er dan voor dat je altijd de drone zelf in de gaten houdt. Als je alleen maar op je FPV-display kijkt zul je niet zien dat er een mogelijk obstakel in de weg staat. Dit geldt trouwens ook voor de Phantom 4, want de obstakeldetectie van deze drone werkt alleen in voorwaartse vliegrichting.

7. Indoor vliegen
Het kan best aanlokkelijk zijn om eens indoor te vliegen met een drone. Maar dan moet je je wel realiseren dat de drone geen GPS signaal kan ontvangen en dus geen locatiebepaling heeft. Weliswaar beschikken de Inspire 1 en Phantom 3 en 4 over het Vision Positioning System (VPS), maar dat werkt alleen op geringe hoogte. Zorg ervoor dat je ervaring hebt met vliegen in ATTI-modus als je een keer indoor wilt vliegen. En vlieg alleen indoor als je ook echt de ruimte hebt, dus niet in je woonkamer.

8. Failsafe terwijl je al aan het landen bent
Het komt voor dat de drone aan een return to home-actie begint, terwijl de piloot al bezig was om de landing in te zetten. Op dat moment zal de drone dus weer gaan opstijgen, om de ingestelde return to home-hoogte te bereiken. Sommige piloten raken in paniek en gaan dan gekke dingen doen, zoals een CSC-commando geven. Doe dat niet; deactiveer de RTH en zet vervolgens handmatig de landing weer in.

9. Vliegen in een ongeschikte omgeving
Het staat niet voor niets in de handleiding: vlieg niet in de buurt van gebouwen, tv-zenders, hoogspanningslijnen, et cetera. Al deze gebouwen en installaties kunnen radiogolven uitzenden die interfereren met de bedieningssignalen, met in sommige gevallen helaas een crash of fly-way tot gevolg. Houd je dus aan de regels en vlieg alleen in open gebieden.

10. Te kleine remafstand
De drones van DJI staan erom bekend dat ze pittig vliegen en ook snel tot stilstand kunnen komen.  Toch gebeurt het dat mensen in volle vaart op een obstakel afvliegen, en pas te laat gaan remmen. Zorg er dus voor dat je niet te dicht op gebouwen, bomen of andere obstakels vliegt: je hebt altijd een paar meter nodig om tot stilstand te komen, en je wilt niet het risico lopen dat je door een stuurfout de drone op het laatste moment de verkeerde kant opstuurt.

Heb jij ervaring met een van bovenstaande punten? Of ontbreekt er volgens jou een veel voorkomende pilot error? Laat het weten in de comments!

360º-fotografie en -video
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

12 gedachten over “Dit zijn de 10 meest voorkomende pilot errors volgens DJI

  • 31 maart 2016 om 23:25
    Permalink

    Ik weet er nog wel een. Te snel verticaal dalen en je kan last krijgen van Vortex Ring State. Je quadcopter gaat heen en weer bewegen en je reactie is vol gas te geven. Hierdoor gaat hij nog sneller naar beneden.

    Beantwoorden
  • 1 april 2016 om 10:11
    Permalink

    Belachelijke idioot, die binnenshuis met z’n Phantom aan het vliegen is met een kind dat op minder dan een meter afstand heen en weer rent. Zoek maar eens naar de foto’s van dat kindje dat in de afgelopen winter een losgeschoten propellertje in zijn oog kreeg.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2016 om 10:41
    Permalink

    hallo,
    Mijn motoren slaan niet aan als ik wil gaan vliegen, alles doet het we.
    iK heb ene accu van een vriend geleend zou dat e rmee te maken hebben?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 juni 2016 om 10:43
      Permalink

      Doet je drone het wel met een andere accu? Probeer je misschien op te stijgen in de buurt van een vliegveld?

      Beantwoorden
  • 22 december 2016 om 13:32
    Permalink

    Dat vliegen in een onbekende omgeving resulteerde bij mij een keer in een crash met een boom. Ik had op zich genoeg ruimte om te vliegen maar de start- en landlocatie was wat krap. Bovendien woei het nogal. Het starten ging prima maar bij het landen ging het verkeerd. Ik maakte een stuurfout toen de drone werd gegrepen door een windvlaag. Hij corrigeerde vervolgens goed, maar ik schrok en corrigeerde de verkeerde kant op. Gevolg was dat ik een boom raakte. Resultaat een gebroken propellor en een klein scheurtje in het frame van een van de draagarmen. Gelukkig was alles goed te repareren en de drone gebruik ik nog altijd met veel plezier.

    Beantwoorden
  • 19 maart 2017 om 11:53
    Permalink

    Hallo Allemaal,

    Ik heb een Phantom 2 alles werkt perfect maar behalve de rotatie!
    Als ik naar rechts wil draaien draait de drone naar links en anders om het zelfde. kan iemand mij helpen aub?

    Alvast bedankt

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      19 maart 2017 om 14:24
      Permalink

      Hoi Erkan, stel je vraag even op http://www.dronepilots.nl, daar zitten wellicht mensen die je kunnen helpen. Waarschijnlijk moet je even een setting veranderen.

      Beantwoorden
  • 26 juli 2017 om 15:36
    Permalink

    RTH.

    Bij mij werkt de RTH totaal niet. (Phantom 3 standard). Heb de procedure tientallen keren herhaald zonder succes. Heb ook de afstand van 20 meter geprobeerd zoals op sommige fora wordt geadviseerd. Iemand een tip?

    Bij voorbaat dank.

    Jos.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      26 juli 2017 om 20:51
      Permalink

      Stomme vraag misschien, maar heb je een GPS lock tijdens het opstijgen? Als de Phantom geen GPS locatie heeft vastgesteld voor het opstijgen weet deze ook niet waar hij heen moeten vliegen tijdens een RTH actie.

      Beantwoorden
  • 19 augustus 2017 om 12:20
    Permalink

    hoi ,

    heb een update gedaan voor phantom 4 pro maar nu is mijn controller inactief.

    Hij geeft een paarse punt aan naast de accu.

    kan iemand me hiermee helpen?

    bvd,

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      19 augustus 2017 om 15:24
      Permalink

      Ik denk dat je de controller ook nog even moet updaten. Zet alles even uit, koppen je smartphone aan de controller, schakel deze in, en start DJI Go even. Dan denk ik dat het vanzelf weer goed komt. En log daarna even opnieuw in met je DJI account, om te voorkomen dat je ineens beperkt bent in je maximale vlieghoogte en -afstand.

      Beantwoorden
  • 19 augustus 2017 om 12:21
    Permalink

    heb al C1 + C2 + rollend wiel indrukken al geprobeerd..

    Helaas geen resultaat…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.