BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Dit zijn de 10 meest voorkomende pilot errors volgens DJI

Dronefabrikant DJI heeft op haar forum een top-10 van meest voorkomende pilot errors samengesteld, op basis van vluchtgegevens van gecrashte drones die ter reparatie worden aangeboden. Het gaat hierbij dus om drones die defect zijn geraakt door een menselijke (stuur)fout, niet door een storing of fabricagefout. Voor de ervaren dronepiloot bevat de lijst als het goed is geen verrassingen, maar het kan zeker geen kwaad om er even goed naar te kijken. De meeste punten zijn ook van toepassing op drones van andere merken.

1. Motoren uitschakelen tijdens de vlucht
Flink wat beginnelingen willen nog wel eens de fout maken om tijdens een vlucht een Combination Stick Command (CSC) te geven. Hierbij worden de sticks naar elkaar toe en naar beneden bewogen: normaal gesproken start en stop je daarmee de motoren. Maar dat moet je natuurlijk alleen doen als je drone aan de grond staat, niet als deze nog in de lucht hangt. Eenvoudig te voorkomen dus: geen CSC geven terwijl je aan het vliegen bent.

Voer het CNC commando alleen uit als je drone aan de grond staat

Voer het CNC commando alleen uit als je drone aan de grond staat

2. Propellers die losraken
Het wil nog wel eens gebeuren dat er in volle vlucht een propeller losschiet, en een quadcopter zoals de Phantom of Inspire stort dan onherroepelijk neer. Alhoewel de propellers in principe self tightening zijn, kan het geen kwaad om ze een klein beetje vast te draaien bij het bevestigen (maar overdrijf het niet). Dit geldt natuurlijk ook voor propellers met een quick release-bevestiging, zoals bij de nieuwe Phantom 4 het geval is. Check dus altijd even of de props goed vastzitten voordat je opstijgt.

DJI-Phantom-props

3. RTH crash
Zodra een Phantom of Inspire het contact met de operator verliest, zal deze automatisch terugkeren naar het punt van opstijgen (return to home, RTH). Op zich een handige safety feature, ware het niet dat de drone in een rechte lijn terugvliegt en onderweg dus tegen obstakels zoals een gebouw of boom aan kan vliegen (de Phantom 4 uitgezonderd, deze beschikt immers over obstakeldectie). De oplossing is eenvoudig: ga naar de settings in de DJI Go app en zorg ervoor dat de hoogte waarop de drone automatisch terugvliegt hoger is dan het hoogste object in de directe omgeving.

4. Auto landing in de verte
Dit type pilot error is min of meer vergelijkbaar met de RTH crash die hierboven beschreven werd. Als de accu te ver ontladen is om nog terug te kunnen vliegen zal de drone automatisch de landing inzetten, een procedure die niet meer onderbroken kan worden. Met een beetje pech gebeurt zoiets als de drone zich bijvoorbeeld boven water bevindt, en wat er dan gebeurt kun je hieronder zien.

5. Buiten het zicht vliegen
Volgens de regels voor het vliegen met een drone moet je deze altijd in het zicht houden tijdens een vlucht (visual line of sight, VLOS). Je kunt weliswaar ook als de drone zich niet in je directe gezichtsveld bevindt op je FPV-scherm zien wat de camera registreert, maar die biedt geen volledig blikveld rondom. Daardoor loop je het risico dat je ergens tegenaan vliegt. Houd dus altijd oogcontact met je drone.

VLOS-copter

6. Achteruit vliegen bij gebruik van FPV
Ook deze pilot error is gerelateerd aan voorgaande punt. Mocht je achteruit vliegen om een mooi shot te maken, zorg er dan voor dat je altijd de drone zelf in de gaten houdt. Als je alleen maar op je FPV-display kijkt zul je niet zien dat er een mogelijk obstakel in de weg staat. Dit geldt trouwens ook voor de Phantom 4, want de obstakeldetectie van deze drone werkt alleen in voorwaartse vliegrichting.

7. Indoor vliegen
Het kan best aanlokkelijk zijn om eens indoor te vliegen met een drone. Maar dan moet je je wel realiseren dat de drone geen GPS signaal kan ontvangen en dus geen locatiebepaling heeft. Weliswaar beschikken de Inspire 1 en Phantom 3 en 4 over het Vision Positioning System (VPS), maar dat werkt alleen op geringe hoogte. Zorg ervoor dat je ervaring hebt met vliegen in ATTI-modus als je een keer indoor wilt vliegen. En vlieg alleen indoor als je ook echt de ruimte hebt, dus niet in je woonkamer.

8. Failsafe terwijl je al aan het landen bent
Het komt voor dat de drone aan een return to home-actie begint, terwijl de piloot al bezig was om de landing in te zetten. Op dat moment zal de drone dus weer gaan opstijgen, om de ingestelde return to home-hoogte te bereiken. Sommige piloten raken in paniek en gaan dan gekke dingen doen, zoals een CSC-commando geven. Doe dat niet; deactiveer de RTH en zet vervolgens handmatig de landing weer in.

9. Vliegen in een ongeschikte omgeving
Het staat niet voor niets in de handleiding: vlieg niet in de buurt van gebouwen, tv-zenders, hoogspanningslijnen, et cetera. Al deze gebouwen en installaties kunnen radiogolven uitzenden die interfereren met de bedieningssignalen, met in sommige gevallen helaas een crash of fly-way tot gevolg. Houd je dus aan de regels en vlieg alleen in open gebieden.

10. Te kleine remafstand
De drones van DJI staan erom bekend dat ze pittig vliegen en ook snel tot stilstand kunnen komen.  Toch gebeurt het dat mensen in volle vaart op een obstakel afvliegen, en pas te laat gaan remmen. Zorg er dus voor dat je niet te dicht op gebouwen, bomen of andere obstakels vliegt: je hebt altijd een paar meter nodig om tot stilstand te komen, en je wilt niet het risico lopen dat je door een stuurfout de drone op het laatste moment de verkeerde kant opstuurt.

Heb jij ervaring met een van bovenstaande punten? Of ontbreekt er volgens jou een veel voorkomende pilot error? Laat het weten in de comments!

DroneLand ROC-light

12 Comments

    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.