Achtergrond

Dit zijn de 10 meest voorkomende pilot errors volgens DJI

Dronefabrikant DJI heeft op haar forum een top-10 van meest voorkomende pilot errors samengesteld, op basis van vluchtgegevens van gecrashte drones die ter reparatie worden aangeboden. Het gaat hierbij dus om drones die defect zijn geraakt door een menselijke (stuur)fout, niet door een storing of fabricagefout. Voor de ervaren dronepiloot bevat de lijst als het goed is geen verrassingen, maar het kan zeker geen kwaad om er even goed naar te kijken. De meeste punten zijn ook van toepassing op drones van andere merken.

1. Motoren uitschakelen tijdens de vlucht

Flink wat beginnelingen willen nog wel eens de fout maken om tijdens een vlucht een Combination Stick Command (CSC) te geven. Hierbij worden de sticks naar elkaar toe en naar beneden bewogen: normaal gesproken start en stop je daarmee de motoren. Maar dat moet je natuurlijk alleen doen als je drone aan de grond staat, niet als deze nog in de lucht hangt. Eenvoudig te voorkomen dus: geen CSC geven terwijl je aan het vliegen bent.

Voer het CNC commando alleen uit als je drone aan de grond staat
Voer het CNC commando alleen uit als je drone aan de grond staat

2. Propellers die losraken

Het wil nog wel eens gebeuren dat er in volle vlucht een propeller losschiet, en een quadcopter zoals de Phantom of Inspire stort dan onherroepelijk neer. Alhoewel de propellers in principe self tightening zijn, kan het geen kwaad om ze een klein beetje vast te draaien bij het bevestigen (maar overdrijf het niet). Dit geldt natuurlijk ook voor propellers met een quick release-bevestiging, zoals bij de nieuwe Phantom 4 het geval is. Check dus altijd even of de props goed vastzitten voordat je opstijgt.

DJI-Phantom-props

3. RTH crash

Zodra een Phantom of Inspire het contact met de operator verliest, zal deze automatisch terugkeren naar het punt van opstijgen (return to home, RTH). Op zich een handige safety feature, ware het niet dat de drone in een rechte lijn terugvliegt en onderweg dus tegen obstakels zoals een gebouw of boom aan kan vliegen (de Phantom 4 uitgezonderd, deze beschikt immers over obstakeldectie). De oplossing is eenvoudig: ga naar de settings in de DJI Go app en zorg ervoor dat de hoogte waarop de drone automatisch terugvliegt hoger is dan het hoogste object in de directe omgeving.

4. Auto landing in de verte

Dit type pilot error is min of meer vergelijkbaar met de RTH crash die hierboven beschreven werd. Als de accu te ver ontladen is om nog terug te kunnen vliegen zal de drone automatisch de landing inzetten, een procedure die niet meer onderbroken kan worden. Met een beetje pech gebeurt zoiets als de drone zich bijvoorbeeld boven water bevindt, en wat er dan gebeurt kun je hieronder zien.

5. Buiten het zicht vliegen

Volgens de regels voor het vliegen met een drone moet je deze altijd in het zicht houden tijdens een vlucht (visual line of sight, VLOS). Je kunt weliswaar ook als de drone zich niet in je directe gezichtsveld bevindt op je FPV-scherm zien wat de camera registreert, maar die biedt geen volledig blikveld rondom. Daardoor loop je het risico dat je ergens tegenaan vliegt. Houd dus altijd oogcontact met je drone.

VLOS-copter

6. Achteruit vliegen bij gebruik van FPV

Ook deze pilot error is gerelateerd aan voorgaande punt. Mocht je achteruit vliegen om een mooi shot te maken, zorg er dan voor dat je altijd de drone zelf in de gaten houdt. Als je alleen maar op je FPV-display kijkt zul je niet zien dat er een mogelijk obstakel in de weg staat. Dit geldt trouwens ook voor de Phantom 4, want de obstakeldetectie van deze drone werkt alleen in voorwaartse vliegrichting.

7. Indoor vliegen

Het kan best aanlokkelijk zijn om eens indoor te vliegen met een drone. Maar dan moet je je wel realiseren dat de drone geen GPS signaal kan ontvangen en dus geen locatiebepaling heeft. Weliswaar beschikken de Inspire 1 en Phantom 3 en 4 over het Vision Positioning System (VPS), maar dat werkt alleen op geringe hoogte. Zorg ervoor dat je ervaring hebt met vliegen in ATTI-modus als je een keer indoor wilt vliegen. En vlieg alleen indoor als je ook echt de ruimte hebt, dus niet in je woonkamer.

8. Failsafe terwijl je al aan het landen bent

Het komt voor dat de drone aan een return to home-actie begint, terwijl de piloot al bezig was om de landing in te zetten. Op dat moment zal de drone dus weer gaan opstijgen, om de ingestelde return to home-hoogte te bereiken. Sommige piloten raken in paniek en gaan dan gekke dingen doen, zoals een CSC-commando geven. Doe dat niet; deactiveer de RTH en zet vervolgens handmatig de landing weer in.

9. Vliegen in een ongeschikte omgeving

Het staat niet voor niets in de handleiding: vlieg niet in de buurt van gebouwen, tv-zenders, hoogspanningslijnen, et cetera. Al deze gebouwen en installaties kunnen radiogolven uitzenden die interfereren met de bedieningssignalen, met in sommige gevallen helaas een crash of fly-way tot gevolg. Houd je dus aan de regels en vlieg alleen in open gebieden.

10. Te kleine remafstand

De drones van DJI staan erom bekend dat ze pittig vliegen en ook snel tot stilstand kunnen komen.  Toch gebeurt het dat mensen in volle vaart op een obstakel afvliegen, en pas te laat gaan remmen. Zorg er dus voor dat je niet te dicht op gebouwen, bomen of andere obstakels vliegt: je hebt altijd een paar meter nodig om tot stilstand te komen, en je wilt niet het risico lopen dat je door een stuurfout de drone op het laatste moment de verkeerde kant opstuurt.

Heb jij ervaring met een van bovenstaande punten? Of ontbreekt er volgens jou een veel voorkomende pilot error? Laat het weten in de comments!

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

23 gedachten over “Dit zijn de 10 meest voorkomende pilot errors volgens DJI

  • Moppersmurf

    Ik weet er nog wel een. Te snel verticaal dalen en je kan last krijgen van Vortex Ring State. Je quadcopter gaat heen en weer bewegen en je reactie is vol gas te geven. Hierdoor gaat hij nog sneller naar beneden.

    Beantwoorden
  • Belachelijke idioot, die binnenshuis met z’n Phantom aan het vliegen is met een kind dat op minder dan een meter afstand heen en weer rent. Zoek maar eens naar de foto’s van dat kindje dat in de afgelopen winter een losgeschoten propellertje in zijn oog kreeg.

    Beantwoorden
  • hallo,
    Mijn motoren slaan niet aan als ik wil gaan vliegen, alles doet het we.
    iK heb ene accu van een vriend geleend zou dat e rmee te maken hebben?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Doet je drone het wel met een andere accu? Probeer je misschien op te stijgen in de buurt van een vliegveld?

      Beantwoorden
  • Dat vliegen in een onbekende omgeving resulteerde bij mij een keer in een crash met een boom. Ik had op zich genoeg ruimte om te vliegen maar de start- en landlocatie was wat krap. Bovendien woei het nogal. Het starten ging prima maar bij het landen ging het verkeerd. Ik maakte een stuurfout toen de drone werd gegrepen door een windvlaag. Hij corrigeerde vervolgens goed, maar ik schrok en corrigeerde de verkeerde kant op. Gevolg was dat ik een boom raakte. Resultaat een gebroken propellor en een klein scheurtje in het frame van een van de draagarmen. Gelukkig was alles goed te repareren en de drone gebruik ik nog altijd met veel plezier.

    Beantwoorden
  • Hallo Allemaal,

    Ik heb een Phantom 2 alles werkt perfect maar behalve de rotatie!
    Als ik naar rechts wil draaien draait de drone naar links en anders om het zelfde. kan iemand mij helpen aub?

    Alvast bedankt

    Beantwoorden
  • Jos Weltings

    RTH.

    Bij mij werkt de RTH totaal niet. (Phantom 3 standard). Heb de procedure tientallen keren herhaald zonder succes. Heb ook de afstand van 20 meter geprobeerd zoals op sommige fora wordt geadviseerd. Iemand een tip?

    Bij voorbaat dank.

    Jos.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Stomme vraag misschien, maar heb je een GPS lock tijdens het opstijgen? Als de Phantom geen GPS locatie heeft vastgesteld voor het opstijgen weet deze ook niet waar hij heen moeten vliegen tijdens een RTH actie.

      Beantwoorden
  • Peter-Paul

    hoi ,

    heb een update gedaan voor phantom 4 pro maar nu is mijn controller inactief.

    Hij geeft een paarse punt aan naast de accu.

    kan iemand me hiermee helpen?

    bvd,

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Ik denk dat je de controller ook nog even moet updaten. Zet alles even uit, koppen je smartphone aan de controller, schakel deze in, en start DJI Go even. Dan denk ik dat het vanzelf weer goed komt. En log daarna even opnieuw in met je DJI account, om te voorkomen dat je ineens beperkt bent in je maximale vlieghoogte en -afstand.

      Beantwoorden
  • Peter-Paul

    heb al C1 + C2 + rollend wiel indrukken al geprobeerd..

    Helaas geen resultaat…

    Beantwoorden
  • G.LM.MULDER mulder

    Ik heb een Phantom 4 Pro Plus in de lucht blijven 4 rode lampen branden Wat betekent dit normaal zijn twee rode lampen vast in de lucht Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij dit kan vertellen Ik heb een drone verloren

    Beantwoorden
  • mijn gimbal slaat ophol doet van alles behalve wat hij moet doen word ook heet
    zondag nog gebruikt niks aan de hand weet iemand wat dit kan zijn heb imu al gedaan compas al gedaan maar blijft zo

    Beantwoorden
    • probeer bij de settings de gimbal te calibreren misschien helpt dat.

      Beantwoorden
  • tijdens het vliegen in open veld op hoogte krijg ik bij regelmaat signalen van de obstakel detectie dit belemmert het vliegen en is dus lastig. Waar kan dat aan liggen is dat misschien atmosferische storing of gewoon wat anders

    Beantwoorden
  • Mijn Mavic 2 is gecrashed omdat hij aangevallen werd door een scholekster. Bij die aanraking is de arm verdraaid zodat de propellers in elkaar draaiden. Ik weet niet hoe het de vogel verging maar ik vond hem toch niet op de crashplek.

    Beantwoorden
  • drone start gaat niet de lucht in via de hendel en niet via de knop wat moet ik doen

    Beantwoorden
  • eerst denken, dan doen. Beste piloot, ten eerste vliegt u zonder propeller-bescherming en heeft uw zoon geen bril op! Het arme jongetje schrikt zich een hoedje! En die arme poes denkt waarschijnlijk op een veilige plaats te zijn maar schrikt zich eveneens een hoedje! Een kat in het nauw …precies!

    Beantwoorden
  • Jan de Bloois

    Ik wilde in Duitsland een volwassen skater filmen. Ik had eerst een praatje met hem. Ik liet hem mijn drone zien. Daarna zou ik even een ‘dronie’ demonstreren. Je kunt dan een maximum afstand instellen. De afstand tot de bomen schatte ik echter te hoog in. Ik kon net niet op tijd stoppen. Samen met de skater en de zwengel van de luifel hebben we de drone uit de boom gekregen. Gelukkig geen schade! Ter lering ende vermaek hier het filmpje: https://youtu.be/Fmb4CIOOmPQ

    Beantwoorden
  • ik heb de DJI MIni 2 sofware problemen noormaal 4k filmen nu zie ik niks meer hoe en wat moet je me niet vragen

    Beantwoorden
  • Goedemiddag samen,
    Ik heb mijn drone nu meer dan een jaar niet gebruikt, en intussen een nieuwe telefoon.
    Nu ik mijn drone gebruikte, kan ik alle functies niet meer gebruiken.
    Dingen zoals een dronie maken of een rocket, gaat niet meer.
    En de app vraagt telkens om premium te nemen, zodat je alle functies kunt gebruiken.
    Kan het zijn dat ik alles kon, en dat nu met de nieuwe app alles beperkt wordt, en de normale functies terug komen met een premium abonnement?
    Verder valt ook telkens de telefoon uit, zodra ik aan het vliegen ben, in ruststand zeg maar.
    Binnen liegen gaat prima met Propeller bescherming.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan G.LM.MULDER mulder Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier