Achtergrond

Terugluisteren: ‘Dit is de dag’ over oproep tot strengere drone-regelgeving

Dit-is-de-dag

Vanavond werd er in het Radio 1-programma ‘Dit is de dag’ uitgebreid stilgestaan bij het drone-incident bij Schiphol van afgelopen vrijdag. In de studio gaven luchtvaartdeskundige Joris Melkert en Wiebe de Jager van Dronewatch hun mening over de oproep van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) om strengere regels in te voeren. Via de telefoon werd ook Rob van Nieuwland van brancheorganisatie DARPAS om toelichting gevraagd.

Beluister het item terug

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

3 gedachten over “Terugluisteren: ‘Dit is de dag’ over oproep tot strengere drone-regelgeving

  • Onze leden bewijzen dat, ze goed doen. HA HA. Daar zijn er ook bij , zicht niet aan de regels houden.

    Beantwoorden
  • Zo jammer… de regelgeving is al niet helemaal duidelijk, maar als dan irmand zegt dat je nit in de bebouwde kom mag vliegen, had dat even gecorrigeerd moeten worden… dat mag namelijk wel. Aaneengesloten bebouwing bebouwde kom!

    Beantwoorden
  • Robbert loos

    Quadcopters bestuurd door ongeschikte mensen zijn continue in het nieuws.
    Maar stel je voor dat een persoon met zijn auto zich niet aan regels houd en asociaal gaat rijden. Moeten dan auto’s verboden worden of de bestuurder gepakt. Ik ben dan ook een voorstander dat quadcopters getagd/gemerkt worden. Desnoods gerigistreerd zodat de bestuurder ten alle tijden te achterhalen is. Moderne drones mischien zelfs 4g waardoor op afstand de eigenaar te zien is
    Houd regels leuk voor de hobbyisten.
    Maak duidelijke regels!
    Laat de regel dat je de Drone niet uit het oog mag verliezen vallen. Dit is onmogelijk met de Drone race sport (headset)
    Maak verschil tussen quadcopters met of zonder parachute.
    Mijn Drone weegt net 1kg. Als in de lucht iets fout gaat klapt de parachute uit en kom ik zachtjes na beneden.
    Ik zal nooit over mensen vliegen maar ik zie het nut niet dat je niet over een gebouw mag vliegen of je eigen huis.

    Laten we niet vergeten dat drones in opkomst zijn net zoals auto’s vroeger.
    Aan het begin hebben personen auto’s ook de regel gehad dat er een persoon voor moest lopen met een rode vlag. Pas nadat die regel vervallen was is de auto evolutie snel gegaan en zie waar we vandaag zijn. De regels vandaag de dag maken de Drone evolutie onmogelijk.

    Een voorbeeld: ik zag laatst een video van een AED in een Drone, geniale uitvinding die levens kan redden.
    Wat ben je met deze Drone als je niet over huizen en wegen mag vliegen richting het slachtoffer. De hulp wacht buiten op de Drone, Drone mag niet landen omdat hij dan te dicht bij de persoon komt.
    De Drone vliegt buiten het zicht van een bestuurder.
    Deze uitvinding kan geen levens redden door 4 regels die nu gelden.

    Vandaar dat ik juist voor een versoepeling ben. (Drones <1.5-2 kg)
    Enkel een paar veranderingen.
    Een duidelijk hoogte limiet.
    Parachute verplicht.
    Drone traceerbaar.

    Boven de 1.5 a 2kg een brevet verplicht.
    Verbieden en regels zijn niet altijd de oplossing.
    ASO piloten aanhouden wel.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Ben Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier