Welke drones vormen in theorie een gevaar voor het vliegverkeer? Doe mee aan het grote Dronewatch Geofencing Experiment!

Geofencing

Drones die rondvliegen in de buurt van vliegvelden als Schiphol, dat moeten we niet willen met z’n allen. Gelukkig staat de technologie niet stil en bouwen de meeste dronefabrikanten tegenwoordig geofencing in, een softwarematige beperking die ervoor moet zorgen dat hun drones niet kunnen opstijgen in de buurt van vliegvelden. Maar werkt geofencing ook echt bij alle drones die nu te koop zijn? Dronewatch gaat de proef op de som nemen en daarvoor is de hulp nodig van een aantal vrijwilligers die in het bezit zijn van een drone.

GPS en geofencing
Bijna iedere drone beschikt tegenwoordig over GPS, voor de locatiebepaling. Dankzij die locatiebepaling is het ook mogelijk om vanuit de fabriek vliegrestricties mee te geven. Net zoals sommige auto’s een snelheidsbegrenzing hebben, is het mogelijk om drones een maximale vlieghoogte mee te geven. Ook kan er middels geofencing voor gezorgd worden dat een drone helemaal niet op kan stijgen als je te dicht in de buurt bent van een vliegveld.

Een 3D visualisatie van een no fly-zone. Bron: Aeret
Een 3D visualisatie van een CTR. Bron: Aeret

Dat kan een hoop ellende schelen: waarschijnlijk gaat het bij de meeste incidenten om mensen die geen kwaad in de zin hebben, maar zich gewoon niet realiseren dat het niet zo’n goed idee is om met een drone in de aanvliegroute van een vliegveld te vliegen. Geofencing kan ervoor zorgen dat dergelijke incidenten niet meer voorkomen.

Maar dan moet geofencing wel werken. En dat hangt af van het merk en type drone. Om voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen over de vraag hoe het op dit moment staat met geofencing, neemt Dronewatch het initiatief voor een experiment. De bedoeling is om met een aantal vrijwilligers met uiteenlopende merken&typen drones een test met geofencing uit te voeren.

Test binnen en buiten CTR Schiphol
Het idee is eenvoudig. We verzamelen op maandagavond 11 april om 19:00 op de parkeerplaats van Atletiekvereniging De Spartaan (Spekkelaan 8, Lisse). Deze parkeerplaats bevindt zich ruim buiten CTR1 van Schiphol (zie ook onderstaand kaartje), en je mag hier als amateur tot 120 meter hoog vliegen. Op deze locatie gaan we kijken of alle drones inderdaad willen opstijgen en vrijelijk rond kunnen vliegen.

Daarna verplaatsen we ons naar de locatie 2: IJweg 1615 te Nieuw Vennep. Deze parkeerplaats ligt in de blauwe cirkel die CTR1 van Schiphol representeert, en hier zouden de drones – als de geofencing ingrijpt – niet mogen opstijgen. Hier laten we de drones natuurlijk niet rondvliegen, de bedoeling is alleen om te kijken welke drones zouden kunnen opstijgen: blijkbaar is er dan geen geofencing ingebouwd, of is de ingebouwde database met vliegrestricties niet correct.

Locaties-geofencing-experiment
Locatie binnen en buiten CTR1 van Schiphol

Uitkomsten gaan naar staatssecretaris
De uitkomsten van het experiment worden later aangeboden aan Sharon Dijksma, de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Zij kan dan actie ondernemen en de dronefabrikanten wiens drones niet voorzien zijn van een correct werkende geofencing hierop aanspreken.

Via een persbericht zullen de media op de dag van het experiment worden uitgenodigd om verslag te komen doen. Voor meer uitleg over wat een CTR precies is kijk je op deze uitlegpagina. Met dank aan Sebastiaan van Air-Share voor het mee helpen identificeren van de locaties.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

7 gedachten over “Welke drones vormen in theorie een gevaar voor het vliegverkeer? Doe mee aan het grote Dronewatch Geofencing Experiment!

  • 6 april 2016 om 20:19
    Permalink

    Jammer dat ik er maandag niet bij kan zijn met mijn bebop 1 en 2.
    Ik kan je wel vertellen dat ik gewoon kan vliegen in de buurt van Eindhoven airport.
    Volgende keer zo’n leuk experiment gewoon in het weekend plannen..

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      6 april 2016 om 22:24
      Permalink

      Erg jammer dat je niet kunt komen. Er zijn nog geen deelnemers met een Bebop.

      Beantwoorden
  • 8 april 2016 om 21:57
    Permalink

    Leuk initiatief Wiebe. Weet trouwens dat mijn consultancy organisatie Strict in opdracht van Agentschap Telecom een onderzoek doet naar de interferentie tussen Drones en Wifi. Zie:
    pic.twitter.com/ydiLHWK2Fn

    Beantwoorden
  • 10 april 2016 om 11:04
    Permalink

    Prima initiatief, had graag deelgenomen met mijn Q500+. Het is mij echter iets te ver, ik moet hiervoor 288 km rijden.
    Succes en ik zie de resultaten later op de website.

    Beantwoorden
  • 10 april 2016 om 14:31
    Permalink

    Hallo die wiebe,
    Ik heb mij net opgegeven voor het geofence-experiment nabij schiphol.
    Een geweldig initiatief gezien de laatste berichten uit de media.
    De enige maar is dat ik nu niet weet of ik optijd klaar ben met werken.
    Ben namelijk vrachtwagenchauffeur.
    Als ik het kan regelen ben ik van de partij.
    Alvast succes met de test.
    Groeten van Ron Witkamp uit Lopik.

    Beantwoorden
  • 11 april 2016 om 09:29
    Permalink

    Succes vanavond met de test! Ben benieuwd naar de resultaten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools lease & rentals