BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Welke drones vormen in theorie een gevaar voor het vliegverkeer? Doe mee aan het grote Dronewatch Geofencing Experiment!

Geofencing

Drones die rondvliegen in de buurt van vliegvelden als Schiphol, dat moeten we niet willen met z’n allen. Gelukkig staat de technologie niet stil en bouwen de meeste dronefabrikanten tegenwoordig geofencing in, een softwarematige beperking die ervoor moet zorgen dat hun drones niet kunnen opstijgen in de buurt van vliegvelden. Maar werkt geofencing ook echt bij alle drones die nu te koop zijn? Dronewatch gaat de proef op de som nemen en daarvoor is de hulp nodig van een aantal vrijwilligers die in het bezit zijn van een drone.

GPS en geofencing
Bijna iedere drone beschikt tegenwoordig over GPS, voor de locatiebepaling. Dankzij die locatiebepaling is het ook mogelijk om vanuit de fabriek vliegrestricties mee te geven. Net zoals sommige auto’s een snelheidsbegrenzing hebben, is het mogelijk om drones een maximale vlieghoogte mee te geven. Ook kan er middels geofencing voor gezorgd worden dat een drone helemaal niet op kan stijgen als je te dicht in de buurt bent van een vliegveld.

Een 3D visualisatie van een no fly-zone. Bron: Aeret

Een 3D visualisatie van een CTR. Bron: Aeret

Dat kan een hoop ellende schelen: waarschijnlijk gaat het bij de meeste incidenten om mensen die geen kwaad in de zin hebben, maar zich gewoon niet realiseren dat het niet zo’n goed idee is om met een drone in de aanvliegroute van een vliegveld te vliegen. Geofencing kan ervoor zorgen dat dergelijke incidenten niet meer voorkomen.

Maar dan moet geofencing wel werken. En dat hangt af van het merk en type drone. Om voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen over de vraag hoe het op dit moment staat met geofencing, neemt Dronewatch het initiatief voor een experiment. De bedoeling is om met een aantal vrijwilligers met uiteenlopende merken&typen drones een test met geofencing uit te voeren.

Test binnen en buiten CTR Schiphol
Het idee is eenvoudig. We verzamelen op maandagavond 11 april om 19:00 op de parkeerplaats van Atletiekvereniging De Spartaan (Spekkelaan 8, Lisse). Deze parkeerplaats bevindt zich ruim buiten CTR1 van Schiphol (zie ook onderstaand kaartje), en je mag hier als amateur tot 120 meter hoog vliegen. Op deze locatie gaan we kijken of alle drones inderdaad willen opstijgen en vrijelijk rond kunnen vliegen.

Daarna verplaatsen we ons naar de locatie 2: IJweg 1615 te Nieuw Vennep. Deze parkeerplaats ligt in de blauwe cirkel die CTR1 van Schiphol representeert, en hier zouden de drones – als de geofencing ingrijpt – niet mogen opstijgen. Hier laten we de drones natuurlijk niet rondvliegen, de bedoeling is alleen om te kijken welke drones zouden kunnen opstijgen: blijkbaar is er dan geen geofencing ingebouwd, of is de ingebouwde database met vliegrestricties niet correct.

Locaties-geofencing-experiment

Locatie binnen en buiten CTR1 van Schiphol

Uitkomsten gaan naar staatssecretaris
De uitkomsten van het experiment worden later aangeboden aan Sharon Dijksma, de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Zij kan dan actie ondernemen en de dronefabrikanten wiens drones niet voorzien zijn van een correct werkende geofencing hierop aanspreken.

Via een persbericht zullen de media op de dag van het experiment worden uitgenodigd om verslag te komen doen. Voor meer uitleg over wat een CTR precies is kijk je op deze uitlegpagina. Met dank aan Sebastiaan van Air-Share voor het mee helpen identificeren van de locaties.

7 Comments

    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Skytools
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.