BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Test wijst uit: niet alle drones blijven aan de grond nabij Schiphol

De geofencing-software die ervoor moet zorgen dat drones niet kunnen opstijgen in de buurt van vliegvelden als Schiphol werkt niet altijd even goed. Dat blijkt uit een experiment dat Dronewatch maandagavond uitvoerde in de buurt van de luchthaven, in samenwerking met een dertigtal vrijwilligers in het bezit van uiteenlopende merken en modellen drones.

Een recent incident waarbij drie vliegtuigen melding maakte van een drone nabij de Zwanenburgbaan bij Schiphol was de directe aanleiding voor dit experiment. Om te voorkomen dat drones kunnen opstijgen in de buurt van een vliegveld bouwen de meeste dronefabrikanten tegenwoordig geofencing in. Maar dan moet die software wel up to date zijn en de locaties en omvang van de gebieden waar je niet mag vliegen moeten wel kloppen.

Praktijktest op drie locaties
Om te kijken hoe geofencing in de praktijk werkt organiseerde Wiebe de Jager van Dronewatch een experiment, waarbij vrijwilligers werden opgeroepen om hun toestel op drie verschillende locaties te testen. De eerste locatie was Lisse, net buiten de CTR (het gebied dat door de verkeerstoren wordt gecontroleerd) van Schiphol. Daar mag je als hobbyvlieger gewoon vliegen, en alle drones gingen dan ook zonder probleem de lucht in.

Buiten de CTR kan en mag er gewoon gevlogen worden. Foto: Barend Houtsmuller

Locatie 2: Nieuw Vennep
Op een tweede locatie bij Nieuw Vennep, net binnen de CTR van Schiphol, zou de geofencing in principe moeten ingrijpen. Maar dat bleek niet het geval: alle aanwezige drones konden ook hier gewoon opstijgen. Overigens werd er op deze plek niet daadwerkelijk gevlogen, maar werden de drones één voor één in een tent gezet om daarna kortstondig van de grond te komen.

Geofencing-experiment-locaties

De drie locaties waar geofencing in de praktijk werd getest. De witte cirkel vertegenwoordigt de grens van CTR Schiphol

Locatie 3: Hoofddorp
Het experiment werd afgesloten op een derde locatie in het Haarlemmermeerse Bos bij Hoofddorp, hemelsbreed slechts een paar kilometer verwijderd van de start- en landingsbanen van Schiphol, dus ruim binnen de CTR. Hier bleven alle Phantom- en Inspire-toestellen van de populaire dronefabrikant DJI netjes aan de grond staan, behalve de inmiddels verouderde Phantom 1 uit 2013. De drones uit de Q500-serie van Yuneec bleken hier wel op te kunnen stijgen, evenals een toestel van Xiro. Ook hier werd er alleen kortstondig gevlogen in een tent.

Op locatie 3 blijven de meeste drones aan de grond staan. Foto: Barend Houtsmuller

Op locatie 3 (Haarlemmermeerse Bos) blijven de meeste drones aan de grond staan. Foto: Barend Houtsmuller

Snel actie ondernemen
Een woordvoerder van Yuneec zegt desgevraagd dat hun toestellen zeker niet zouden mogen opstijgen nabij Schiphol. “Veiligheid heeft de hoogste prioriteit bij ons. Alle toestellen, waaronder de Q500, worden dan ook standaard uitgerust met geofencing. Als blijkt dat de locatie of omvang van CTR gebieden niet klopt, dan ondernemen we zeker actie om dat zo snel mogelijk aan te passen.” Ook Xiro onderneemt actie om de geofencing-software in hun drones spoedig te updaten.

Wiebe de Jager is tevreden over het experiment. “De belangrijkste conclusie is dat geofencing in principe gewoon werkt. Alleen moeten dronefabrikanten er wel voor zorgen dat de database met vliegvelden en andere no-fly zones accuraat en up-to-date is. Maar ook al kan de techniek ervoor zorgen dat er niet opgestegen kan worden nabij een vliegveld, uiteindelijk is de dronepiloot eindverantwoordelijk voor het veilig gebruik van het toestel. Daarom blijf ik pleiten voor betere voorlichting en duidelijke communicatie over de vraag waar je nu wel en niet mag vliegen.”

De resultaten van het geofencing-experiment worden binnenkort aangeboden aan Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

Foto: RvHfoto

Foto: RvHfoto

Met dank aan alle vrijwilligers die meewerkten aan dit experiment en DroneLand voor het verzorgen van de tent waarin de drones veilig uitgestest konden worden. 

Update 13:58: reactie Xiro toegevoegd

17 Comments

    • Wiebe de Jager
      • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.