BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

De impact van drones op toerisme marketing

Op de website van Skytango is een lezenswaardig artikel verschenen met als titel How drones are changing tourism marketing. In het artikel wordt uiteengezet hoe steeds meer hotelketens, attracties en touroperators drones inzetten om toeristische bestemmingen en verblijfplaatsen op een nieuwe manier in beeld te brengen.

Sowieso zit het gebruik van video voor destinatiemarketing flink in de lift. Google concludeerde in 2014 al dat reisvideo’s sterk in populariteit toenemen. Toeristische video’s zijn voor mensen die hun vakantie aan het plannen zijn een perfect hulpmiddel om een idee te krijgen van een bestemming. Meer dan foto’s en teksten kan een goede video een emotie overbrengen, en dat is zeker in de toerismesector van groot belang.

Drones ingezet voor toeristische video’s
Marketeers maken daar handig gebruik van, en er worden dan ook steeds meer video’s geproduceerd om potentiële toeristen te verleiden om toch vooral voor dat ene hotel, resort of bungalowpark te kiezen. Ook omliggende toeristische attracties of de natuur in de omgeving worden vaak in dergelijke video’s uitgelicht.

Maar het blijft niet bij gewone promotiefilmpjes, want steeds vaker worden er ook drones ingezet om fascinerende beelden te maken van bestemmingen. Luxe hotelketens en resorts waren er als eerste bij om dronevideo’s te laten maken, en ook regionale toeristische bureaus schakelen in toenemende mate producers van aerial video’s in om een stad, streek of zelfs een heel land mooi in beeld te brengen.

Luchtopnamen krijgen steeds grotere rol
Naarmate dronebeelden meer gemeengoed worden is het logisch dat luchtopnamen een steeds grotere rol krijgen in toeristische video’s. En doordat drones goedkoper worden kunnen ook kleinere bureaus en videoproducenten aan de slag met de productie van toeristische dronevideo’s.

In sommige gevallen gaan luchtvideo’s die met een minimaal budget zijn opgenomen zelfs viraal, zoals onderstaande beelden van spelende dolfijnen en walvissen. Deze video is inmiddels miljoenen keren bekeken op YouTube, en talloze keren gedeeld op sociale media. Een betere reclame kan het betreffende dolphin watching bedrijf zich waarschijnlijk niet wensen.

User generated content
Aangezien ook steeds meer toeristen zelf drones meenemen naar hun vakantiebestemming, ligt het voor de hand om ook gebruik te maken van dronebeelden die door bezoekers gemaakt zijn. Dit wordt ook wel user generated content genoemd. Een epische mountainbikerit met daarin adembenemende drone-opnamen leverde bijvoorbeeld meer dan 42 miljoen views op, en toerismebureau Visit Scotland maakt sindsdien dankbaar gebruik van de beelden om het mountainbiken in Schotland aan te prijzen.

Nederland
In Nederland zijn er al diverse initiatieven die het maken van mooie luchtopnamen van ons land stimuleren, waaronder de website Noordhollandvanboven.nl en luchtfotografieplatform PixAir.nl. Eerstgenoemde website toont een kaart van de provincie Noord-Holland, met daarop diverse dronevideo’s die in de regio zijn opgenomen. De tweede website biedt dronefoto’s van mooie Nederlandse locaties.

De conclusie is dat marketeers in de toerismebranche zich zeker moeten verdiepen in de mogelijkheden die drones bieden als het gaat om het maken van mooie beelden van bestemmingen. Per land dient men natuurlijk wel de regelgeving voor het commercieel gebruik van drones na te leven. Maar dat drones een grote rol gaan spelen in de totstandkoming van travel video’s staat buiten kijf.

Dronefotografie (2016)

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.