BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Zo ziet de micro- en minidrone-regeling er in concept uit

Niet alleen voor particuliere dronevliegers zijn er veranderingen op komst, ook voor mensen die commercieel in de weer willen gaan met een drone gaat er het één en ander veranderen. Staatssecretaris Dijksma verstuurde onlangs een concept beleidsregel naar de Tweede Kamer waarin het gebruik van micro- en minidrones wordt beschreven. De belangrijkste onderdelen van deze regeling staan hieronder beschreven.

Met de nieuwe regeling moet het commercieel gebruik van drones tot 1 kg (zogenaamde microdrones) en toestellen van 1-4 kg (minidrones) een stuk laagdrempeliger worden. Nu nog moet je als dronepiloot beschikken over een vliegbrevet (RPA-L), terwijl de organisatie die vluchten uitvoert moet beschikken over een operations manual, certificaat (ROC), en een verzekering. Ook mag er alleen gebruik gemaakt worden van gekwalificeerde en geregistreerde toestellen. Al met al een investering die al snel in de (tien)duizenden euro’s loopt.

Beperkingen vergelijkbaar met die voor hobbyisten
Volgens de concept micro- en minidrone-regeling mogen piloten die beschikken over een ROC-light commercieel gebruik maken van kleine drones (gewicht incl payload tot 4 kg) zonder dat hiervoor een kostbare opleiding of bedrijfsontheffing nodig is. Voor toestellen onder de 1 kg hoeft de bestuurder helemaal geen theorie-examen af te leggen. Mensen die willen vliegen met een toestel tussen de 1 en 4 kg moeten een certificaat ‘minidrone’ kunnen overleggen (een vliegbewijs of RPA-L geldt ook).

Net als bij de voorgenomen regels voor particulieren mag ook een micro- of minidrone-operator niet hoger dan 50 meter of verder dan 100 meter vliegen. Verder moet men minstens 50 meter horizontaal afstand houden van wegen, mensen, bebouwing en industrie. Verder mag men niet in de nabijheid van vliegvelden of in CTRs vliegen en mogen vluchten alleen bij daglicht worden uitgevoerd.

De Bebop Drone van Parrot weegt minder dan 1 kg en zou dus als microdrone aangemerkt worden

De Bebop Drone van Parrot weegt minder dan 1 kg en zou dus als microdrone aangemerkt worden

Certificaat
Tijdens het minidrone theorie-examen, dat zal worden afgenomen door DARPAS en de KNVvL, dient men in ieder geval aan te kunnen tonen basiskennis te hebben van de onderdelen van een drone en de risico’s die verbonden zijn aan het werken met LiPo’s. Ook moet men op de hoogte zijn van de relevante luchtvaartregelgeving, basiskennis hebben van meteorologie en navigatie, en weten welke operationele procedures er komen kijken bij het veilig inzetten van een drone.

De Inspire 1 van DJI zou met zijn gewicht van ca. 3 kg onder de minidrone regeling vallen

De Inspire 1 van DJI zou met zijn gewicht van ca. 3 kg onder de minidrone regeling vallen

Onder de micro- en minidrone-regeling hoeven de drones niet eerst technisch gekeurd te worden. Ook hoeven de toestellen niet geregistreerd te worden in het luchtvaartregister. Wel is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Verder dient men zich te houden aan andere relevante wetgeving, zoals de wet bescherming persoonsgegevens en de telecomwet. Verder vervalt de verplichting om iedere vlucht te melden bij de luchtverkeersleiding (NOTAM).

Conceptfase
Het is goed om te realiseren dat bovenstaande allemaal nog in conceptfase is. Het is nu aan de leden van de Tweede Kamer om de voorgestelde regelgeving te beoordelen.

5 Comments

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.