Zo ziet de micro- en minidrone-regeling er in concept uit

Niet alleen voor particuliere dronevliegers zijn er veranderingen op komst, ook voor mensen die commercieel in de weer willen gaan met een drone gaat er het één en ander veranderen. Staatssecretaris Dijksma verstuurde onlangs een concept beleidsregel naar de Tweede Kamer waarin het gebruik van micro- en minidrones wordt beschreven. De belangrijkste onderdelen van deze regeling staan hieronder beschreven.

Met de nieuwe regeling moet het commercieel gebruik van drones tot 1 kg (zogenaamde microdrones) en toestellen van 1-4 kg (minidrones) een stuk laagdrempeliger worden. Nu nog moet je als dronepiloot beschikken over een vliegbrevet (RPA-L), terwijl de organisatie die vluchten uitvoert moet beschikken over een operations manual, certificaat (ROC), en een verzekering. Ook mag er alleen gebruik gemaakt worden van gekwalificeerde en geregistreerde toestellen. Al met al een investering die al snel in de (tien)duizenden euro’s loopt.

Beperkingen vergelijkbaar met die voor hobbyisten
Volgens de concept micro- en minidrone-regeling mogen piloten die beschikken over een ROC-light commercieel gebruik maken van kleine drones (gewicht incl payload tot 4 kg) zonder dat hiervoor een kostbare opleiding of bedrijfsontheffing nodig is. Voor toestellen onder de 1 kg hoeft de bestuurder helemaal geen theorie-examen af te leggen. Mensen die willen vliegen met een toestel tussen de 1 en 4 kg moeten een certificaat ‘minidrone’ kunnen overleggen (een vliegbewijs of RPA-L geldt ook).

Net als bij de voorgenomen regels voor particulieren mag ook een micro- of minidrone-operator niet hoger dan 50 meter of verder dan 100 meter vliegen. Verder moet men minstens 50 meter horizontaal afstand houden van wegen, mensen, bebouwing en industrie. Verder mag men niet in de nabijheid van vliegvelden of in CTRs vliegen en mogen vluchten alleen bij daglicht worden uitgevoerd.

De Bebop Drone van Parrot weegt minder dan 1 kg en zou dus als microdrone aangemerkt worden
De Bebop Drone van Parrot weegt minder dan 1 kg en zou dus als microdrone aangemerkt worden

Certificaat
Tijdens het minidrone theorie-examen, dat zal worden afgenomen door DARPAS en de KNVvL, dient men in ieder geval aan te kunnen tonen basiskennis te hebben van de onderdelen van een drone en de risico’s die verbonden zijn aan het werken met LiPo’s. Ook moet men op de hoogte zijn van de relevante luchtvaartregelgeving, basiskennis hebben van meteorologie en navigatie, en weten welke operationele procedures er komen kijken bij het veilig inzetten van een drone.

De Inspire 1 van DJI zou met zijn gewicht van ca. 3 kg onder de minidrone regeling vallen
De Inspire 1 van DJI zou met zijn gewicht van ca. 3 kg onder de minidrone regeling vallen

Onder de micro- en minidrone-regeling hoeven de drones niet eerst technisch gekeurd te worden. Ook hoeven de toestellen niet geregistreerd te worden in het luchtvaartregister. Wel is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Verder dient men zich te houden aan andere relevante wetgeving, zoals de wet bescherming persoonsgegevens en de telecomwet. Verder vervalt de verplichting om iedere vlucht te melden bij de luchtverkeersleiding (NOTAM).

Conceptfase
Het is goed om te realiseren dat bovenstaande allemaal nog in conceptfase is. Het is nu aan de leden van de Tweede Kamer om de voorgestelde regelgeving te beoordelen.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

5 gedachten over “Zo ziet de micro- en minidrone-regeling er in concept uit

  • 28 april 2016 om 17:20
    Permalink

    Met de verkiezingen in aantocht, is het gemiddelde kamerlid wat ontvankelijker voor de tegenvisie van een andere – grotere groep – mensen. Tijd om er zoveel mogelijk te benaderen, met het doel de allerscherpste kantjes er van af te slijpen. En – maar dat is misschien persoonlijk – voor mij zijn dat vooral de hoogte- en afstandslimieten.

    Beantwoorden
  • 28 april 2016 om 18:16
    Permalink

    Ziet er allemaal goed uit, behalve de hoogtelimiet van 50 meter voor minidrones (tot 4 kg). Dat zou minimaal 75 meter moeten zijn. En als je bedenkt dat vliegtuigjes en heli’s in het buitengebied minimaal op 150 meter moeten vliegen, is 75 meter voor minidrones heel redelijk.

    Beantwoorden
  • 30 april 2016 om 20:21
    Permalink

    Het is voor mij volstrekt onduidelijk waarom de minister een onderscheid maakt tussen hobby- en commerciele vliegers. Waarom mag een hobby-vlieger, met hetzelfde toestel, wel zonder enige kennis vliegen en moet een commerciele vlieger eerst cursussen gaan volgen.
    Ik kom regelmatig drone-vliegers tegen die het bestaan van wetten en beperkingen nog niet eens weten.
    Op deze manier kun je een tiener van 15 jaar net zo goed een autorijbewijs geven als hij aangeeft alleen maar hobbymatig te rijden. Naar mijn mening moet er een indeling op gewicht gemaakt worden. Bijvoorbeeld onder 1 kg. vrij voor iedereen. Van 1 tot 5 kg een soort “light” certificaat voor iedereen. Boven de 5 kg de gebruikelijke strenge regels voor de echte professionals. Als je als minister het luchtruim enigszins veilig wil houden heb je bijna geen andere keus zeker met de reeds aanwezige drones en de (tien)duizenden die er gaan komen. Ook een aansprakelijkheidsverzekering zou verplicht moeten worden voor iedereen. In Duitsland is dit overigens al het geval.

    Beantwoorden
  • 1 mei 2016 om 16:40
    Permalink

    De sleutel voor veiligheid ligt in handhaving. En dat kan alleen met registratie van drone en eigenaar. Verkeershandhaving is ook alleen mogelijk omdat elke auto een nummerbord heeft.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.