#advAchtergrondPro

So you wanna be a drone pilot, part 2: het theorie-examen

Wie professioneel met een drone wil vliegen, bijvoorbeeld om inspecties uit te voeren of in opdracht foto’s of video’s te maken, moet beschikken over een vliegbrevet voor drones, het zogenaamde RPA-L. In de artikelenserie So you wanna be a drone pilot beschrijft Wiebe de Jager van Dronewatch het traject dat je moet afleggen om dit RPA-L te behalen. In dit tweede deel komt het theorie-examen aan bod zoals deze afgenomen wordt door NLR-Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum.

Wil je het theoriedeel van de opleiding succesvol afronden dan moet je beschikken over kennis van onder andere vluchtprincipes, navigatie, meteo en operationele procedures. Die kennis wordt bij NLR via een driedaagse klassikale training bijgebracht. Ook krijgen de cursisten een dik boekwerk mee naar huis waar alle stof nog eens uitgebreid in behandeld wordt.

Ter afsluiting van het theoriedeel moeten cursisten een klassikaal examen afleggen voordat ze aan het praktijkgedeelte mogen beginnen. Dit theorie-examen bestaat uit twee delen: multiple choice-examens waarin de 8 onderdelen van de cursus aan bod komen en een onderdeel vluchtvoorbereiding.

Het theorie-examen wordt klassikaal afgenomen
Het theorie-examen wordt klassikaal afgenomen

Multiple choice-examen

Voor iedere module uit het theoriedeel krijg je als cursist 5 vragen, waarvan er minimaal 3 goed beantwoord moeten worden. Via de vragen wordt getoetst of je de stof goed genoeg beheerst om met kennis van zaken een RPAS vlucht uit te voeren. Tijdens het multiple choice-examen moeten de boeken gesloten blijven.

Zonder te verklappen wat voor vragen er precies gesteld worden kun je ervan uitgaan dat je moet weten hoe een fixed wing of multirotor aan zijn stijgvermogen komt en hoe deze bestuurd wordt. Ook worden er vragen gesteld over accu’s en vliegprestaties. Verder moet je een gecodeerd weerbericht (METAR) kunnen lezen, weten hoe het Nederlandse luchtruim in elkaar zit en antwoord kunnen geven op vragen die de veiligheid en procedures betreffen.

Het theorieboek moet gesloten blijven tijdens het multiple choice-examen
Het theorieboek moet gesloten blijven tijdens het multiple choice-examen

Vluchtvoorbereiding

Het onderdeel vluchtvoorbereiding is toch wel het belangrijkste onderdeel van het examen. Hier mag je wel gebruik maken van boek, laptop en de aeronautical chart van Nederland. Cursisten wordt gevraagd om voor het uitvoeren van een inspectie of fotovlucht op een opgegeven coördinaat ergens in Nederland te beschrijven of er een vlucht mag plaatsvinden en zo ja, welke beperkingen er eventueel zijn.

Denk daarbij aan de vraag of de locatie al dan niet in een CTR ligt, hoever de locatie verwijderd is van wegen en aaneengesloten bebouwing, en of er misschien sprake is van (militaire) laagvlieggebieden en bij welke instanties je eventueel om goedkeuring kunt vragen. Ook moet je iets kunnen zeggen of de weersomstandigheden en de mogelijke risico’s die verbonden zijn aan het uitvoeren van de vlucht.

Bij het onderdeel vluchtvoorbereiding mag je alles erbij houden
Bij het onderdeel vluchtvoorbereiding mag je alles erbij houden

Thuisstudie en oefenen

Afhankelijk van het kennisniveau dat je hebt voordat je aan de opleiding begint moet je toch wel rekenen op zo’n twee dagen thuisstudie ter voorbereiding van het examen. Het theoriegedeelte is niet moeilijk, maar de multiple choice vragen zijn soms echt een uitdaging: goed lezen dus. Het onderdeel vluchtvoorbereiding is vooral een kwestie van nauwgezet werken en volop gebruik maken van alle digitale hulpmiddelen en websites die er tegenwoordig zijn, zoals Google Earth en de website van het Kadaster.

In mijn geval ging het examen goed en ik ben in één keer geslaagd voor zowel theorie als vluchtvoorbereiding. Mijn advies is vooraf een keer met een medestudent één of twee vluchtvoorbereidingen te doen, en elkaar te bevragen op verschillende onderdelen van de lesstof. Kandidaten die één of meer onderdelen van het theorie-examen niet hebben gehaald kunnen deze later kosteloos overdoen. Wie het theoriegedeelte succesvol heeft afgesloten kan vervolgens beginnen aan de praktijkopleiding die gegeven wordt bij de RPAS testlocatie van NLR in Marknesse. Daarover in de volgende aflevering meer!

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “So you wanna be a drone pilot, part 2: het theorie-examen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier