EASA gaat gevolgen van botsing tussen drone en vliegtuig onderzoeken
Om antwoord te krijgen op de vraag welk risico er nu precies uitgaat van drones voor het reguliere vliegverkeer heeft de European Aviation Safety Agency (EASA) een taskforce in het leven geroepen die onderzoek gaat doen naar de mogelijke gevolgen van een botsing tussen een drone en een vliegtuig. De resultaten worden in juli gepresenteerd.
In de taskforce zijn zowel fabrikanten van vliegtuigen als van vliegtuigmotoren vertegenwoordigd. De taskforce gaat in gesprek met vertegenwoordigers van alle lidstaten. Daarnaast worden de ervaringen van niet-Europese landen meegenomen.
De taskforce gaat onder andere:
- alle meldingen van dronegerelateerde incidenten in de lidstaten bestuderen;
- bestaande studies naar de gevolgen van een botsing tussen een drone en een vliegtuig analyseren;
- onderzoek doen naar de zwakke punten van vliegtuigen, waaronder voorruiten en motoren, ingedeeld naar verschillende vormen van vliegverkeer, zoals passagiersvliegtuigen, sportvliegtuigen en helikopters;
- in kaart brengen wat er aan vervolgonderzoek nodig is, waaronder het uitvoeren van testen (bijvoorbeeld op voorruiten).
De resultaten van de het onderzoek worden eind juli tijdens een workshop besproken met relevante stakeholders.
De studie valt samen met de ontwikkeling van Europese richtlijnen voor het gebruik van drones. Tot nu toe staat EASA op het standpunt dat drones altijd binnen het zicht van de bediener ervan moeten blijven, niet hoger dan 150 meter mogen vliegen, uitgerust worden met geofencing, en geregistreerd worden.