Piloten zien ‘ze’ steeds vaker vliegen
Uitgerekend op de dag dat er in de Tweede Kamer gedebatteerd wordt over de voorgestelde nieuwe regelgeving voor amateur dronepiloten komt luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) met de melding dat een KLM-piloot onlangs een drone ‘op een recordhoogte’ van 5 kilometer heeft gezien. Uiteraard grijpt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) het incident aan om voor de zoveelste keer te pleiten voor verdergaande anti-drone maatregelen. Maar hoe geloofwaardig zijn deze meldingen eigenlijk?
Volgens het bericht dat vandaag via de NOS naar buiten kwam zou de piloot in kwestie op bevrijdingsdag ten noorden van Zwolle een drone hebben gezien, op een hoogte van 5 kilometer en op een afstand van 500 meter van het vliegtuig. Dat roept meteen veel vragen op: van de wat grotere hobbydrones is het weliswaar bekend dat deze flinke hoogten kunnen bereiken, maar 5 kilometer is wel uitzonderlijk hoog. Dat lukt niet met een standaard quadcopter, die heeft simpelweg niet genoeg accucapaciteit om zo hoog te klimmen. Afgezien daarvan heeft een standaardzender onvoldoende bereik om een drone op die hoogte nog te kunnen besturen.
Bovendien weet iedereen die wel eens met een drone gevlogen heeft dat je op een afstand van 500 meter een drone eigenlijk amper nog kunt waarnemen, laat staan dat je kunt zien wat voor vorm deze heeft of wat voor type het betreft. Daar komt bij dat een verkeersvlieger op die hoogte een kruissnelheid van enkele honderden kilometers per uur heeft, wat weinig gelegenheid geeft om een goed beeld te vormen van een ver verwijderd en klein object.
Het spreekt dan ook boekdelen dat de recente ‘botsing‘ tussen een drone en een vliegtuig bij Heathrow – iets waar de VNV ook direct luidkeels melding van maakte – achteraf helemaal geen drone bleek te betreffen. Het is nog altijd niet duidelijk of het vliegtuig in kwestie überhaupt met een voorwerp in contact is geweest, aangezien er geen enkele schade werd geconstateerd. De Britse minister van transport gaf later toe dat het net zo goed een plastic zak had kunnen zijn.
Bovenstaande in overweging nemende lijkt het sterk op dat zowel piloten via hun spreekbuis VNV en de luchtverkeersleiding een lobby in de vorm van een mediacampagne in gang hebben gezet om staatssecretaris Dijksma ervan te overtuigen het hobbymatig gebruik van drones nog sterker in te perken, en werkelijk iedere gelegenheid aangrijpen om drones in een kwaad daglicht te stellen. Dit alles om er maar voor te zorgen dat het luchtruim hun exclusieve domein blijft.
En die ‘drone’ die op bevrijdingsdag op een hoogte van 5 kilometer werd gezien? Misschien ging het maar om een eenvoudige heliumballon. Die dag werden er in Zwolle namelijk tientallen van deze ballonnen opgelaten, waarvan bekend is dat deze een hoogte van wel 8 kilometer kunnen bereiken.
Wiebe, dank! Inderdaad ongeloofwaardigdit verhaal. Er wordt op het moment een hele negatieve stroom gevoerd tegen RPAS piloten.
Het is veelzeggend dat de luchtvaarthobby van fabels feiten probeert te maken… blijkbaar hebben ze onvoldoende ECHTE argumenten.
Twee jaar lang geen enkele melding rondom Schiphol. En sinds een maand of twee vrijwel dagelijks. Daar trapt zelfs de politiek niet in… gelukkig maar.
Tevens wil ik ook toevoegen dat het steeds KLM piloten zijn met deze meldingen… Schiphol telt wel iedere 10min een landing op het vliegveld….wel erg vreemd dat het steeds de KLM piloten zijn die drones zien vliegen…. Persoonlijk vind ik het ook zeker niet goed dat mensen bij vliegvelden gaan vliegen met drones,maar het gedrag van onze KLM piloten zijn ook zwaar overdreven…!!
Ik ben het helemaal eens met jouw bericht. Niet echt toevallig dat het vandaag in de media verscheen …
ZEER ongeloofwaardig.
Onze drones klimmen met max. 10 m/s.
Dan ben je al ruim 8 minuten onderweg.
Theoretisch bereik met grondstation is max. 4 km.
En inderdaad, op 500 meter afstand en met deze snelheid is dit niet te onderscheiden.
Waarschijnlijk zat er een vlieg op z’n voorruit 😉
Wat ik totaal mis in alle discussies:
Ik wordt een beetje verdrietig van al die Pipo-de-Clown verhaaltjes in de media over drones in het luchtruim. Een verkeersvliegtuig op 5 km. (!) hoogte spot een drone op 4,5 km. hoogte. Yeah, sure. Een verkeersvliegtuig vliegt behoorlijk snel, honderden km/h. De drone vliegt 450 meter lager. En, drones zijn in de regel traag, laat staan dat deze misschien 60 km/h haalt. Een enorm snelheidsverschil dus. Probeer eens een ding van kleiner dan een meter op een afstand van 500 meter te spotten, zélfs als dat ding wit is. De Gorcumse binnenstad is ongeveer 700 meter in diameter, om de zaken maar eens in perspectief te zetten.
Nederland, en alle luchthavens staan vol met radar-installaties. Deze staan er al sinds de jaren ’80, en zijn zó goed dat je er vogels op kunt zien. Een drone heeft dikke bakstenen van LIPO accu’s aan boord die je beslist zou moeten opmerken op een radar. Elk vliegtuig heeft een radar die vooruitkijkt, om botsingen te voorkomen. En toch heb ik daar nooit iets over gelezen. ook niet over militaire radars. Een drone op 4,5 km hoogte is ook al bijna een fabeltje.
Kortom: Ze schrijven maar wat. De foto laat bovendien een consumentendroontje zien van 40 cm. Zwart en klein. Ik zou wel eens een telefoto willen zien van zo’n sighting. Ongeveer hetzelfde als wat het menselijk oog kan onderscheiden.
Let wel: idioten heb je overal in de samenleving, dus ook bij onverantwoordelijke dronevliegers. Maar toch mis ik de serieuze reacties; wel volop Pipo-de-Clown verhaaltjes van drones die plastic zakken blijken te zijn, die geen schade veroorzaakten, of kras op de lak achterlieten, niemand kon drone-onderdeeltjes of radarbeelden ophoesten. UFO sfeertje. Niemand kan achteraf wat vinden of herleiden.
Motto: ALTIJD veilig vliegen op veilige plaatsen, dan heeft iedereen plezier van verantwoord drone gebruik. Maar liever geen onzinverhaaltjes van journalisten die maar wat roepen. Fietsen op de snelweg is ook geen goed idee. Dronevliegen bij luchthavens is onvoorstelbaar onverantwoordelijk.
hoorde dat ze hem makkelijk zagen omdat de opkomende zon erop scheen. 4 man in de cockpit zagen hem duidelijk, 4 rotors zaten op de drone. Ze dachten eerst dat het een vogel was, maar toen ze dichterbij kwamen zagen ze duidelijk dat het om een drone ging.
das bullshit.
Onmogelijk dat ze konden zien dat het een drone was met de snelheid dat ze vlogen ten opzicht de snelheid dat een drone vliegt.
En natuurlijk doet de media steeds mee, maar nooit publiceren ze een correctie als het over een plastic zak, luchtballon, of iets anders ging.
RPAS piloten hebben al genoeg problemen dat zo ons in hetslecht daglicht daarmee willen plaatsen.
En de man met de pet gelooft natuurlijk alles ..