Dijksma: ‘Bewijslast moet op orde zijn voordat er vergaande droneregelgeving komt’

Staatssecrataris Sharon Dijksma wil nog geen werk maken van een gewichtsverlaging voor recreatieve drones. Volgens Dijksma moet eerst de bewijslast op orde zijn, voordat er vergaande nieuwe regelgeving wordt gemaakt.

Die uitspraak deed de staatssecretaris tijdens een debat over drones in de Tweede Kamer, waarin Ton Elias (VVD) pleitte voor het verlagen van de gewichtslimiet voor hobbydrones. Dijksma wil eerst de uitkomsten van een onderzoek door de Europese luchtvaartorganisatie EASA afwachten. Dit instituut gaat onderzoeken hoe groot het risico van een botsing tussen een drone en een vliegtuig is en wat de eventuele consequenties daarvan zijn.

Ook komt er op korte termijn geen verplichte registratie voor drones. Dat is iets wat mogelijk op Europees niveau geregeld gaat worden, en daarom is het niet handig om het komende halfjaar al een landelijk plan te ontwikkelen voor zo’n registratie, zoals Salima Belhaj van D66 in haar motie verzocht.

Geofencing en voorlichting
Om verdere incidenten met drones te voorkomen is Dijksma in gesprek gegaan met dronefabrikanten, die inmiddels beloofd hebben hun geofencing-systemen aan te scherpen. Ook wil de staatssecretaris kijken of er een convenant afgesloten kan worden met leveranciers, waarbij de industrie zich verplicht om voorlichtingsmateriaal mee te geven aan kopers van drones. Daarnaast wordt de handhaving van de regels geïntensiveerd en wordt mogelijk de strafmaat voor het vliegen op verboden locaties verhoogd.

Professionele gebruikers zouden juist meer ruimte moeten krijgen om gebruik te maken van drones, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van inspecties of het monitoren van gewassen op akkers. Daartoe is onder andere de minidrone-regeling in het leven geroepen, die binnenkort bekrachtigd zou moeten worden.

‘Het ontbreekt nog aan kennis’
Kamerlid Dion Graus (PVV) gaf aan dat het lastig is om te praten over regels voor drones, terwijl nog niet duidelijk is hoe de vork precies in de steel zit. “Het ontbreekt nog een beetje aan kennis over drones bij ons allemaal. Daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Het is de eerste keer in 10 jaar dat ik het moet zeggen, maar ik krijg er niet goed een vinger achter, wat we allemaal moeten gaan doen.”

Het debat is hieronder terug te zien.

Bestel de Mavic Air direct bij DJI
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

4 gedachten over “Dijksma: ‘Bewijslast moet op orde zijn voordat er vergaande droneregelgeving komt’

  • 20 mei 2016 om 09:32
    Permalink

    Geofencing= software in je toestel, hoe gaan we dat ” handhaven” ?

    Beantwoorden
    • 21 mei 2016 om 18:12
      Permalink

      Ik heb een dji phantom3 advanced, en worden er updates uitgegeven die je gewoon moet installeren, want anders werkt je drone na een tijdje gewoon niet meer zodra je hem aanzet, en dat valt gewoon niet te hacken, dus word het zelf bouwen
      voor de vervelio’s die toch de boel moeten verzieken, dus zelfbouw materiaal
      zou alleen in handen van professionele bedrijven moeten mogen komen,
      en uiteraard een boekhousing bijhouden van alle gekochte spullen,
      en dan een verbod om het aan particulieren te verkopen.
      En dan nog de registratieplicht invoeren, serienummer voor elke drone,
      en bij verkoop moet de verkoper zelf z’n drone afmelden en de nieuwe
      eigenaar aanmelden, om zo gevrijwaard te zijn als de drone verkocht is,
      en een koopovereenkomst door beide partijen laten tekenen, zodat je ook
      nog een bewijs zwart op wit hebt, en dan samen met geofencing hoeft
      het geen probleem meer te zijn om met een drone een stukje verder
      te vliegen dan die 100 meter ver en 50 meter hoog, want dan is de lol
      er snel vanaf. Ik zie liever 1km ver en 100 meter hoog.
      Die km ver maakt het juist wel weer leuk om mooie beelden te maken,
      en 100 meter is beter, want dan maak je ook geen dieren nerveus
      en heb je ook geen wandelaars die zich bespied voelen of zich
      aan de aanwezigheid van een drone gewoon ergeren of storen,
      en dat heb je niet als je 100 meter hoog zit, en dan zit je alweer
      20 meter onder de huidige grens.
      Oh, en gewoon snoeiharde geldboetes zetten op het vliegen
      rond vliegvelden. begin maar met 3000 euro en het vernietigen
      van diens spullen en een levenslang verbod op rc vliegen
      in welke vorm dan ook. Eens kijken hoe snel het dan afgelopen is
      met idiote acties van een verwaarloosbare minderheid, want het gaat hier
      wel slechts om een paar incidenten met vliegtuigen die nog net op 2 handen
      te tellen zijn, en dat terwijl er al enkele tienduizenden dronebezitters zijn,
      dus staat het niet in verhouding, dus verdienen drone bezitters de
      geplande regels niet, dus teken die petitie zou ik nog willen zeggen!

      Beantwoorden
      • 30 mei 2016 om 13:09
        Permalink

        Hoi Ronnie,

        Dus je zegt eigenlijk dat elke zelfbouwer gelijk kan stoppen met z’n hobby… Nu bouw ik al een aantal jaar multicopters en vliegtuigen (ja, niet alleen multicopters zijn “drones”) uit verschillende disciplines zoals aerial mapping of racers. Het lijkt mij juist dat mensen zoals ik, de bouwers, zich terdege bewust zijn van de huidige hetze rond het fenomeen afstand bestuurd mini luchtvaartuig. Je kunt het denk ik beter contructiever oplossen door de niet bij de KNVvL aangesloten personen beter voor te lichten. Je verhaal heeft ook zijn goede punten, zoals dat vrijwaringsbewijs, maar zoals in het artikel beschreven wordt dat pas mogelijk als de Europese registratie een feit is. Geldboetes ben ik ook met je eens, maar het vernietigen van spullen weet ik zo net nog niet. Dan zou ik eerder gaan uitzoeken of er opzet in het spel was.

        Een embargo, wat jij in feite voorstelt, lijkt me niet de oplossing.

        Beantwoorden
  • 22 mei 2016 om 00:39
    Permalink

    Bij verkoop een vrijwaringsbewijs, net als bij een auto? Gekoppeld aan nummerplaat?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.