BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Minidrone-regeling per 1 juli van kracht

Hobby-dronepiloten

Goed nieuws voor mensen die professioneel gebruik willen maken van drones, maar niet duizenden euro’s willen investeren in opleidingen of keuringen van apparatuur: de veelbesproken Minidrone-regeling wordt per 1 juli van kracht. Dat is tijdens een sectoroverleg bevestigd door het Directoraat-generaal Bereikbaarheid (DGB). Onder de regeling is het mogelijk om bedrijfsmatig gebruik te maken van drones met een maximaal gewicht van 4 kg.

Laagdrempeliger
Met de regeling komt het ministerie van Infrastructuur en Milieu tegemoet aan de snel groeiende wens vanuit de markt om het professioneel gebruik van drones laagdrempeliger te maken. Nu is het nog zo dat je als drone-operator moet voldoen aan zeer strenge (opleidings)eisen, voordat er klussen met een commercieel of professioneel karakter aangenomen mogen worden. Dit terwijl amateurvliegers aan geen enkele opleidingseis hoeven te voldoen: een doorn in het oog van professionals.

Onder de nieuwe regeling kan men na het succesvol afronden van een theorie-examen, het inschrijven van het toestel waarmee gevlogen gaat worden en het afsluiten van een WA-verzekering voor dood en schade een aanvraag doen voor de zogenaamde ROC-Light. Met dit bewijs van bevoegdheid op zak kan men dan vervolgens tegen betaling aan de slag met een drone, bijvoorbeeld om luchtfoto’s te maken of inspecties uit te voeren.

Limieten
Daarbij gelden wel dezelfde limieten als die later dit jaar ook voor hobbyvliegers gaan gelden, dus er mag niet hoger dan 50 meter gevlogen worden, en niet verder dan 100 meter horizontaal. Vluchten mogen verder alleen worden uitgevoerd in de daglichtperiode, waarbij de drone tijdens de gehele vlucht in het zicht moet blijven (visual line of sight, VLOS). Ook mag men niet vliegen boven aaneengesloten bebouwing, mensenmenigten, industrie- en havengebieden, spoorlijnen en wegen. Ook mag er niet gevlogen worden in de zogenaamde CTR-gebieden rondom vliegvelden.

Het theorie-examen zal worden afgenomen door het KEI, dat nu nog verbonden is aan de KNVvL. Er worden vanuit de overheid alleen eisen gesteld aan het examen, niet aan de opleiding. Het is aan de markt om geschikte opleidingen te ontwikkelen die de cursisten klaarstomen voor het ROC-Light examen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere meteorologie, vluchtvoorbereiding en luchtvaartwetgeving. Er is geen sprake van een praktijktoets.

Kosten
Het is nog niet precies bekend wat de kosten zullen worden voor examen en aanvraag, maar naar verwachting gaan deze rond de 500 euro bedragen. Er worden verder geen eisen gesteld aan het toestel, er is dus geen verplichte toestelkeuring nodig voor minidrones. Ook vervalt binnen de ROC-Light de eis dat de organisatie die de drone exploiteert moet beschikken over een operationeel handboek. Daarnaast hoeft de bestuurder van een minidrone niet te beschikken over een medische verklaring.

Zelfstandige dronepiloten of bedrijven die bechikken over een ROC of ROC-Light kunnen dat bij hun bedrijfsvermelding in de Dronewatch bedrijvengids aangeven.

Bestel het boek 'Dronevideo's maken' bij Bol.com

43 Comments

    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
      • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
      • Wiebe de Jager
          • Wiebe de Jager
          • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.