Minidrone-regeling per 1 juli van kracht

Hobby-dronepiloten

Goed nieuws voor mensen die professioneel gebruik willen maken van drones, maar niet duizenden euro’s willen investeren in opleidingen of keuringen van apparatuur: de veelbesproken Minidrone-regeling wordt per 1 juli van kracht. Dat is tijdens een sectoroverleg bevestigd door het Directoraat-generaal Bereikbaarheid (DGB). Onder de regeling is het mogelijk om bedrijfsmatig gebruik te maken van drones met een maximaal gewicht van 4 kg.

Laagdrempeliger
Met de regeling komt het ministerie van Infrastructuur en Milieu tegemoet aan de snel groeiende wens vanuit de markt om het professioneel gebruik van drones laagdrempeliger te maken. Nu is het nog zo dat je als drone-operator moet voldoen aan zeer strenge (opleidings)eisen, voordat er klussen met een commercieel of professioneel karakter aangenomen mogen worden. Dit terwijl amateurvliegers aan geen enkele opleidingseis hoeven te voldoen: een doorn in het oog van professionals.

Onder de nieuwe regeling kan men na het succesvol afronden van een theorie-examen, het inschrijven van het toestel waarmee gevlogen gaat worden en het afsluiten van een WA-verzekering voor dood en schade een aanvraag doen voor de zogenaamde ROC-Light. Met dit bewijs van bevoegdheid op zak kan men dan vervolgens tegen betaling aan de slag met een drone, bijvoorbeeld om luchtfoto’s te maken of inspecties uit te voeren.

Limieten
Daarbij gelden wel dezelfde limieten als die later dit jaar ook voor hobbyvliegers gaan gelden, dus er mag niet hoger dan 50 meter gevlogen worden, en niet verder dan 100 meter horizontaal. Vluchten mogen verder alleen worden uitgevoerd in de daglichtperiode, waarbij de drone tijdens de gehele vlucht in het zicht moet blijven (visual line of sight, VLOS). Ook mag men niet vliegen boven aaneengesloten bebouwing, mensenmenigten, industrie- en havengebieden, spoorlijnen en wegen. Ook mag er niet gevlogen worden in de zogenaamde CTR-gebieden rondom vliegvelden.

Het theorie-examen zal worden afgenomen door het KEI, dat nu nog verbonden is aan de KNVvL. Er worden vanuit de overheid alleen eisen gesteld aan het examen, niet aan de opleiding. Het is aan de markt om geschikte opleidingen te ontwikkelen die de cursisten klaarstomen voor het ROC-Light examen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere meteorologie, vluchtvoorbereiding en luchtvaartwetgeving. Er is geen sprake van een praktijktoets.

Kosten
Het is nog niet precies bekend wat de kosten zullen worden voor examen en aanvraag, maar naar verwachting gaan deze rond de 500 euro bedragen. Er worden verder geen eisen gesteld aan het toestel, er is dus geen verplichte toestelkeuring nodig voor minidrones. Ook vervalt binnen de ROC-Light de eis dat de organisatie die de drone exploiteert moet beschikken over een operationeel handboek. Daarnaast hoeft de bestuurder van een minidrone niet te beschikken over een medische verklaring.

Zelfstandige dronepiloten of bedrijven die bechikken over een ROC of ROC-Light kunnen dat bij hun bedrijfsvermelding in de Dronewatch bedrijvengids aangeven.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

44 gedachten over “Minidrone-regeling per 1 juli van kracht

  • 27 mei 2016 om 14:10
    Permalink

    Er wordt nu al gesproken dat de regel van 50 meter hoog en 100 meter ver wordt toegepast terwijl dat nog helemaal niet zeker is …. beetje voorbarig

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      27 mei 2016 om 14:16
      Permalink

      Deze inperking van de horizontale en verticale afstanden voor amateur dronevliegers is onlangs door de Tweede Kamer bekrachtigd.

      Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      27 mei 2016 om 14:40
      Permalink

      Goede vraag. Nee, er komt voorlopig geen brevetverplichting voor particulieren.

      Beantwoorden
  • 27 mei 2016 om 15:22
    Permalink

    Is er ook een vrijstelling voor mensen die vliegbrevet hebben? Die hebben al de meeste kennis al

    Beantwoorden
    • 7 augustus 2017 om 11:28
      Permalink

      Dat zou idd fijn zijn. Om nu voor die ene keer dat ik met mijn Mavic Pro een keer wat foto’s maak die ik aan een klant wil verpatsen een examen te doen à 500 euro terwijl ik beschik over een PPL met de daarbij behorende kennis van de regelgeving lijkt me absurd.

      Beantwoorden
  • 27 mei 2016 om 16:05
    Permalink

    Wat er ook besloten wordt, op welk gebied dan ook: het gaat de vlieger op welke manier dan ook geld kosten. Is fit typisch nederlands?

    Beantwoorden
  • 27 mei 2016 om 17:23
    Permalink

    Gaat de regeling voor micro drones (<1 kg) ook per 1 juli in?
    Indien dat het geval is, dan kan iedereen die hobbymatig vliegt met dezelfde restricties zonder extra kosten vliegen zolang het take-off gewicht van de drone inclusief batterij en accessoires lager dan 1kg blijft.

    Europese regelgeving gaat wss vergelijkbare gewichtsklassen benoemen:
    A0 tot 1kg, A1 tot 4 kg en A2 tot 25 kg. De beperkingen zijn vergelijkbaar.
    Piloot registratie heeft voorkeur boven drone registratie. Ook is daaraan dan (verplichte) kennisname van wet- en regelgeving te koppelen.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2016 om 21:13
    Permalink

    Waar kun je de theorielessen volgen voor de ROC-light ?

    Beantwoorden
  • 29 mei 2016 om 13:56
    Permalink

    Aan 50 meter hoog en 100 meter ver gaat geen mens zich aan houden,
    en hoe willen ze nou de politie laten controleren of je nou niet hoger
    en verder vliegt dan die afstanden? Welke agent kan met het blote
    oog zien of je nou op 50 of 60 meter hoogte zit? Ik zeg onzin die zielige
    betuttel regeltjes! Laten we gewoon net als bij auto’s de kapstok regel
    er op na houden ,en dat is dat eenieder zelf moet bepalen of hij
    een ander niet tot overlast is, en zelf moet kijken op een kaart waar
    de no lfy zones zijn, en dan hoeven er verder helemaal geen regels
    bij te komen of aangescherpt te worden, want 120 meter hoogte is prima,
    en dan niet over mensenmassa’s of aaneengesloten bebouwing, klaar!
    Simpeler kan het niet!

    Beantwoorden
  • 29 mei 2016 om 17:11
    Permalink

    Prima deze discussie, veel onvrede over het wel of niet commercieel inzetten van je drone. Waar kan ik dit besluit vinden bij het IL&T en direct de aanvraag doen per 1 juli! Kunnen we in ieder geval eindelijk commercieel de lucht in, alle papieren voor drones tot 4 kg zijn er al binnen dit bedrijf. Inderdaad voor de DJI Inspire1. Ondertussen bezig met de laatste hobbel, het praktijkexamen bij NLR om ook met grotere toestellen te mogen vliegen en hoger en verder… Dat komt ook goed maar ik wil NU uiteraard verantwoord de lucht in om in opdracht te vliegen.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2016 om 11:28
    Permalink

    Mooi dat het nu beter werkbaar zal worden voor bedrijven. Wat ik jammer vind is de extra beperkingen voor de hobbyvlieger terwijl dit geen voordeel heeft voor de veiligheid of wat/wie dan ook. Met name de beperking van de horizontale afstand van 50 meter tot bebouwing.

    Ik bedenk me net dat het nogal wat gaat worden: de kinderen die met “Bart Smit” drones vliegen zijn dan ook meteen in overtreding. Die gaan echt niet een veld opzoeken waar je meer dan 50 meter van bebouwing bent. Strengere regelgeving gaat zeker niet minder overtredingen opleveren.
    Maar ik neem aan dat de handhavers zich daar niet druk om gaan maken.

    We zien wel hoe het in de praktijk gaat uitpakken. Tot 1 juli ben ik in ieder geval niet in overtreding zoals ik nu vlieg 😉 Daarna zie ik wel verder.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2016 om 17:17
    Permalink

    Is het al officieel bevestigd dat de Mini drone regeling ingaat? Weet je ook waar ik mij kan inschrijven voor de theorie cursus? Alvast bedankt!

    Groet.
    Klif

    Beantwoorden
  • 1 juni 2016 om 09:22
    Permalink

    Hoe zit het met de verzekeringsplicht voor zakelijk gebruik onder de 4 kg? Zijn er andere die ervaring hebben met een verzekering voor drones?

    Beantwoorden
  • 2 juni 2016 om 12:31
    Permalink

    BOVEN aan één gesloten bebouwing vliegen is verboden, dat is duidelijk. Nu mijn vraag: Ik ga met mijn Drone op een parkeerplaats/grasveld staan midden in de wijk. en ik vlieg alleen boven de parkeerplaats/grasveld, dus niet BOVEN de aan één gesloten bebouwing die bij het parkeerplaats/grasveld zit. mag dit ????

    Beantwoorden
    • 4 juni 2016 om 00:20
      Permalink

      je mag niet in de bebouwde kom vliegen, dus nee, je mag dan ook niet op een braak liggend veldje vliegen dat binnen een bebouwde kom ligt.
      Daarnaast is het ook nog afhankelijk waar je woont, want er zijn heel wat no fly zones
      die ook buiten de bebouwde kom vallen, dus die zou ik maar eens als eerste gaan
      opzoeken.

      Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        4 juni 2016 om 10:19
        Permalink

        Dat klopt niet helemaal. Je mag niet boven ‘aaneengesloten bebouwing’ vliegen, dat is heel wat anders dan niet in de bebouwde kom. Je kunt als amateur bijvoorbeeld prima vliegen in een groot stadspark, zo lang je maar niet boven mensen vliegt. En volgens de minidrone-regeling zou je ook in een stadspark mogen vliegen, als je maar 50 meter afstand van bebouwing aanhoudt.

        Beantwoorden
        • 4 juni 2016 om 12:11
          Permalink

          De wet spreekt over de bebouwde kom, en dat valt binnen
          de grenzen van een gemeente, dus verboden om met een drone te vliegen, ook als daar een veldje ligt, want dat ligt
          dan BINNEN de bebouwde kom.

          Beantwoorden
      • 5 juni 2016 om 13:41
        Permalink

        Je mag wel in de bebouwde kom vliegen, alleen niet boven aaneengesloten bebouwing.

        Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      4 juni 2016 om 14:17
      Permalink

      Die pagina klopt niet. Ik zal het ministerie erop aanspreken.

      Beantwoorden
    • 5 juni 2016 om 13:42
      Permalink

      De bebouwde kom is niet hetzelfde als aaneengesloten bebouwing. Een groot veld in de bebouwde kom mag je gewoon vliegen. Zolang je maar zoveel meter van aaneengesloten bebouwing blijft. Dus niet een klein strookje gras, maar wel een groot veld.

      Beantwoorden
    • 5 augustus 2016 om 15:24
      Permalink

      Nou nou wat een betweterig toontje. Praat je IRL ook zo, of alleen online? Op de link die je geeft komt de term ‘bebouwde kom’ niet voor. Groeten!

      Beantwoorden
  • 5 juni 2016 om 13:34
    Permalink

    “niet hoger dan 50 meter gevlogen worden, en niet verder dan 100 meter horizontaal. ”

    Voor zover ik weet was het iets met 120meter en 500 meter

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      5 juni 2016 om 13:39
      Permalink

      Nee, voor de minidrone-regeling (die alleen voor professionele gebruikers geldt) zullen de limieten vanaf het begin op 50/100 meter worden gesteld. Later dit jaar gaan deze limieten hoogstwaarschijnlijk ook gelden voor recreatieve dronevliegers.

      Beantwoorden
      • 5 juni 2016 om 13:43
        Permalink

        dan kan je dus net zo goed je camera op een stok zetten want 50 meter is niks.
        Denk niet dat het doorgaat

        Beantwoorden
        • 9 juni 2016 om 20:34
          Permalink

          Rick ,wat film jij dan gemiddeld en op welke hoogte?
          Die 50 meter daar zie ik geen probleem in ,ik film heel laag met de drone zodat het beeld veel scherper en duidelijker is.

          Beantwoorden
  • 16 juni 2016 om 18:45
    Permalink

    De standaard GoPro heeft een fisheye lens van 2.7 mm Die is goed te gebruiken tot op 50 meter hoogte, Maar met de 5.4 lens op de GoPro, die apart te koop is en zeer goed voor luchtfotografie zonder vertekening, is 50 m hoogte echt te weinig. Daar is echt wel 100 meter hoogte noodzakelijk.

    Beantwoorden
  • 26 juni 2016 om 22:06
    Permalink

    Met de minidrone regeling mag je dan bijvoorbeeld boven het dak van een bedrijf vliegen om een dak inspectie uit te voeren ? wat als dit bedrijf binnen aaneengesloten bebouwing ligt ?. Een bruiloft filmen is dit wel mogelijk gezien de wettelijke afstanden ? Ik vraag me af in hoeverre je commercieel kan gaan vliegen onder deze regeling.

    Beantwoorden
    • 27 juni 2016 om 08:57
      Permalink

      En dan bedoel ik eigenlijk met name omdat er minimaal 50 meter van bebouwing gevlogen moet worden. Hoe voer je dan een dak inspectie uit ? Wat als je voor een makelaar foto’s mag maken van huizen ? Word dit niet lastig met de regelgeving ? Vrijstaande woning in de bebouwde kom is dit überhaupt wel mogelijk dan ?

      Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        27 juni 2016 om 09:28
        Permalink

        Dit is inderdaad een goede vraag. Inderdaad zal de minidrone-regeling voor makelaars en inspectiebedrijven uiteindelijk weinig vooruitgang bieden. Wil je wel boven infrastructuur kunnen vliegen, dan moet je eigenlijk gaan voor het volledige ROC, met (goedgekeurde) procedures in je Operations Manual voor het uitvoeren van vluchten boven gebouwen. Dan ben je vele tienduizenden euro’s verder aan opleidingen en apparatuur voordat dat het geval is.

        Beantwoorden
        • 27 juni 2016 om 10:54
          Permalink

          Bedankt voor de reactie.

          Blijft er dan niet bijzonder weinig ruimte over om Überhaupt commercieel te gaan vliegen onder deze regeling ? Wat zou dan bijvoorbeeld de meerwaarde zijn ? Wat zou nou echt een opdracht zijn voor iemand die onder deze regeling valt ?

          Beantwoorden
          • Wiebe de Jager
            27 juni 2016 om 10:58
            Permalink

            Je moet dan denken aan landschapsfotografie, of het fotograferen van vrijstaande huizen in het buitengebied. Inderdaad is de ROC-light maar beperkt bruikbaar voor allerlei dronetoepassingen. Zie het als een eerste stap…

        • 27 juni 2016 om 17:35
          Permalink

          Wat ga je nu zelf doen Wiebe? Ga je voor het volledige ROC of voor de ROC-light variant, die inderdaad duizenden Euro’s scheelt?

          Beantwoorden
          • Wiebe de Jager
            28 juni 2016 om 09:31
            Permalink

            Ik heb inmiddels mijn RPA-L gehaald (drone vliegbrevet), maar ben niet van plan om een ROC aan te vragen. Ik ga dus voor het ROC-light. Overigens kan ik met mijn RPA-L op zak wel opdrachten doen voor bedrijven die beschikken over het volledige ROC.

  • 27 juni 2016 om 13:24
    Permalink

    En hoe zit het dan met vliegen op bijvoorbeeld een bruiloft ? Vliegen mag niet boven mensenmenigten maar stom er langs vliegen dan ? ( dus er niet overheen ) zeg maar ongeveer 10 a 20 meter er vanaf ?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      27 juni 2016 om 14:22
      Permalink

      Dat is lastig te zeggen. De letter van de wet biedt hier misschien onvoldoende handvatten, dus kan je beter uitgaan van wat wel/niet veilig en verantwoord is. Je zult niet de eerste zijn wiens drone er plots vandoor gaat of uit de lucht valt. Dan wil je liever niet dat je de bruid of bruidegom (of een van de gasten) verwondt. Daarom moet je afstand houden van mensen, en zo is de wet ook bedoeld.

      Beantwoorden
  • 25 juli 2016 om 19:05
    Permalink

    Ik ben druk aan het trainen ik heb twee oefendrones en mijn phantom 3 professional een gaaf ding maar oefening baart kunst ik heb zo juist het boek dronefotografie aangeschaft.Ik ben dit jaar geslaagd voor vakfotograaf.Ik nog maar een beginnertje vergeleken bij jullie.Ik oefen nu bijna elke dag binnen met mijn oefendrones e.d.Drone vliegen word onderschat.

    Beantwoorden
  • 15 december 2016 om 13:39
    Permalink

    Vraag:
    Mag ik commercieel vliegen met een drone ,1kg bv Mavic Pro (875 gr)

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      15 december 2016 om 15:59
      Permalink

      Ja, dat mag, als je deze inschrijft in het luchtvaartuigregister, van een verzekering voorziet en je een ROC-light aanvraagt. Hiervoor hoef je bij een drone die minder dan 1 kg weegt geen theorie-examen te doen.

      Beantwoorden
  • 12 december 2017 om 02:35
    Permalink

    Naast die 50 meter beperkingen, zit je nog altijd met die onzinnige No flyzones in vele steden. 3km afstand van AirPort oké, maar tientallen en niet hoger dan 50m? Te gek voor woorden met een geregistreerde drone. Tis veels te beperkt, laten ze die beperking houden bij de particulier, veel klanten smeken op drone opnames vooral bruiloften . Ze kunnen het dak op maak gewoon de opnames die ik nodig acht en verantwoord zijn

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools KabelDrone demodag
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.