NieuwsProRegelgeving

Staatscourant bevestigt invoering minidrone-regeling per 1 juli

Minidrone-regeling-staatscourant

Onlangs plaatsten we het bericht dat de veelbesproken minidrone-regeling per 1 juli ingevoerd zou worden. Dit bericht werd door een aantal van onze lezers met veel scepsis ontvangen, aangezien de regeling al eerder vertraging had opgelopen. Maar inmiddels is de beleidsregel verschenen in de Staatscourant, en is het dus zeker dat de regeling eraan komt. De invoerdatum betreft inderdaad 1 juli.

Volgens de micro- en minidrone-regeling kan er professioneel gebruik gemaakt worden van drones tot en met 4 kg, mits men het zogenaamde ROC-light kan overleggen. Dit is een ontheffing die behaald kan worden na het met goed gevolg doorlopen van een theorie-examen, waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • RPAS algemene kennis;
  • Luchtvaartregelgeving;
  • Meteorologie;
  • Fit to fly;
  • Navigatie;
  • Operaties (operationele procedures).

Voor drones met een maximaal startgewicht van 1 kg (de zogenaamde microdrones) vervalt de eis voor het behalen van het theorie-examen.

Samen met in het luchtvaartregister ingeschreven drone en een verzekering voor schade aan derden volstaat het ROC-light om vluchten met een commercieel karakter uit te voeren met een maximale hoogte van 50 meter en een maximale horizontale afstand ten opzichte van de piloot van 100 meter. Uiteraard gelden daarbij de gebruikelijke beperkingen, dus niet vliegen in de nabijheid van aaneengesloten bebouwing, wegen, havens, vliegvelden en mensenmenigten, alleen overdag, en het toestel moet continu in het zicht blijven (VLOS).

Momenteel zijn er nog geen partijen die een opleiding verzorgen voor het ROC-light examen. Daar zal ongetwijfeld spoedig verandering in komen. RPAS bestuurders die al beschikken over een RPA-L komen zonder meer in aanmerking voor het ROC-light.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Staatscourant bevestigt invoering minidrone-regeling per 1 juli

  • Artikel 3, lid c, lijkt in eerste instantie te suggereren dat inspecties van niet aaneengesloten objecten/kunstwerken middels het ROC-light, i.t.t. de oorspronkelijke regeling, wél mogelijk wordt, immers:

    “De vlucht wordt uitgevoerd tot een afstand van minimaal 50 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, waaronder industrie- en havengebieden, in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen en in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt.”

    Terwijl deze suggestie in de toelichting vreemd genoeg onderuit wordt gehaald door te stellen dat alsnog een regulier ROC nodig is wanneer wordt gevlogen:

    “Op kortere afstand dan 50 m van te inspecteren of te fotograferen objecten (ref art 15 Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen). Zie ook noot 2.”

    Iemand enig idee welk van de twee overtreffend is? Inspecties op een afstand van 50m of meer behoeven immers een dermate zware sensor met een afdoende resolutie dat de RPAS in totaliteit vrijwel zeker de MTOW restrictie van <4kg overtreft.

    Beantwoorden
    • Nee, geldt niet voor aaneengesloten bebouwing etc. Je mag enkel een object (niet-aaneengesloten, bijvoorbeeld windmolen) dichterbij naderen. Dezelfde beperking is momenteel opgenomen in de bedrijfsontheffing.

      Beantwoorden
      • Naar mijn idee is een windmolen toch echt een ‘kunstwerk’, waarover de huidige ROC regelgeving stelt dat:

        “Onverminderd het eerste lid, is het verboden een VFR-vlucht uit te voeren met een RPA binnen 50 meter horizontaal van vaartuigen, voertuigen, kunstwerken en spoorlijnen.”

        Desalniettemin zijn er veel RPAS dienstverleners die inspectie diensten aan dergelijke structuren als windmolens aanbieden, hoe is dit te rijmen met deze regel? Ik zie/zag juist met de ROC-light kansen om inspecties mogelijk te maken aan op zichzelf staande infrastructuur zoals stuwen, gemalen, duikers of andersoortige bouwwerken die een partij in beheer heeft. Echter is het voor mij reeds niet duidelijk in hoeverre dit mogelijk is op basis van bovenstaande passages, in zowel de ROC-light of huidige ROC.

        Beantwoorden
  • lennart de vries

    Maandag nog antwoord van IL&T gekregen dat er niks bekend was over ROC light. In het nieuws ook verhalen dat er grondig onderzoek moest plaatsvinden voordat er regeling kon komen.
    Poef, dag later was de regelgeving daar. Bijna niet meer te volgen.

    Ofwel zit hier een ongelofelijk goed doordacht plan achter, of het is één cluster fuck.

    Als ondernemer in deze sector heb ik momenteel wat moeite met de fenomenen rechtszekerheid, behoorlijk bestuur etc.

    Vriendelijke groet

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan lennart de vries Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier